...vraag ik me iets af over het "Protect your herd of two".
Omdat ik Rébanna's topic niet wil 'vervuilen' open ik dus een apart topic.
Als wij de uitloopstal van de paarden uitmesten kan het soms gebeuren dat Nappe in de piste (naast de uitloopstal) achter Pipa aan zit..als ik dat zie dan jaag ik meestal Napoleon weg van Pipa...
Moet ik dit niet doen dan? Zelf hun dominantieverhoudingen onder elkaar laten bepalen?Ben een beetje in de war gebracht...
Trea zei iets waar ik me heel goed kan in vinden:
Dus is het eigenlijk helemaal niet nodig dat ik Pipa ga beschermen als ik niet eens in de kudde sta maar ernaast?Ik wilde aan horsefreakje alleen maar aangeven, dat zolang je je IN de kudde bevind, het jouw taak is om de hele kudde te beschermen, niet alleen eentje eruit. Maar binnen je eigen kudde dreigt geen gevaar (wwarom zou het gevaarlijk zijn als Nappe Pipa´s voer opeet?) dus daar handelt een paard vanuit egoistische zelfvervullende redenen.
Maar als ik wel in de kudde sta en ik sta Pipa te aaien en Nappe komt haar bij mij wegjagen dan mag ik wel 'Protect your herd of two' toepassen omdat ik mijn ding wil doen met Pipa (knuffelen of wat dan ook)Zo probeer ik ook te denken als ik mij beweeg in de kudde. Als het mij iets oplevert om alleen te staan met Pebbles ( ik wil haar hoeven vragen, of aaien of weet-ik-veel) dan hou ik de anderen weg van haar. Niet om háár te beschermen, maar om mijn ding te kunnen doen.
Ik dacht altijd zo: Dat ik Nappe dan moet wegjagen omdat Pipa anders "ziet/denkt" dat Nappe hoger staat in rangorde dan ik..dat hij zijn ding kan doen en dat ik daar niks kan tegenin brengen...
Wie verduidelijkt dit ff voor mij aub?
Bladwijzers