Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: (L1) Opstappen

  1. #1
    Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Lunteren en zaandijk
    Berichten
    113

    (L1) Opstappen

    Hai,

    ik zit even met een probleempje. Al sinds de dag dat hino bij mij is loopt hij al weg terwijl ik nog aan het opstappen ben. Dit vond ik altijd al vervelend (vooral in het bos, en je stapt op en hij stoomt alweer achter de anderen aan). Maar nu is het natuurlijk ook een criteria voor de L1 dat hij stil moet staan voor het opstappen.

    Wat kan ik hier nou aan doen? Moet ik dan continu maar laten inbuigen? En wanneer doe ik dat dan? Als ik bezig ben met opstappen of pas als ik zit? Als ik opstap en hij loopt zet ik hem stil door in te buigen. Dan zwaai ik mijn been over het zadel heen en tijdens dat zwaaien (secondenwerk) begint hij alweer te lopen... Weer inbuigen... Ik wordt het een beetje zat. Grondwerk gaat goed, met stoel opstappen op een blote rug ook goed, dan loopt hij niet weg. Wel zodra ik zit, maar niet tijdens het opstappen.

    Het is ook niet echt handig wanneer ik rechts opstap, want ik ben al een stijve plank en dat gaat nog minder als hij begint te lopen.

    Okee, begin het een beetje te vinden van mezelf... Wie kent dit?
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: (L1) Opstappen

    Bekend probleem
    En ga er maar vast vanuit dat het je 2 VOLLEDIGE dagen kost voor hij eindelijk stilstaat. (dan duurt het uiteindelijk veel minder lang natuurlijk )

    Houd hierbij de volgende dingen in gedachte:
    * eerst flink desensitizen VOOR je je voet maar in de stijgbeugel steekt. Op en neer springen, been optillen, dan eens hangen, druk zetten op de beugel etc.
    * maak het gewenste comfortabel en het ongewenste oncomfortabel
    * trust your horse, but be ready to correct. Oftewel: als hij stilstaat, los touw. Als hij gaat lopen DOE er wat aan door hem in te buigen dus. Eventueel kun je hem ook nog wat extra laten doen, door meer te disengagen als hij wegloopt, maar niet direct vanaf het begin!

    Kies vooral een dag dat je genoeg tijd hebt en toch niet perse wil gaan rijden. EN stijg voortaan niet meer op als hij toch wegloopt. Als je er eenmaal op zit, blijf dan een minuutje stilstaan en ga er weer af. Wat ook goed werkt: niet alleen aan het begin van de les opstijgen, maar soms tijdens het rijden eraf en er weer op. En dan een minuutje stilstaan...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: (L1) Opstappen

    inderdaad evelien, heb dit probleem ook lang gehad, vooral door negatieve associaties met het zadel
    zie voor jezelf het opzadelen en opstijgen als een soort friendly game, dat krijg je meer een idee wat de bedoeling is. zoek steeds kleinere stapjes, als hij al wegloop, ben je al een stapje te ver. Loopt hij weg, als je je voet in de beugel zet, dan ben je daarmee al te ver, en moet je nog desensitisen met je voet omhoog brengen, het zadel vastpakken, springen, etc etc, probeer elke keer een stukje te vinden wat nog wel gaat, en dan weer terug gaan. veel succes, het duurt lang, maar het is ook heerlijk dat je voor altijd een paard hebt, die gewoon stilstaat bij het opstijgen.
    Niet te vergeten dat het heel wat meebrengt voor de harmonie met rijden, als opzadelen en opstijgen ook in harmonie gaan
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  4. #4

    Re: (L1) Opstappen

    Enneh als je paard goed gedesensibiliseerd is, kun je ook nog toepassen: jij wilt bewegen? Okee, maar dan bepaal ik waarheen hoe snel en hoelang. En wil je dan nu misschien stilstaan?

    May the horse be with you!

  5. #5
    Actief Forumlid Fam's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Melbourne, Australië
    Berichten
    1.230

    Re: (L1) Opstappen

    Oh, dit is zo'n bekend probleem! Ik heb er echt zo'n hekel aan als je paard alvast gaat terwijl jij nog half in de stijgbeugel ligt te spartelen. Zeker in het bos. Die van mij vind het dan ook leuk om te gaan rennen als ie de kans krijgt. Voordeel: je wordt supersnel in opstappen. Nadeel: alle andere redenen. Ik wil Zorro ook leren stil te staan naast het hek, zodat ik makkelijk zonder zadel erop kan. Iemand tips? Hij gaat nl vaak loodrecht op het hek staan (slimmerik, denkt ie dat ik dan niet op kan stappen), maar gelukkig ben ik heel lenig. Maar handig is natuurlijk anders. Hoe kan ik hem leren om parallel aan het hek te blijven staan?
    Well-behaved women rarely make history

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: (L1) Opstappen

    Dat komt in L2 wel, dan leer je hem zijn achterhand naar je toe wijken, zodat je hem vanuit die haakse positie toch netjes parallel naast je kan manoevreren
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7

    Re: (L1) Opstappen

    ik heb het vroeger ook altijd voorgehad maar nu ik met parelli ga beginnen zal het wss nog wel zeker een weekje of miss twee duren voor ik er terug opkruip. Ik denk dat de sleutel ligt in het volledig desensitizen bij het opzadelen. Der is een heel dvdstuk in de nieuwe Level 1 pak waar Linda zo'n mega onzeker paard probeert te zadelen enzo dat gaat in die volgorde (eerst rope over zen rug zes keer langs elke kant, dan je dekje, dan het zadel) tussen fases zijn dan bv eerst gewoon dekje dan met je dekje het zadel dat op de grond ligt aanraken enzovooort goed laten onderzoeken. en dan de eerste dag niet rijden. de volgende keer alsje wil opstijgen zegt ze dat je echt veel moet desensitizen. dingen als je rope over het hoofd zwieren van op de grond eerst met het eind dan met de lus, bewegen met je stijgbeugel. 'als dat niet gaat is je paard emotioneel niet klaar om een ruiter op zen rug te krijgen.' denk eraan in principe van Left en right brain: als hij beweegt is hij right of in ieder geval niet left genoeg om op te stijgen en een potentieel gevaar... als je zover bent voet in de stijgbeugel eerst verplicht (desensitizen)wat linda ook doet en vind ik ook wel nuttig is voor je opstijgt je paard proberen 'omtrekken' dat gaat natuurlijk niet maar zo kan hij/zij de beentjes duidelijk spreiden en is het klaar om gewicht langs een kant te verdragen en het is ook een duidelijk teken van 'hey ik ga opstijgen') veel wippen minstens drie keer en dan stijgen, blijven staan niet overzwaaien, dat doe je een paarkeer langs elke kant zegt ze en dan als je dat kan doe je het nog es maar aai je de andere kant van het paard. en als dat lukt zwaai je je been er rustig over laat je je heeeeel kalm zakken, tweede voet nog niet in de stijgbeugel steken en zo blijven staan... als je paard op een van die fasen em knijpt en beweegt dan kan je (moet je) omdat je voet nog niet in de stijgbeugel steekt langs de andere kant er snel af als dat lukt proberen te buigen als hij daarbij beweegt is dat int begin wel normaal, en dat is het enige wat je doet de eerste drie keer ten minste.. als je paard problemen heeft met een zadel moet je dat arbeidsintensieve klusje wel op zen minst een week volhouden elke dag!!

    neh das een mond vol maar het is de samenvatting van een DVD onderdeel dat minstens een half uur duurt zowel bij het opzadelen als bij het opstijgen (zelfde paard, eerste keer, opeenvolgende dagen..) moet wel zeggen dat bij het opstijgen linda veel heeft gedesensitized met dat rope omdat het paardje het verwarde met de driving game en het was zo eentje dat je nogal snel ging 'crowden'

    succes stijn
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •