Pfft moeilijk. Ik neig ook om haar nog even te laten wennen en na 1x niet meteen te zeggen dat het aan het bit ligt.
Hoelang mag je het bit lenen?
Pfft moeilijk. Ik neig ook om haar nog even te laten wennen en na 1x niet meteen te zeggen dat het aan het bit ligt.
Hoelang mag je het bit lenen?
Dit was het zoveelste bitje wat ze in haar mond heeft gehad... en met alle geprobeerde bitjes hetzelfde verhaal. Ze hapt hem uit mijn hand, ik doe alles op de juiste plek, controleer de hoogte van het bitje en laat haar gaan. Als eerste probeert ze hem uit haar mond te werken, lukt niet. Vervolgens duwt ze hem met haar tong tussen haar kiezen en gaan echt zeer fanatiek aan de kauw op het bit. Hoe lang je haar laat gaan, maakt weinig uit, ze blijft bezig en zolang ze zo op dat bit tekeer gaat heeft rijden ermee geen zin. Ze is met haar aandacht maar bij een ding: dat Bit, is ook op dat moment amper af te leiden en lijkt wel wat autistisch...
Ik heb al geprobeerd een enkelgebroken trens, die was te dik en trok ze vrijwel direct met haar tong tussen haar kiezen, met de breuk naar achteren.
Dubbelgebroken trens geprobeerd, iets dunner, dus kon ze haar mond in ieder geval sluiten. Ook dit bit tussen haar kiezen, de krassen precies naast het middelste deel.
Ongebroken trens gehaald onder het motto, die is nog ietsjes dunner en wellicht vind ze het bewegen van losse delen in haar mond niet fijn. Helaas pindakaas... Trekt wederom bit tussen haar kiezen, krijgt het alleen niet zover als de gebroken varianten. Dit bit leek dus beter bij Kate te passen, totdat bleek dat ze hem dan maar helemaal omdraaide in haar mond. Ook geen succes dus. Alle drie de varianten gedurende meerdere dagen acher elkaar minstens een half uur ingehad, geen enkel verschil tussen de eerste en de laatste keer.
Op dat punt besloten dat ze misschien last had van wisselen, dus de VA haar gebit laten bekijken. Conclusie, niks mis mee. Gezien het protest het onderwerp bit even laten rusten en bitloos verder inrijden. Nu ben ik op een punt dat Kate over niet al te lange tijd wat meer aanleuning nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Tja... en dat lukt niet met mijn bitloosje (Libby's).
Toen een Cook gefabriekt, hiermee kun je namelijk wel net iets meer vragen wat dressuurmatig rijden aangaat. Helaas is Kate een beetje moeilijk wat aansnoerende dingen om haar hoofd aangaat en was de Cook geen echt succes. Omdat ik haar wel rustig aan een bit wilde laten wennen, ben ik uiteindelijk naar van Schie gegaan voor een Myler. Het idee was om bitloos te rijden, maar wel met bitje in zodat ze alvast rustig aan het bit kan wennen.
Na een uitgebreid gesprek met de bittenmeneer van van Schie én de meneer die Myler-consultant in Nederland is (Paul Versluis, die was daar toevallig ook), kreeg ik de MB04 mee en mocht een ruime week lang testen. Het resultaat van de test heb ik hierboven beschreven...
Ik heb de meneer van van Schie gebeld, die mij adviseerde om contact op te nemen met Paul Versluis omdat deze man ook gebitsverzorger is, want zo'n heftige reactie had hij eigenlijk niet eerder gehoord. Hij dacht nu eerder aan pijn ergens in Kate's mond als aan het simpelweg niet willen accepteren van iets in haar mond.
Bij het zien van de krassen op het bit toen ik het gistermiddag terugbracht (boven en onderkant van het bit, precies naast het busje in het midden) reageerde hij meteen met bel Paul maar, laat hem haar gebit eens bekijken. Inmiddels heb ik al over en weer gemaild met Paul Versluis, hij vind Kate's reactie ook bizar. Hij wil ook eerst uitsluiten dat het gedrag van Kate veroorzaakt wordt door pijn. Hij heeft waarschijnlijk deze maand nog tijd om haar te komen zien en behandelen, maar wil er wel een VA bij voor een roesje omdat Kate niet gewend is aan iets in haar mond én hoogstwaarschijnlijk last heeft van iets in haar mond.
Ik neig ook naar pijn, het voelde zo vreselijk verkéérd om nog een dag te testen met dit bitje en welk ander bit dan ook! Stel dat er iets aan de hand is waardoor ze zo doet, wil ik dat eerst opgelost hebben voordat ik haar laat staan koekhakken met een bit. Bovendien ken ik mijn Kaat en als die niet accpeteert, kan ik op mijn kop gaan staan, het gevecht blijft. De vraag is of dat mijn recht is, om Kate zoiets op te dringen... en of het dan niet verstandiger is om haar met bijvoorbeeld een hackamore te gaan rijden.
Nou je, eerst maar eens zien wat Versluis vind in haar mond...
En wat het niet vanzelf gaan van dingen met Kate betreft, tja... soms baal ik van de dingen die niet kunnen of gaan zoals ieder ander dat heeft. Ik moet voor sommige dingen echt in onderhandeling of dwingen (bij medisch noodzakelijke acties) en soms is dat niet echt leuk. Aan de andere kant ben ik enorm blij met mijn eigengereide troela die liever haar eigen plan trekt, tenzij ik een beter idee heb.
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Heeft Kate haar wolfskiesjes nog?
(Paul Versluis is toen ook bij Vash geweest)
Dat begin ik me ondertussen ook ernstig af te vragenOorspronkelijk Geplaatst door lila
. Zo op 't oog kan ik niets zien, maar ik heb dan ook geen held die haar hand in Kate's giecheltje steekt om dat eens nader te onderzoeken. Ook sluit ik een hengtentand bij mijn rare tante niet helemaal uit, ik ken een ander zeer bijzondere merrie die er ook een heeft.
Weet je, ondertussen heb ik al zoiets "dan geen bit, maar een andere manier (de vraag is welke)", maar feit is dat er iets aan de hand is en nu wil ik weten wat. De mazzel met Versluis is dat hij zowel van bitten als gebitten veel weet. Hopelijk kan hij Kate van een mogelijk probleem afhelpen, zodat we op een goede manier verder kunnen.
Oja, heeft Versluis ook bij Vash zijn gebit gedaan en hoe is hij met paarden (doe maar pb misschien)? Ik heb een goede indruk van deze man, anders had ik hem ook nooit gevraagd Kate te komen helpen, maar extra info is nooit weg natuurlijk!
Kom je een keertje kijken bij een les van Bianca? Gymmen met je paard.. qua optoming zo veel als nodig maar vooral zo weinig als mogelijk (waardoor ik nu langeteugel èn rij met een touwhalster met ringetjes!Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
)
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
de info komt morgenavond je kant op. Oh ja. Hengstentanden / ruinentanden / haaktanden zijn hetzelfde en komen ook bij veel merries voor idd. Dan schijnen ze wat kleiner te zijn dan bij hengsten/ruinen.Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
Graag!!! Ik zou toch al eens bij je op de koffie komen, dus vang ik dan 2 vliegen in een klapOorspronkelijk Geplaatst door nienke07
. Waarschijnlijk sleep ik wel Saar in mijn slipstream mee, die wil ook graag Bruut en Nienke wel eens ontmoeten
.
We spreken snel een keertje af, ik weet niet op welke dag je les hebt?
Stella had ook hengstentandjes, maar die had geen extreme reactie op het bit zoals jij omschrijft. Volgens mij hebben ze daar nl geen last van.Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
Heel goed dat je eerst uit wilt sluiten of er een medische oorzaak is, maar deze eigenzinnige en slimme dame heeft kennelijk ook al heel vaak succes gehad met haar "act".
Ik wist niet dat Paul Versluis zef ook gebitsverzorger is. Ik dacht dat hij hiervoor altijd samenwerkte met Gerard Rutten. Die heb ik al eens naar NH proberen te krijgen, maar heeft het druk genoeg in zijn eigen provincie.
Doe je wel verslag van zijn bevindingen ?
Jossie, ik weet het zelf nog niet.. meestal in een weekend en het zou dan aankomend weekend zijn.. maar ik pb/bel je wel ff als ik meer weet!
Komend weekend ben ik vrij, dus ik hoor het wel van je! Nog voorkeur voor bepaalde koekjes bij de koffieOorspronkelijk Geplaatst door nienke07
?
Neu.. ik lust alles![]()
..
maar hoorde gister dat Bianca het weekend niet kan. .ze wil dindsagavond langskomen, maar dat komt mij weer niet zo uit.. (ivm moe na twee dagen werken) .. maar als ik meer weet, hoor je het!
Zag vanmiddag dat bij Vash er inmiddels één hengstentand is doorgekomen. Linksboven. Aan de rechterkant zit ie nog verstopt. Ik dacht dat ze die ook weg konden halen, maar dat schijnt niet te kunnen. Ze zitten schuin in de kaak vast (daarom heten ze ook wel haaktand) en als je ze eruit wil trekken kan de kaak breken.....Dat heb ik dus vast verkeerd begrepen van Paul. Ze kunnen wel helpen dat ze sneller doorkomen door een sneetje in het tandvlees te maken. En ze kunnen ze afvijlen als ze erg lang en scherp zijn. Het zijn de wolfskiesjes die voornamelijk de problemen geven bij bitjes. Door deze inetnetsearch blijft voor Vash alleen het slecht doorkomen van de rechtsbovenste hengstentand over als oorzaak. Daar gaan we dan toch maar weer iemand bijhalen.
Goed, vanmiddag is Versluis (de gebitsverzorger) geweest die Kate heeft behandeld. Eerst kwam de VA langs om Kate flink te sederen, wat uiteraard een proces op zich was! Met behulp van een praam en 2 sterke mannen (VA en Versluis) was het dankzij een snelle actie van de VA in een prik gelukt. Kate reageerde gelukkig goed en stond al snel heerlijk te soezen
. Bij een eerste blik viel al direct 2 dingen op: Kate had een keurig netjes gebit, weinig afwijkingen! Het tweede was een flinke wolfskies rechtsboven
. Die moest eruit… ik moet zeggen, de man nam heel erg de tijd ervoor in positieve zin!!!
Het kiesje was er al snel uit, maar de man twijfelde of het wel alles was, dus nogmaals voelen en jawel… Kaat had een kiesje dat niet zweefde in het tandvlees, maar in de kaak zat. En er zat nog wat, na enig peuterwerk was dat er ook uit. In de tussentijd haalde hij regelmatig de klem van haar mond, zodat ze haar kaken kon ontspannen. Ook werd ze sussend toegesproken én kreeg ze regelmatig een aai over haar bol!
Na anderhalf uur was ze klaar, al haar kiezen netjes geraspt en een wolfskiesje lichter. Ik heb voor en na de behandeling in haar mond mogen kijken en voelen, nergens iets scherps meer, ook niet achterin!
Ze blijkt erg vlezige wangen te hebben, die door het bit in de verdrukking komen. Het kan zijn dat haar wangen dan tegen haar kiezen aan gedrukt worden, wat uiteraard pijnlijk is. Versluis vermoed dat het wolfskiesje de oorzaak is en adviseerde me om de komende 2 weken geen bit in te doen vanwege het wondje van de getrokken wolfskies. Dan moest ik eerst eens kijken wat ze nu doet op het ongebroken trensje, voordat ik een ander bit overweeg. Erg netjes dat de man die contactpersoon van Myler in Nederland is, je niet acuut een Myler aanraad nietwaar. Lukt het dan weer niet met die trens, mag ik hem bellen en gaan we overleggen wat we dan nog kunnen doen.
Ik ben in ieder geval zeer tevreden over Versluis en vooral hoe hij omging met Kate (die echt niet de makkelijkste is). Ik hoop dat het kiesje inderdaad de oorzaak is, maar mocht dat niet zo zijn dan probeer ik nog een Myler (MB06, gebroken trens die dunner is en de eigenschappen wat buigbaarheid betreft heeft van een ongebroken trens). Versluis zelf vond het heel leuk om eens buiten in het zonnetje aan het werk te zijn. Hij staat meestal in een box te werken en dan is een open erf met langsrijdende trekkers op 4 meter afstand toch wel iets anders
.
En Kate… die had honger!!! Want ze mocht vanwege de verdoving 2 uur geen eten en dat is wel héél erg voor een Haf natuurlijk!
Niet alle tanden hoeven zichtbaar te zijn. In de lagen, het deel waar je geen tanden ziet, kunnen of bestaat te mogelijkheid dat daar tanden/kiezen onder zitten. Of dat daar zenuwen lopen die bij haar zeer gevoelig zijn. Je kan altijd iemand laten kijken en goed laten controleren.
HEb je ook al eens aan een leren bitje gedacht?? Dat zou ook kunnen ipv een metalen. Werkt beter dan rubber want dit wil nog wel eens "branden" in de mondhoeken. Van leren bitjes heb ik dit nog niet gehoord. Het leer is plat en ze kan er evt op kauwen, in beperkte mate natuurlijk) Meer info bij merotisch hoofdstel.
Bladwijzers