Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: paardengedrag 2 (m.b.v. circling)

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

paardengedrag 2 (m.b.v. circling)

Moest vanavond weer heel erg aan F6 d'r opmerking denken

?
    Quote: F6
    Als je als uitgangspunt neemt dat niets moet en dat je begint met wat zij aanbieden zul je zien wat een verschil dat gaat maken!
    Ik dacht dus dat ik zonder zadel een rondje moest rijden, maar dat bood madam niet aan, ze bood lekker grondwerk aan

Mijn zusje ging vanavond rijden, omdat ik gisteren al gereden had besloot ik vandaag maar weer eens een echte sessie grondwerk te doen. Ik doe heel af en toe wel eens wat kleine grondwerkdingetjes (eigenlijk meer bevestigen wat we al kunnen ) weinig inspiratie dus.... Dus nu maar weer eens wat ECHT grondwerk

Had een oude matras opgetrommeld en wat pionnen neergezet en tevens had mijn zusje klein springdingetje opgezet dus genoeg voor mij om te doen.....

En echt, ik heb zowaar genoten van het grondwerk en datgene dat ik dus voor ogen had (FOUT niet doen dus) heb ik niet eens gedaan!!!

Nu mijn vraag:

Ik was met circling bezig en linksom gaat dit perfect, stap/ draf/ galop alles gaat perfect op stem! Rechtsom gaat stap en draf ook goed, maar toen de galop. Ze begon echt te mopperen en telkens na een halve ronde ging madam vol protest recht voor me staan, van ZO KLAAR!!! Echt die kop erop schitterend.... Ik lachte me dus een broodje (mischien niet goed, maar ik heb gewoon zo'n lol om mijn knol )

Vervolgens stuur ik haar dan wel weer opnieuw de circling op in galop (haal haar niet terug maar stuur haar direct). Na weer een klein rondje gaat ze weer met een heerlijk eigenwijze kop recht voor me staan, dit herhaalt zich een paar keer zo en elke keer werd ze heftiger en heftiger (En ik maar lachen en lachen). Op een gegeven moment vond ik het welletjes en moest ze van mij door door gewoon mijn stem te gebruiken ging ze al door, dus heel goed!!

Maar wat is dit nu???

- is het met mij spelen?

- is het laten zien van 'he meid, ik heb er geen zin in om te rennen want de bak is loeizwaar en ik heb het warm?

- of is het de dominantieverhoudingen testen??

Enig idee iemand??

(oja, heb vandaag ook voor het blokteam geoefend, zal de foto's morgen in een topic zetten).
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Re: paardengedrag 2 (m.b.v. circling)

De rechterkant is de moeilijke kant voor een paard. Liet je haar kleine voltes galloperen? Om als paard te kunnen galloperen op voltes,moet de kracht uit de achterhand komen. Misschien dat dat het wel is. Dat ze die kracht niet heeft om lang te galloperen aan de rechterkant. Je hebt toch een hele tijd niet gereden?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Pf, kan vanalles zijn, een filmje zou misschien iets kunnen verklaren.
    Een andere optie die ik je mee wil geven is dat je misschien iets te gespannen stond en je paard hierdoor niet door je centrum kon/wilde lopen (dat zou het geval kunnn zijn als ze steeds achter je, dan wel half naast je stopt)

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen
    De rechterkant is de moeilijke kant voor een paard.
    Ik zal wel blondT zijn, maar waarom?
    Rechts is net Aramis zijn makkelijke kant, hij vind links heel moeilijk

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Voor de meeste paarden is rechts de moeilijke kant. Aramis is dus een speciaaleke,maar dat wisten we al

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Oh, maar daar is geen logische verklaring voor dan?
    Het lijkt mij gewoon een beetje raar dat voor de meeste paarden rechts moeilijk is. Ik dacht altijd dat het zo'n beetje fifthy-fifthy was.

Is het misschien zoals dat de meeste mensen rechtshandig zijn?

Of is het gewoon iets dat gezegd word in de paardenwereld zoals dat je nooit mag afstappen als je paard "moeilijk" doet?

(waarschijnlijk denk ik weer te ver)

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Het is gelijk mensen, sommige paarden zijn rechtsbenig, andere lingsbenig. Ook is het zo dat de meeste mensen hun paard vooral langs links trainen, met als gevolg dat hun linker kant veel beter is dan hun rechterkant. Je kan het paard wel vrij gelijk trainen door de slechte kant veel meer te trainen dan de goeie kant.

Anywayz, Hoe lang was het touw waarmee je speelde? Voor galop zou ik zeker een 22 ft rope nemen. Anders is het vrij logisch dat zo een paard nogal mopperd.

Mvg Jarno
    Horses and Live, It's all the same to me...

[quote="skey"]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen
    De rechterkant is de moeilijke kant voor een paard.
    Ik zal wel blondT zijn, maar waarom?
    Rechts is net Aramis zijn makkelijke kant, hij vind ]

'normaal' zou je vrji veel links moeten doen, opstappen enzo, vandaar dat paarden links makkelijker zijn ofzo. Tenminste, die uitleg heb ik een keer gekregen.. maar ik snap 'm niet echt, want op dit moment is Wien haar linkerkant ook de makkelijkste

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik zie wel veel in de opmerking van sandra... dat dat centrum zo veel kan betekenen he... nu ik op mijn centrum let kunnen netam en ik ineens wel change of directions... het is in iedergeval iets waar je even op kan letten
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Aangemeld
    Aug 2005

hmmm lastig....

Kabriche d'r makkelijke kant is toch echt wel rechtsom mijn inziens......

Een andere optie die ik je mee wil geven is dat je misschien iets te gespannen stond en je paard hierdoor niet door je centrum kon/wilde lopen (dat zou het geval kunnn zijn als ze steeds achter je, dan wel half naast je stopt)
    Zou kunnen, maar aangezien ik zo'n lol had en ontzettend moest lachen kan ik me dit eigenlijk niet voorstellen....

Het viel me gewoon heel erg op dat ze me echt een vraag stelde want als ze haar achterhand wegdraaide en stilstond keek ze me echt heel vragend aan, zo van wat ga je hier aan doen of wat wil je nu.....
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Ja, herkenbaar!

Lodash doet/deed dat ook regelmatig met cirkelwerk, dattie INEENS stopte, me aankeek, zo van NOU KLAAR! JA? Niet boos of zo, oortjes erop, wel vrij zeker van zijn zaak. Ik vond dat ook behoorlijk geinig, dat gezicht!

Achteraf denk ik ook dat dat met centrum te maken heeft... Nu ik daar meer op let, zie ik dat het vooral gebeurt als ik niet (meer) goed sta/loop t.o.v. zijn lijf. Dus misschien zei hij ook gewoon: KAN ER NIET DOOHOOR!!

Wie weet wie weet....

May the horse be with you!

Aangemeld
    Aug 2005

Oke kan er een heel eind in meegaan, maarrrrrrrrr waarom dan linksom niet??

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Misschien sta je linksom toch net iets anders

Merk aan mezelf ook wel dat ik bijv. met de circling altijd op hetzelfde been ging "rusten" daarom loopt Timber de ene kant circel erg naar buiten (daar duw ik haar in) en de andere kant meer naar binnen (want dan wordt ze niet geblockt).....Ik probeer nu gewoon recht te blijven staan (wil niet altijd lukken ). Dus misschien moet je het in iets heel subtiels zoeken in je houding dat rechtsom anders is dan linksom
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Aug 2005

ga er eens op letten, toch wel bijzonder dat in zoiets heel kleins zo'n reactie kan zitten he......

Jammer dat ik geen filmer had, want het was zo mooi om te zien

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hihi heb al wel beeld hoor zo
    Inderdaad, centrum kan zoooooo belangrijk zijn. Ik wilde dat visje opgooien omdat ik van de week merkte dat Shanna hier bij het galopperen ook heftiger op reageert dan met draven en stappen. Waarschijnlijk aan de ene kant omdat het galopperen moeite kost en ze zich inspant, meer op mij let en dus ook die kleine dingetjes beter ziet en zich daaraan stoort. Aan de andere kant omdat aangalopperen nog iets nieuws is, ik het spannend vind of ze het doet, dus meet rechtop sta met mn centrum geactiveerd rechtuit waardoor de blokkade sterker is dan in draf of stap waarbij ik toch wel weet dat ze het netjes zal doen.

En OEF, vergis je niet in de gevoeligheid van je paard hoor! Gisteren nog gemerkt dat een milimeter onbewust (dus zonder spanning) je centrum naar de schouder verplaatsen je paard al opeens kan laten wijken. Een heup teveel richting kon je paard laat afwenden, je centrum teveel op het hoofd Shanna laat exploderen.
    Centrum is dus ook het eerst wat ik bij mezelf check als Shanna "gek" doet. Dan ga ik als bevroren stilstaan en mn hele lichaam af van: hoe sta ik, wat doe ik, sta ik aan of uit, waar is mn centrum, mn heup, mn schouder. 9 van de 10 keer is daar iets wat mn paard in verwarring brengt en kan ik het hele probleem oplossen door een mn lichaam net iets anders te gebruiken.
    Onvoorstelbaar maar helemaal waar!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten