Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: Praam: paardvriendelijk ?

Praam: paardvriendelijk ?

Vandaag is de smid geweest. Ook voor Féroz (bijna twee jaar). Vanaf het moment dat hij een vreemde man ziet (zoals de dierenarts of de hoefsmid) begint hij zenuwachtig te worden en zich helemaal op te spannen. Als de smid dan wilt beginnen, geeft Féroz mooi zijn hoefje (hij is opgevoed hoor! ) maar als hij wilt kappen, wordt hij hysterisch en begint te steigeren...Dit is het scenario dat zich telkens weer voordoet. Nu heeft de smid naar een praam gegrepen. Binnen de 10 seconden is hij mak en kan hij perfect alle 4 hoeven kappen.
    Ik weet nu niet zo goed hoe ik me erbij moet voelen. Wat vinden jullie van de praam? Voor diegene die de werking niet kennen: de bovenlip wordt omgebonden door een touw dat vastzit aan een stok. Het ziet er erg eng uit, maar op deze manier komen er natuurlijke endorfines vrij in het lichaam die het paard rustig maken.

PS voor de moddies: wist niet goed of ik het nu bij hoeven zou zetten of bij algemene nat.horsemanshipvragen. Verplaats maar als je het nodig vindt!
    Don't dream your life, live your dream!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Re: Praam: paardvriendelijk ?

Tja,
    eerlijk ik weet ook niet wat ik er moet van vinden. Ik ben er geen voorstander van. Maar als ik moet kiezen tussen een echte verdoving (spuit) en praam dan kies ik toch voor de praam. De theroie is dat er bij het klemmen van de lip, stoffen vrij komen die een kalmerende werking hebben. Dan liever eigen natuurlijke stoffen dan weer wat lichaamsvreemd inspuiten. En het is gewoon een feit ze worden er rustig van. De discussie over hoe dat komt blijft duren. Ons Rengel heeft nog maar een keer een praam opgehad doen ze een endoscopie deden. Ik vind wel dat DA of hoefsmid toch eerst alle andere mogelijkheden moeten afgaan alvorens naar de praam te grijpen.
    In het geval van de hoefsmid zou ik nu al beginnen trainen voor de volgende keer. Voetje opnemen en aan prutsen, braaf, belonen, voetje neer, voetje opnemen met iets zachtjes op wrijven, braaf, belonen, voetje neer en steeds meer en meer. Je kan zelfs voor voedselbeloningen gaan in dit geval.
    Als het van het vijlen is (geluid) kan je bv een stuk hout vijlen of harde plastiek in haar buurt, op de grond en daarna op haar hoef zachtjes wrijven.....
    Misschien heb je volgende keer geen praam meer nodig.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik ben daar heel makkelijk in.
    De praam zorgt er kennelijk voor dat er veel stress wordt vermeden. Prima! Doen dan!

Andor is moeilijk, zo niet onhanteerbaar bij de Tandarts. Zij verdoofd hem. Vind ik wel zo veilig en hij merkt er niks van.

Liever dit,dan onwijs vechten, slechte ervaring opdoen, gevaarlijke situaties hebben.

Maar je moet het niet gebruiken in iedere situatie. Ik vind dat je heel zorgvuldig moet afwegen wanneer je dit ding gebruikt.

In het geval van de hoefsmid zou ik nu al beginnen trainen voor de volgende keer. Voetje opnemen en aan prutsen, braaf, belonen, voetje neer, voetje opnemen met iets zachtjes op wrijven, braaf, belonen, voetje neer en steeds meer en meer
    Het probleem is dat hij bij mij heel braaf is. Hij geeft perfect zijn hoefjes en ik kan ze dan uitkrabben. Ik zal ook eens proberen te doen alsof ik aan het veilen ben. Maar het probleem is denk ik, die rare meneer die plots bij hem vanalles komt doen. Hij vertrouwt hem gewoon niet (idem bij de dierenarts). Het gaat hem hierbij niet om de hoeven (it's not about the...) maar om de persoon die het doet bij hem.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Neem dan eens vaker iemand mee die hij niet kent en geef die persoon instructies om te doen alsof hij een hoefsmid is die verstand heeft van het op een juiste manier benaderen van een angstig paard.

Ja zo heb ik dat ook gedaan. Iedereen die in de buurt was, moest meteen Fjalars hoeven even doen. Dat scheelt zeker!
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Nappe wordt ook altijd bekapt in een praam..hij gaat er altijd gemakkelijk in en doet nooit moeilijk..liever dat dan dat de hoefsmid op hem moet brullen zonder praam..natuurlijk is het ook te zien of je paard nare ervaringen met een praam heeft en of hij de tijd gekregen heeft om er aan te wennen en er mee kennis te maken..maar op de manier zoals ze Nappe erin bekappen heb ik er niks op tegen..
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Ariane bedoel jij niks anders omdat je zegt: hij gaat er altijd gemakkelijk in. Bedoel jij niet zo'n open stalletje waarin ze (vooral vroeger) (boeren)paarden zetten om ze te bekappen/ beslaan?
    Praam = touw aan een stokje dat rond de bovenlip wordt gedraaid

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Ariane bedoel jij niks anders omdat je zegt: hij gaat er altijd gemakkelijk in. Bedoel jij niet zo'n open stalletje waarin ze (vooral vroeger) (boeren)paarden zetten om ze te bekappen/ beslaan?
    Praam = touw aan een stokje dat rond de bovenlip wordt gedraaid
    Aaah ja zooo Idd ja dat bedoelde ik met een praam!

Ja wij zeggen daar ook praam tegen?

Mja, DIE praam vind ik eerlijkgezegd iets minder paardvriendelijk hoor, heb het al een paar keer gezien en als je je paard zo onder controle moet houden Ze blijven er wel iedere keer rustig onder maar toch
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Fjalar blijft daar dus echt niet rustig onder... Die doet echt alles wat ie maar kan bedenken om van dat ding af te komen. Ik vond het nou niet bepaald rustgevend voor hem.
    Surrender to fun!

Amy is ook een hele tijd bekapt geweest met een praam op. Zij was al vier jaar en had nog nooit een smid aan haar voeten gehad toen ze hier kwam. Het was de enige manier om haar te laten wennen aan de hoefsmid, het bekappen en beslaan (ja, toen nog beslaan).

Iedere keer ging het iets beter, en zo heeft ze geleerd dat ze niet doodging als de smid aan haar voeten kwam.

Ze is nog steeds niet de makkelijkste met de voeten, maar de praam hebben we al jaren niet meer nodig.

op deze manier bekapt en beslagen worden was voor haar de minst stresvolle manier.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Bij Aspen hebben ze de praam moeten gebruiken bij het scheren van zijn hoofd. Ik snapte niet echt waarom,want ze hadden hem al verdoofd en hij stond daar half te slapen. Ik zei toen dat ze het mochten proberen zonder praam en dat werkte beter,want Asp vond de praam helemaal niet leuk.
    De praam kan handig zijn in sommige situaties, maar ik heb de indruk dat mensen nogal snel naar de praam grijpen als het niet lukt.

Féroz stond ook echt als een lammetje daarstraks toen hij bekapt werd.

De praam kan handig zijn in sommige situaties, maar ik heb de indruk dat mensen nogal snel naar de praam grijpen
    als het niet lukt
    En wat vind je er juist verkeerd aan dat mensen er te snel naar grijpen?
    Ik ben gewoon op zoek naar het antwoord of paarden dit nu zo erg vinden, die praam.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik bedoelde het niet op jou persoonlijk,want ik denk dat het in jouw geval wel nut heeft aangezien je paardje nog niet zoveel ervaring heeft met vreemde mensen.
    Ik bedoelde het vooral op "normals" waar bv het paard wat happerig was bij het aansingelen,dat mensen dan naar een praam grepen zodat het paard niet kon bijten.

Ik ben gewoon op zoek naar het antwoord of paarden dit nu zo erg vinden, die praam.
    ik denk dat het erg van het paard afhangt.
    Zoals het ene paard het andere niet is met de tong vastpakken, een wormenkuur geven, een injectie toedienen is ook de praam een instrument dat het ene paard gewoon accepteert en het andere paard niet.

Dat er endorfine van vrijkomt, dat weten wij, maar dat weet het paard niet. Hij kan niet het verband leggen; praam-->lekker gevoel.

Dus een praam is gewoon een handeling verrichten bij je paard, zoals je zoveel handelingen verricht bij je paard.
    Het is aan jou om het voor je paard zo rustig en makkelijk mogelijk te laten verlopen

Zo kijk ik ertegenaan. Ik vind een praam niet onvriendelijk en mijn paard vond dat ding ook prima. Bij paarden die er serieus moeite mee hebben vind ik dat je alle moeite moet doen om je paard het te leren accepteren (zoals je ook doet bij een wormenspuit) of een andere oplossing te zoeken.

Mijns insziens heeft de afkeer van bepaalde paarden voor de praam niks met de praam zelf te maken.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten