Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 66

Topic: Gatverdamme biks is gewoon afval!

  1. #1

    Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Na een rondje door de paardenvoerzaak en alle zakken te hebben bekeken op ingrediënten kwam ik tot een schokkende conclusie. Op veel zakken staat:

    rest en bijproducten van soja, rest en bijproducten van suikerverwerking, rest en bijproducten van wortelen etc etc

    Ja doei!!! Ik ga geen 7 euro voor een zak betalen om mijn paard AFVAL te eten te geven. Rest en bijproducten is synoniem voor afval zeg maar. Toen een poging gedaan om muesli ZONDER melasse te zoeken, melasse= suiker = slecht voor tanden. Hadden ze niet . Toen maar naar huis gegaan met een zak granenmix, gewoon granen met wat haver. Daar kan ik tenminste zÃ*en wat er in zit .
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Ik heb het geloof ik al eerder gezegd: biks = niks.
    Er bestaat wel muesli zonder melasse, van equisanum. Het lastige hiervan is alleen dat het niet in de gewone voerhandel te krijgen is. Ik haal het bij een paardenbedrijfje hier in de buurt; daar krijgen alle paarden het ook en de eigenaresse bestelt altijd wat extra zakken. Ze komen het thuis bezorgen, maar alleen vanaf bepaalde hoeveelheden. Maar je zou eens contact met equisanum kunnen opnemen om te zien of het bij jou in de buurt ook ergens te koop is. Zie ook http://www.equisanum.nl.

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Ja nou en?

    Taksi (drinken) bestaat ook voor de helft uit 'rest en bijproducten van de kaasproductie' en dat is best lekker En ook zeker niet giftig/schadelijk/gevaarlijk ofzo.

    Rest en bijproducten van granen vind ik niet erg, dat zijn bijvoorbeeld de vliesjes van granen.
    Niet alles wat klinkt als 'afval' is gelijk slecht...

    Het wordt een ander verhaal als er producten in zitten die juist wel schadelijk zijn, of waar het paard niets aan heeft. Dierlijke vetten bijvoorbeeld.
    Maar die zooi die voor ons niet meer verteerbaar is, daar kan een paard nog prima vitamientjes uit halen
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Taksi (drinken) bestaat ook voor de helft uit 'rest en bijproducten van de kaasproductie' en dat is best lekker En ook zeker niet giftig/schadelijk/gevaarlijk ofzo.
    Dat drink ik dus ook niet.

    En er zitten in sommige biksen wel degelijk dierlijke vetten heb ik mij laten vertellen.

  5. #5
    Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    287

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Ik vind voer echt een moeilijk onderwerp
    Vrijwel iedereen is het er over eens dat jonge paarden niet alleen kunnen "leven" op hooi,kuil en gras. Dus: er moet biks bijgevoerd worden... maar er is wel veel slechte biks. En toen dacht ik aan die aurakoeken voor ijslanders van pavo, maar dat is geperst en schijnt ook weer slecht te zijn.

    Hoe weet je eigenlijk of er in een bepaalde biks dierlijke vetten zitten? Ik neem aan dat de fabrikanten het niet op het etiket zetten

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Bijna alle brokken schijnen (?) stiekum dierlijke vetten te bevatten !
    Misschien dat muesli geen dierlijk vet bevat omdat dat niet geperst wordt ? Geen idee of dat zo is hoor.

    Laatst zag ik bij de paardendrogist dat ze omega olie verkopen, met visolie erin ......... ???? Euhhh, hoezo dierlijk vet !?

    Groetjes,

    Maris

  7. #7

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Hee Marja, wat leuk, volgens mij voeren we ook equisanum op stal. Suus en Lodash krijgen de arab variant.

    May the horse be with you!

  8. #8

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    herstel: ze krijgen niet equisanum arab, maar equisanum arabian, zonder haver is dat

    May the horse be with you!

  9. #9
    Actief Forumlid Tozalin's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    496

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    is het hier in de buurt verkrijgbaar, karianne??

  10. #10

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Dat weet ik eigenlijk niet. Het is bij ons op stal gewoon HET voer, voor alle paarden. Ik zal eens vragen.

    May the horse be with you!

  11. #11
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Ik ben het ook met eveline eens hoor! Staat ook onder 'zemelen' trouwens, maar menseneten is dus ook dikwijls gemaakt uit afval. Worstjes en hamburgers met 60% vlees bijvoorbeeld. Ik wil niet weten wat die andere 40% is... En dat hoef ik ook niet te weten, anders eet ik alleen nog biologische sla.

    Toen ik me begon te verdiepen in NH kreeg ik ook zo'n biks afkeer maar ik kom hier dus mooi op terug.
    Ik ga er van uit dat de fabrikanten van veevoeder meer verstand hebben over wat mn paard te eten moet hebben als ik. Er zit veel restproducten in van soja maar nou begreep ik daar dus niets van... mensen die vegetarisch zijn eten soja vaak als vleesvervanger. Het schijnt voor mensen dus erg gezond te zijn. Waarom voor paarden dan niet?
    Bovendien zijn er talloze sportpaarden die record na record vestigen en tiptop in conditie moeten zijn en die krijgen.... biks.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  12. #12
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Er zitten in sommige biksen wel degelijk dierlijke vetten heb ik mij laten vertellen.
    Woordvoerder van subli heeft per mail mij gegarandeerd dat dit niet waar is En als je het van een merk voer zou verwachten dat ze dierlijke vetten gebruiken, dan is dat wel subli want dat is heel goedkoop...
    Zouden ze daar zo letterlijk over liegen..? Dat zou in ieder geval wel heeeel riskant zijn omdat dit vast niet erg in dank word genomen door controlerende organisaties.

    Bovendien... als er sporen van dierlijk vet zouden worden gevonden, zou dit kwaad doen?? Een paard eet in het land ook regelmatig een wormpje mee.. En ik hoorde dat wilde shetlanders in schotland wel eens een dood vogeltje naar binnen schuiven als er echt niets anders te eten valt.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  13. #13
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    ff over vetten: hoe meer vet er in brokjes zit, hoe lastiger ze te persen zijn.
    Ik heb vorige week een brokkenpers-machine aan het werk gezien, waarin ze probeerden 30 tot 40% vet in de brokjes te krijgen (speciaal met 'gezonde' vetzuren voor een koeienmelk onderzoek) Die dingen worden gewoon niet hard. En hoe harder je perst, hoe sneller de olie eruit loopt

    Dus een fabrikant zou het liefst niet te veel vet in de brokjes willen hebben
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  14. #14

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Ik ga er van uit dat de fabrikanten van veevoeder meer verstand hebben over wat mn paard te eten moet hebben als ik. Er zit veel restproducten in van soja maar nou begreep ik daar dus niets van... mensen die vegetarisch zijn eten soja vaak als vleesvervanger. Het schijnt voor mensen dus erg gezond te zijn. Waarom voor paarden dan niet?
    Omdat soja veel te eiwitrijk is. Ook voor mensen trouwens..... Mensen in het 'westen' krijgen zowiezo veel te veel eiwitten binnen (melk, kaas, soja, vlees, eieren etc), maar dat is weer een ander verhaal.

    Fabrikanten hebben helemaal niet meer verstand, vergis je niet! Vaak onderzoeken ze niet eens iets, maar brengen het zó op de markt. Denk maar aan genetisch gemanipuleerd voedsel, de gevolgen zijn nog niet eens onderzocht, toch ligt het al op ons bord. Waarom?? Omdat het goedkoper is en dus kan de fabrikant meer verdienen!

    Niet dat ik zo'n vreselijke alto ben, maar door mijn opleiding (chemie) en mijn voedselallergie ben ik een beetje terughoudend geworden met dit soort dingen. Ze stoppen echt overal gewoon dingen in waar je niet op zit te wachten. In kip stoppen ze water + varkenseiwitten om meer gewicht voor hetzelfde geld te kunnen verkopen! *smiley met stoom uit oren*

    Als het vet dat je erin perst maar goed verzadigd is dan is het wel hard, bijvoorbeeld die harde frituurvet blokken. Hoe gezonder het vet, dwz hoe onverzadigder, hoe vloeibaarder het vet.....
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  15. #15
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    Fabrikanten hebben helemaal niet meer verstand, vergis je niet! Vaak onderzoeken ze niet eens iets, maar brengen het zó op de markt. Denk maar aan genetisch gemanipuleerd voedsel, de gevolgen zijn nog niet eens onderzocht, toch ligt het al op ons bord. Waarom?? Omdat het goedkoper is en dus kan de fabrikant meer verdienen!
    Nou, allicht wel meer verstand van voer dan jij en ik

    In kip stoppen ze water + varkenseiwitten om meer gewicht voor hetzelfde geld te kunnen verkopen! *smiley met stoom uit oren*
    Ja, en terecht! Moeten Nederlanders maar meer willen betalen voor goed vlees
    Maar nee, mensen willen het liefst ook zo mals (ehh, waterig) mogelijk vlees. Ga maar naar de Aldi als je duitse kwaliteit wil (MMmmm)

    Als het vet dat je erin perst maar goed verzadigd is dan is het wel hard, bijvoorbeeld die harde frituurvet blokken. Hoe gezonder het vet, dwz hoe onverzadigder, hoe vloeibaarder het vet.....
    Brokjes worden WARM geperst, dus maakt het niet uit of het hard vet is of niet, het loopt er bij temperaturen boven de 100 graden gewoon uit hoor
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •