Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: Praam: paardvriendelijk ?

Re: Praam: paardvriendelijk ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Mijns insziens heeft de afkeer van bepaalde paarden voor de praam niks met de praam zelf te maken.
    Waar denk je dan dat dat mee te maken heeft?
    Surrender to fun!

Dat er endorfine van vrijkomt, dat weten wij, maar dat weet het paard niet. Hij kan niet het verband leggen; praam-->lekker gevoel.
    Ik had juist het idee dat een paard wel dat verband zou leggen. Of dat hij tenminste op den duur een verband zou leggen dat als de smid komt, de bekapping niet meer zo erg vindt.
    Don't dream your life, live your dream!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hästli
    Mijns insziens heeft de afkeer van bepaalde paarden voor de praam niks met de praam zelf te maken.
    Ja, dat hangt ook weer van zoveel af. Waarom kan je sommige paarden absoluut geen wormenkuur toedienen? Ook al doe je er appelmoes in? Waarom gaat het ene paard een trailer in en het ander niet? Who nows?

Ja, dat hangt ook weer van zoveel af. Waarom kan je sommige paarden absoluut geen wormenkuur toedienen? Ook al doe je er appelmoes in? Waarom gaat het ene paard een trailer in en het ander niet? Who knows?
    Oh, ok. Niet een speciale reden dus waar je aan dacht. Is duidelijk.
    Surrender to fun!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Dat er endorfine van vrijkomt, dat weten wij, maar dat weet het paard niet. Hij kan niet het verband leggen; praam-->lekker gevoel.
    Ik had juist het idee dat een paard wel dat verband zou leggen. Of dat hij tenminste op den duur een verband zou leggen dat als de smid komt, de bekapping niet meer zo erg vindt.
    De tijd tussen het omdoen van de praam en het vrijkomen van endorfinen duurt te lang voor een paard om daar een verband te kunnen leggen.

Daarom is het bij clickeren zo belangrijk dat je de bridge zo goed moet timen, anders legt het paard het verband niet meer.

En tuurlijk gaan ze de smid steeds beter accepteren. Maar dat is een kwestie van gewenning. Door de endorfinen is het paard minder bang, minder rb dus en kan zodoende leren. Leren dattie niet doodgaat van het geprut aan de hoeven.

Met de praam hou je je paard dus gewoon rustig en in de leermodus. Het is een hulpmiddel (liefst tijdelijk), geen doel op zich.

Who knows?
    Waarom is de "k" dikgemaakt?? Is geen spelfout hoor.

Ik had m stiekem even toegevoegd, was weggevallen in je berichtje
    Surrender to fun!

Ow ja

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    De tijd tussen het omdoen van de praam en het vrijkomen van endorfinen duurt te lang voor een paard om daar een verband te kunnen leggen.
    Nou, de langere tijdsduur tussen oorzaak en gevolg hoeft echt geen reden te zijn dat een paard geen verband gaat leggen! Paarden leren bijv. ook het geluid van je auto herkennen, ondanks dat er niet OP DAT MOMENT een directe beloning volgt, maar dat jij pas een minuut later bij de wei verschijnt.
    Is echt een vorm van klassieke conditionering, als je het maar vaak genoeg herhaald, zal het paard zeker een verband kunnen leggen. De vraag is alleen of de extra endorfinen 'opwegen' tegen de 'negatieve' ervaring van het bekapt worden.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Als het werkt, dan heb ik geen problemen met pramen... Maar niet bij mijn paard.

Röskur heeft 1,5 jaar terug één keer een praam omgehad. Maar hij werd er niet rustig van... Zo gauw het ding om zijn neus zat en strak werd getrokken ging hij in verzet. Ik heb hem nog nooit zó gezien. Mijn hart brak echt, het was alsof ik hem had verraden. Hij had zijn mond open, kaak helemaal stijf gespannen, oren in de nek en ogen weggedraaid. En elke keer als er endorfine vrij kwam zag je dat hij een fractie van een seconde leek te ontspannen en dan dacht "verdomme, er zit zo'n ding om MIJN NEUS, dat ding moet er áf!" En dat terwijl de DA het erom deed om hem zo'n verdovingspuitje te geven in zijn been, waar hij zich nooit druk om maakt. Voortaan dus geen praam meer voor Röskur. Maar als hij er rustig van zou worden en het zou helpen, daarom ja, waarom niet. Alleen niet bij Rös.

(da's nou eenmaal een beetje een rare. je ziet hem zelden gespannen, en ik heb hem nog nooit zo gespannen gezien als met een middel om waar altÃ*jd gespannen paarden júist ontspannen van worden... )

<!-- m -->http://www.punkyfox-design.com<!-- m --> · illustratie, ontwerp, fotografie
    <!-- m -->http://www.ridderpaard.nl<!-- m --> · röskur's website
    <!-- m -->http://www.ijslanderforum.nl<!-- m -->

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Ik ben een beetje tegen de praam. Dit komt door hoe ze hem op school gebruiken. Als een paard bang is voor bijv. scheerapparaat, hup meteen die praam erop. Ik denk, dat als je gewoon de tijd neemt om dat soort dingen te oefenen, dat je paard het veel beter leert accepteren.
    Denk niet dat ze het echt fijn vinden. Ja, dat gevoel wel, maar je laat ze eigenlijk iets doen wat ze helemaal niet willen. Ze kunnen alleen niet tegenspartelen door die endorfine.

In noodgevallen vind ik het wel een goed hulpmiddel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weleens gebruik van maak. Toen ik Arabesk elke dag een injectie moest geven had hij daar op een gegeven moment echt geen trek meer in. En toen hij droes had en ik elke dag de wond moest doorspuiten met betadine had hij daar ook geen zin in.... ja dan kan een praam wel even heel handig zijn
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forumlid eelste's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Ik moet toch ff zeggen dat de praam bij mijn paardje ook is gebruikt als veulen voor hoeven bekappen, en ze was heerlijk rustig. Maar..... Daarna mocht ik toch een hele poos niet meer bij die lip komen! Of aan haar neus of iets dergelijks.... Dus voor mij geen praam meer, want zelfs nog een jaar erna en ik pakte haar bovenlip ging ze met haar hoofd omhoog enzo...
    Geduld, de windmolen wijkt nooit van zijn plaats om de wind te vangen.

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2006

Kan het mss ook geen verbetering zijn om je paard naar de hoefsmid te laten toelopen en niet omgekeerd? Veel hoefsmeden zien een paard als een ding waaraan ze moeten werken. Geen introductie, gewoon bekappen. Mss is je paard gewoon bang van de hoefsmid en niet van wat hij precies doet. Iemand die hij niet vertrouwd, wil hij mss gewoon zijn benen niet aan geven???

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Leuke discussie dit! Ik heb ook vaak mijn vraagtekens bij de praam gehad. Enerzijds kan deze door rust zorgen doordat er endorfines vrijkomen uit de hersenen, anderzijds heb ik ook wel gelezen dat het paard zoveel pijn heeft aan zijn lip dat het compleet afgeleid is van al het andere en zich dus niet druk meer maakt
    Pjelk had bij het beslaan wel vaak een praam op. Hij kan zich daarbij namelijk supersterk maken en ineens bedenken dat hij op drie benen weg moet springen. Ik hou er dan niets aan, de hoefsmid wordt boos en het is al eens gebeurd dat hij door dit soort acties vernageld was en kreupel liep. Dan maar liever een praam dan al die stress. Maar goed, als het zonder kan, dan dat het liefst natuurlijk!

Bladwijzers

Forum Rechten