Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: uitslag allergie-test Pipa: positief

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

uitslag allergie-test Pipa: positief

Met positief wil ik zeggen dat ze dus allergisch is aan huismijt en aan schimmels.

D.w.z.: Géén hooi meer, of nat maken ofzo, en geen stro meer als stalvulling.
    Het is wél goed dat ze de hele winter in een inloopstal gestaan hebben, daar komt wind door en het zaakje is veel meer verlucht dan in een gewone stal.

Ze is 'lichtjes dempig', dus we zijn er op tijd bij, op en schaal van 4 op 10 was bij haar het meeste 5,7, zo bleek uit het bloedonderzoek. Vanaf 10 is het pas echt goed mis, maar Pipa is 'gewoon' dus er is nog iets aan te doen!

Gelukkig gaan de paardjes gauw op de weide en zal ze er dus wss niet zoveel last meer van hebben.

Toen ze vanmiddag in het stro stond, hoestte ze zich zowat te pletter. Toen ik haar naar de piste bracht om even te stappen (voor haar peesjes) heeft ze misschien 5 keer gehoest...even later toen ze haar hooi kreeg begon het hoesten weer erger te worden.

En nu vraag ik natuurlijk jullie raad. Hoe kunnen we dit zo veel mogelijk verlichten voor Pipa? Ze krijgt nu door haar bietenpulp een mengseltje van kruiden (Eucalyptus, thijm, smalle weegbree ofzo, en-nog-2-andere-waarvan-ik-de-naam-niet-meer-weet).

Dit heb ik ook gevonden:
    http://www.silverlindeshop.nl/Show_prod ... &CAT_ID=14

(een spray op basis van kruiden, geschikt voor dempige paarden, verlicht de prikkel en lost slijmen op,...)

http://www.silverlindeshop.nl/Show_prod ... 3&CAT_ID=1

(een vernevelings-spray voor over het hooi, die hetzelfde effect heeft als dat van het hooi enkele uren te laten weken)

Wat denken jullie? Is het 't proberen waard? Andere?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: uitslag allergie-test Pipa: positief

Fijn dat je er duidelijkheid over hebt en het nog niet in een ver gevorderd stadium is. Hoe oud is Pipa eigenlijk?
    De beste verlichting geef je haar simpelweg door haar bij de allergenen weg te houden. Als je hooi nat maakt, dan ook echt 24 uur laten weken. Je kan ook voordroogkuil geven. Ik geloof niet in een vernevelingsspray die hetzelfde effect heeft als langdurig weken van hooi. Kijk maar eens naar de kleur van het water na 24 uur weken....

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Fijn dat je er duidelijkheid over hebt en het nog niet in een ver gevorderd stadium is. Hoe oud is Pipa eigenlijk?
    De beste verlichting geef je haar simpelweg door haar bij de allergenen weg te houden. Als je hooi nat maakt, dan ook echt 24 uur laten weken. Je kan ook voordroogkuil geven. Ik geloof niet in een vernevelingsspray die hetzelfde effect heeft als langdurig weken van hooi. Kijk maar eens naar de kleur van het water na 24 uur weken....
    Bedankt voor je reactie Lila.
    Ik heb het hooi eens 3 uur laten weken, en idd het water had een urine-achtige oranje kleur! Maar toen zei Anne dat ik dit niet meer mocht doen, omdat ze zei dat de DA eens gezegd had dat nat hooi moeilijker te verteren is, en koliek kan veroorzaken bij paarden met een zwakke maag..nou wist de homeopate ons te vertellen dat Pipa een zwakke maag heeft, als ze mank staat ligt de oorzaak meestal bij haar maag. Ze zei dat Pipa zo'n paard is waar de ene dag niks aan lijkt ze mankeren, maar de volgende dag dood in de wei kan liggen omdat ze gemakkelijk maagzweren ofzo kan aanmaken. Nouja dat heb ik er iig uit begrepen.

Pipa zou dit jaar 12 moeten worden..of dat is ze al geworden, we weten het jaartal wel maar de precieze datum niet van haar geboorte.

Dus als ze op de weide staat is ze weg van haar allergenen...zou ze dus veel beter moeten zijn zoals ik al zei?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik ben blij dat het nog niet zo erg is! Hooi en stro zoveel mogelijk uit haar buurt houden. Kuil is meestal een goede vervanger voor hooi. Bij ons krijgt een dampige pony Optiform, een mengsel van allerlei grassoorten, maar hij is wel erg dampig.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

ja inderdaad. Huisstofmijten groeien in dode huidschilfertjes van mensen en dieren. Het zit dus in bijvoorbeeld een winterdeken die ze de hele winter opheeft, stof op de randen in de stal. Je kan een keer de hele stal uitspuiten met goed heet water, want bij 60 graden gaan ze dood. Helemaal daarvan vrijhouden is vrijwel onmogelijk, maar buiten zal ze er idd het minst last van hebben!
    Ik denk dat de DA je misschien ook nog wel tips kan geven?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Silverlinde heeft goede producten je kan het altijd eens proberen. Het is wel niet echt goedkoop. Ik werk vaak met hun producten en ben er altijd tevreden van. Er zijn wel enkele forumleden die er een opleiding volgen dus misschien kan je bij hen eens polsen?

Je kan via equihof alle producten van Silverlinde bestellen om de verzendkosten te drukken. Of ik denk dat Josepha van esuihof ook de NH in Damme komt, misschien kan ze het wel meebrengen voor jou?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

heel verhaal getypt.. valt de verbinding weg! #$%&#

Nog maar een keer dan..

Bij en dampig paard zijn er een aantal dingen die je in de huisvesting wel kan verbeteren.

- niet meer opstallen. Altijd in de buitenucht is veruit het beste.

moet je tóch opstallen, let dan op het volgende:
    - Geen bodembedekking die stuift, (stro valt daar ook onder) behalve rubber matten of zoiets.
    - paard niet onder de hooizolder stallen. Stof dwarrelt altijd naar beneden.
    - zorg voor goede luchtdoorstroming. Aan twee kanten een luik zou ideaal zijn.

Buiten moet je opletten op het volgende:
    - kale zanderige weide is óók stof.
    - paddock natsproeien op droge, winderige dagen
    - hou de omgeving van het paard zoveel mogelijk stofvrij. Vegen mag/moet, maar doe het niet als je paard in de buurt staat.
    - geweekt hooi heeft veel vitamineverlies. Zou ik nooit voor kiezen
    - nat gemaakt hooi werkt onvoldoende (helaas)
    - kuil of voordroog is ideaal.
    - de silverlinde spray heb ik ook een hele poos gebruikt. Behalve een dunne portemonaie had het geen enkel positief resultaat. Deze bevat eucalyptus wat de luchtwegen openhoudt, maar veranderd niks aan de inname van stof. Is puur symptoombestrijding dus. Dat vind ik van alle hoestmiddeltjes overigens. Ik vind het daarom niet geschikt als "middel" bij stofallergiën. Je kan het gevan als verlichting, maar onthoudt goed dat het niks doet aan de oorzaak, de stof!

Ik geloof dat ik nu alles gehad heb.. anders meld ik me wel weer.
    Succes!

Aangemeld
    Apr 2006

Hoi, bedankt voor de reacties.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    - niet meer opstallen. Altijd in de buitenucht is veruit het beste.

- zorg voor goede luchtdoorstroming. Aan twee kanten een luik zou ideaal zijn.
    Pipa heeft nu de hele winter in een inloop'stal' gestaan, d.w.z. dat ze in de paddock kan wanneer ze maar wil én onder de schuur, dat zijn palen met een dak erop, beter verlucht kan dus niet, zit soms te mopperen dat het er nog weleens tocht...er is dus zeker een goeede luchtdoorstroming. de DA zei ook dat het goed was dat ze niet op stal stond, zoals vorig jaar dus wel het geval was.
    Maar in die 'inloopstal' ligt dus wel stro waar natuurlijk veel stof in zit.

Ik hoop maar dat de weide niet te zanderig zal liggen, het is nl. kurkdroog en het gras staat nu ook weer niet heel erg hoog...

Bedankt voor de tips van de Silverlinde spray..is geen optie dus.
    Groetjes
    Ariane xxx

Ja zie je wel, ik wist dat ik wat was vergeten! Ik vergat te zeggen dat er pollen-maskers te koop zijn. Of ze werken weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee.

http://pd2007.webber.netivity.nl/ind...roductID=26100

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Nat hooi maken schijnt de schimmels niet uit het hooi te halen trouwens! Als ze de hele winter al buiten stonden, dan is het hooi hoogstwaarschijnlijk de grootste boosdoener, samen met het stro in de inloopstal. Gelukkig is daar vrij makkelijk iets aan te doen!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoi,

Mijn paard is ook allergisch. Al jaren hooikoorts. Dus idd uitkijken met stof en ook met b.v. urinelucht. Daarom spuit ik zijn stal bijna iedere dag in de winter in met eucaluptusolie + water. Is gelijk de urinegeur weg en het is gezonder om in te ademen.

Nu krijgt hij pollen extra verterinair. Is een product tegen hooikoorts en huisstofmijt. Van de groene os. Is wel door een dierenarts voorgeschreven bij mij. Dit homeopatisch spul heeft nu zoveel los gemaakt dat ik er nu mee moet stoppen en nu geef ik drainage comp. Is om alle gifstoffen kwijt te raken.

MSM zwavel schijnt ook goed te kunnen werken tegen allergieen.

Succes !

Groetjes,

Maris

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Jeetje Ariane, het is fijn dat je weet wat er aan de hand is, maar wat ze heeft is geen pretje!

Die Breeze sprat van de Silverlinde, daar pak je ook niet de oorzaak mee aan dat klopt. Maar wat kapot is aan longblasjes komt sowieso niet meer terug.
    Die spray bevorderd de zuurstofopname zodat paarden met wat minder longblaasjes toch wat extra zuurstof op kunnen nemen. Dat is het verhaal erachter, in het kort dan wel.

Uiteraard moet je daarnaast ook zorgen dat er zo min mogelijk stof ingeademd word. Maar je hebt bijvoorbeeld ook van die dagen dat het klimaat heel beroerd is voor dampige paarden, ik denk dat die spray op die dagen wel wat verlichting kan geven.

Maar goed, dit verhaal is op basis van ervaringen van anderen. Ikzelf heb geen dampig paard, al heb ik de spray wel gebruikt een poosje terug.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Apr 2006

Hoi,

bedankt voor jullie reacties, ik ben er echt heel veel mee!

Ik zal dit zeker eens laten lezen aan Anky, heb al dingen gelezen die ik nog niet wist dus..bedankt!

Ja zie je wel, ik wist dat ik wat was vergeten! Ik vergat te zeggen dat er pollen-maskers te koop zijn. Of ze werken weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee.
    Maar Pipa is toch niet allergisch aan pollen?
    Groetjes
    Ariane xxx

Neuh dat weet ik.. maar ze houden ook fijn-stof tegen.

*nieuw* Brychan's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    35

Hoi! Ik heb zelf ook een paard met hooikoorts/stofallergie. Wat ik tot nu toe weet is: suiker werkt negatief voor paarden met allergieën, daar kun je dus op letten wat voer betreft. Aromatherapie kan idd goed helpen tegen benauwdheid. Ook acupunctuur en giropractie kunnen helpen, alles wat ervoor zorgt dat het paard verder lekker in zn vel zit. Alleen hooi natmaken helpt idd niet echt. Mijn homeopatisch arts adviseerde mij om een paar korreltjes grof zeezout in het water te doen waar je het hooi in nat maakt, voor het geval je geen geld hebt voor kuil. da noet je uiteraard wel de vitamines op een andere manier bijhouden.

Ik hoop dat het jou kan helpen. Ik moet de aromatherapie, giropractie en eventueel acupunctuur nog uitproberen want na alles wat ik tot nu toe heb geprobeert, kiemplamt pollen, homeocare allergo ed hoest hij nog steeds... dus ik blijf t volgen!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten