Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 32

Topic: Myler bitmaat bepalen? Update, gebit behandeld!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Myler bitmaat bepalen? Update, gebit behandeld!

Even een vraag... ik ga aanstaande dinsdag naar de Divoza te Zoetermeer voor veel spullies, maar ook voor een Myler . Mijn vraag is alleen... hoe bepaal ik de juiste maat???

Kate's bekkie is van mondhoek tot mondhoek ongeveer 12,5 cm (4,92 inch) en volgens meneer Myler moet je aan weerszijden 1/8 tot 1/4 inch overhouden. Dat zou dus minimaal 0.6 cm zijn bij de 12,5 die ik al heb. Omgerekend in inches is dat 5.16 inch...

Wat is wijsheid, 5 inch halen of iets ruimer en dan de 5 1/2 inch (5 1/4 en 5 1/8 bestaat niet vrees ik)? Waarbij ik dan dus meer als 1/4 inch in totaal over heb... en dat is wel heel erg veel.

HELLUP!!!

Wat hebben jullie, de Myler-bezitters , als gemeten mondmaat en dan als Myler-bitmaat? Mijn dank voor de opmeetmoeite is groot en die van Kate natuurlijk ook !
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Help! Hoe bepaal ik de Myler bitmaat?

12,5 cm komt overeen met 5 inch.

Nienke heeft een 4,5 inch voor Bruut

Voor Andor, grote bek() , heb ik 5,5 inch, is ongeveer 13,5 cm.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Van de myler site:

Mouthpiece sizing: Myler Bits can run a bit bigger than other traditional bits, especially the jointed mouthpieces. All Myler mouthpieces are measured cheek to cheek with a curve in the mouthpiece, just as it would lay in the horse's mouth when being used. Traditional bits are measured laying flat, but if they are a broken/jointed mouthpiece, they do not lay in the mouth like that. You always want 1/8" to 1/4" of bit outside the lips on each side.

To measure your horse for a Myler Bit, you will want to measure the width of his mouth using a bitting stick or dowel. This way you are measuring from cheek to cheek, just as Myler mouthpieces are measured. So if your horse's mouth is 4 5/8" across, then he takes a 5" Myler.
    If he is 5 1/4" across than he takes a 5 1/2" Myler. This allows for extra bit outside the lips as suggested.

heb het "diagonaal" gelezen, maar hier staat hoe je dat meet....als ik iets moet vertalen dan hoor ik het!

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Dus... Kate's bekkie van mondhoek tot mondhoek is 4,92 inch, dan is een 5 inch bitje groot genoeg?

Want als ik Lila's stukje lees, moet ik bij die 4,92 inch van Kate nog eens 1/4 (2 keer 1/8 inch) of 1/2 (2 keer 1/4) inch optellen. Dan zou ze dus een 5,5 inch moeten hebben, maar het 13,5 ongebroken trensje wat ik ooit voor haar had gehaald is veel te breed (ofwel, er past aan weerszijden een vinger tussen mondhoek en bitring...

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Dus... Kate's bekkie van mondhoek tot mondhoek is 4,92 inch, dan is een 5 inch bitje groot genoeg?Want als ik Lila's stukje lees, moet ik bij die 4,92 inch van Kate nog eens 1/4 (2 keer 1/8 inch) of 1/2 (2 keer 1/4) inch optellen. Dan zou ze dus een 5,5 inch moeten hebben, maar het 13,5 ongebroken trensje wat ik ooit voor haar had gehaald is veel te breed (ofwel, er past aan weerszijden een vinger tussen mondhoek en bitring...
    Ja

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Dank !

kmk

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    kmk
    KMK?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Volgens mij zou je dan voor de 5 1/4"moeten gaan.
    De afstand tussen de mondhoeken (bijna 5 ") en daar 1/4" bij. De mylers zitten altijd ruim in mond.
    Welke myler verkopen ze daar dan?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

kmk = kom maar kijken ??

Nee.. kort maar krachtig.

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: Hoe bepaal ik Myler bitmaat? Update, maat oké, testdag 1

Ik heb nu wel een Myler thuis, maar niet bij Divoza vandaan . Ik wilde natuurlijk wél gebruikmaken van de bittenbank... en daar doet Divoza niet aan. Gelukkig vond ik een myler-meneer redelijk in de buurt, dus een afspraak gemaakt en heen gereden.

Ik kreeg echter niet zomaar een bitje mee, ik moest zo ongeveer alles beschrijven, ofwel ik heb dik een uur daar gestaan ! Dus hoe haar mond is (dikke tong, laag verhemelte), wat het probleem is (bit tussen de kiezen trekken) en wat ik met het bit wilde (meer fine-tuning als met een bitloosje als het mijne mogelijk is). Op basis hiervan kreeg ik een Myler comfort snaffle, met tongboog(je) mee (MB04).

Meteen uitgeprobeerd natuurlijk, dus hoofdstel gepakt, Myler eraan en Kate het bit zelf laten ophappen in haar mond. Vervolgens ben ik haar gaan borstelen zodat ze rustig kon wennen. Na 20 minuten heb ik het bit weggehaald... weer tussen haar kiezen. Ze was het op een gegeven moment zo zat dat ze haar hoofd zo ongeveer in mijn arm drukte om het bit weg te halen. Het lijkt er dus op dat ook dit bit niet oké is, ondanks dat het perfect ligt in haar mond!

En nu? Morgen eerst mijn "bit-meneer" bellen wat te doen, maar ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die een paard hebben die zo ongeveer ieder bit tussen de kiezen trekt en het dan doormidden probeert te bijten. Ze accepteert simpelweg niet dat er iets in haar mond zit, probeert het eerst uit te spugen (wat niet lukt) en dan hup... tussen die kiezen en stuk proberen te bijten.
    [size=99px]Soms ben ik het zo beu om echt voor alles een omweg te moeten maken met Kate... niets lijkt ooit als vanzelf te gaan.[/size]

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re: Hoe bepaal ik Myler bitmaat? Update, maat oké, testdag 1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    [size=99px]Soms ben ik het zo beu om echt voor alles een omweg te moeten maken met Kate... niets lijkt ooit als vanzelf te gaan.[/size]
    Heel veel dingen gaan vanzelf, alleen die neem je fijn voor lief
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Myler bitmaat bepalen? Update, maat oké, Kate is niet te

Vash nam het aldoor pas na een kwartier zeuren in zijn mond en ging er dan ook op kauwen. Als ik 'm afleidde, dan hield het wel op. Maar het voelde niet fijn. Nou vraag ik me wel af wel bit er wel helemaal fijn aanvoelt. Het hoort niet in een mond en neemt alleen maar plaats in. Ze moeten er denk ik aan wennen. Net als wij vroeger moesten wennen aan huiswerk, visites bij tantes....spruitjes eten en zo verder. Er waren leukere dingen, maar dood gingen we er niet aan en er stond altijd wel iets leuks tegenover. Maar ik moet zelf wennen dat Vash eraan moet wennen....misschien moet Kate ook wennen?? Is het een sweet iron bit of een "gewone" RVS?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Re: Myler bitmaat bepalen? Update, maat oké, Kate is niet te

Hoi Jossie,

Ik heb twee Mylers liggen (in Limmen) die je best een keer mag proberen hoor ! Voor ons nieuwe jonge paard hebben wij pas een nieuwe Myler bij Van Schie in Zwaanshoek gekocht. Echt hele aardige mensen daar. Met dit jonge paard hebben we nu ongeveer hetzelfde probleem als jij. Het bitje ligt goed, maar hij moet er heel erg aan wennen. Als we zijn halstertje onder het hoofdstel doen en dan de teugels aan het halster, dan ligt het bitje mooi rustig in zijn mond. Doen we de teugels aan het bitje, dan hebben we meteen een gevecht. Toevallig vandaag nog met onze instructie over gehad, want wij hadden eigenlijk al besloten om hem voorlopig het eerste jaar maar bitloos te gaan rijden. Volgens haar is dit alleen maar uitstel. Hij moet er gewoon (door middel van werk aan de hand met hoofdstel) aan wennen. Wij moeten vriendelijk met onze handen zijn en hem vooral belonen als hij het goed doet. Wanneer hij zelf raar gaat doen met zijn hoofd, maakt hij het voor zichzelf onprettig. Het rijden doen we nu voorlopig niet met bit, of hooguit het bit wel in, maar de teugels aan het halster, maar we gaan wel werken aan de hand met het bit. Ik vind het ook erg moeilijk om aan te zien, maar of we moeten voor eeuwig met een touwhalster blijven rijden of hij zal er inderdaad aan moeten wennen.

Heeft Kate al eerder een (ander) bit in gehad, of doet het probleem zich alleen voor met dit nieuwe bit ? Hangt je bitje ook niet te laag in zijn mond, daar kunnen ze ook heel vervelend op reageren. Ik rij mijn andere paard ook heel regelmatig met zo'n leren bitje van Emiel Voest, dat ligt ook heel prettig in zijn mond omdat hij dit zelf een beetje kan vormen.

Succes

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten