Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 66

Topic: Gatverdamme biks is gewoon afval!

  1. #31

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Ik heb heel wat jaren terug ooit eens van bijna alle fabrikanten alle gegevens opgevraagd en alle waarden in een excel sheet gezet. Helaas kan hem niet hier plaatsen ben hem ergens ooit kwijt geraakt. Ik had ook een tabel gemaakt van wat ik per dag met mijn arabier deed. Ik was toen nog erg fanatiek aan het lange afstandrijden en volgde hierbij een strak schema dus kon precies uitzoeken zoveel draf, galop stap. Zijn gewicht had ik gewogen bij de dierenarts en trok vandaaruit mijn conclusies. Met alle beetje kennis die ik uit boeken verzamelde. Ik kwam toen uit op Equisanum Arabian.

    Nu hebben wij dus ook paardjes tweede generatie uit Iran de ouders en grootouders liepen nog in het gebergte rond. Zeer gevoelig voor hoefbevangenheid zoals veel ponies. Hiervoor weer het e.e.a naast elkaar gelegd kom nu vrij aardig uit op Subli poniebrok. Deze brok is gemaakt met de achterliggende gedachte dat je maar kleine hoeveelheden voert en dan toch aan een bepaald aantal mineralen en vitaminen moet komen. Mijn 5 ponies krijgen per dag plusminus 150 gram biks. En 's ochtends slobber van subli met foenegriek, zeewier en knoflook. En nu voor de rui een eetlepel lijnzaad. En onbeperkt hooi. Als ik geen krachtvoer geef vallen ze erg terug met name in de wintermaanden. Onze twee rijpaarden doen hier nu gewoon aan mee maar dan 1 kg per dag.
    Volgens mij kan je alleen goed voeren als je weet wat er in het hooi mist en naar aanleiding van die analyse de ontbrekende gehaltes gaat bijvoeren. Lijkt me haast een onmogelijke taak.

    Ik lees zoveel tegenstrijdigheden zie ook soms door de bomen het bos niet meer.

    Iemand een advies hoe ik het beter zou kunnen doen of ik dit zou moeten veranderen, ik sta altijd open voor suggesties.

    Bij de weg, ik stond ooit eens op een renstal/manege waar naar analyse bleek dat er geitenbiks gevoerd werd, er 6 balen hooi op 90 paarden gevoerd werd en daarnaast had iedereen op zijn box staan 4-6 kg per dag. Ik heb nog nooit iemand met staldienst twee keer naar een box zien lopen en volgens mij gaat er maar 1kg maximaal in een maatschep. Toen ik erachter kwam hoe slecht het hier gesteld was snel weggegaan maar ik moet zeggen dat alle paarden glommen en er goed uitzagen.

  2. #32
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.616

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Je kunt ienderdaad eigenlijk alleen goed voeren als je van alle produkten die je paard binnenkrijgt de exacte samenstelling weet. Dus niet alleen van het hooi, maar ook van het gras wat je paardje eet. Vroeger kreeg mijn paard als de paardenbrok opwas en de nieuwe nog niet gearriveerd was een schepje koeienbrokken. Er werd niet gekeken of er vers gras stand of al een oudere snede. Ze hebben stuk voor stuk nooit wat gemankeerd en zagen er altijd goed uit.

    En om even terug te komen op de voeding van ons mensen. HEb tijdens mijn studie aan menig lopende band gestaan waar produkten gemaakt werden die wij in de supermarkt gewoon kopen (oa bv pizza) nou daar lusten de honden inderdaad geen brood van. Heb toch zeker 2 jaar geen pizza meer op.

    En wat dacht je van kattevoer die over de datum was. Even blikjes controleren of ze nog wel goed dicht zijn (de opengebarste blikjes waar de maden uitkropen moesten weggegooid worden) dan kan er een nieuw etiketje op met een nieuwe houdbaarheidsdatum en hopla terug naar de winkel. Eet smakelijk!

  3. #33
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Ik kreeg een foldertje van Pavo, dat dat voer vanaf nu ook voldoet aan de HACCP 'human food' eisen, dus aan alle eisen die ook voor mensenvoer gelden.
    Naja, dan zit er nog steeds afvalproduct van granen in hoor...

    Dat verhaal van dat kattenvoer is echt wel heel misselijk!!! Maar blikvoer schijnt wel 50 jaar goed te kunnen blijven, dus die max 3 jarige houdbaarheidsdatum is wel heeeel erg aan de veilige kant.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #34
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Ik kreeg een foldertje van Pavo, dat dat voer vanaf nu ook voldoet aan de HACCP 'human food' eisen, dus aan alle eisen die ook voor mensenvoer gelden.
    Naja, dan zit er nog steeds afvalproduct van granen in hoor...

    Dat verhaal van dat kattenvoer is echt wel heel misselijk!!! Maar blikvoer schijnt wel 50 jaar goed te kunnen blijven, dus die max 3 jarige houdbaarheidsdatum is wel heeeel erg aan de veilige kant.
    Ha ha, ik werk op mijn werk ook met haccp en ik werk op een groep met verstandelijk gehandicapten.
    Het gaat hierbij met name om de hygiene regels. Iets wat een bedrijf zowiezo al in mijn ogen hoort te doen!
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  5. #35
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Biks is allang niet meer zo slecht als het een jaar of 20 geleden was. Toen mocht er nog veel troep in gestopt worden, tegenwoordig allang niet meer. Zoals hier al eerder gezegd, zemelen zijn ook een "bijproduct" van granen, en die zijn toch ook algemeen geaccepteerd.

    Mocht je toch geen biks willen voeren, er zijn prima alternatieven van hele goede fabrikanten, zoals Dodson&Horrell (voer ik zelf), Marstall en St-Hippolyt, stuk voor stuk kwaliteitsvoeders. Wel vaak met melasse, maar mijn 19-jarige die al 16 jaar D&H eet heeft nog steeds geen gaatjes...
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #36
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Eerlijk gezegd geef ik mijn paard gewoon brok. Zoals Promtertje al aangeeft. Daar zit tegenwoordig strenge controle op. En paardeneigenaren zijn enorm kieskeurig.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  7. #37

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Hoi hoi,
    In bix zitten heel veel verkeerde dingen. Er zit veel te veel melasse in en teveel vitaminen. Dit is zo mogelijk nog schadelijker dan te weinig! Fabrikanten zijn verplicht om te voldoen aan de minimumwaarden, maar niet aan de maximum! Geperste brokken zijn erg slecht. Veel beter kun je granenmixen geven. Mijn mening is dat eigenlijk 24/7 hooi en gras voldoende is, maar als je voor het idee toch iets "lekkers"wil voeren kun je bv. strucomix van cavalor gebruiken.
    http://www.mijnalbum.nl/Album=6NBFGLVV

    trea

  8. #38
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Ja inderdaad granenmix. NOT. Zo'n pony heb ik pas geleden nog gekregen. Of ik asjeblief wilde helpen want er was geen land mee te bezeilen. Blijkt een tinker te zijn op twee kilo granenmix per dag en zonder extra vitiminen. Een stuiterende pony met een duidelijk vitaminengebrek dus.

    In een goed merk bix zit een afgewogen dieet hoor. Dat je prima kunt voeren. Tenzij je je paard graag op vier kilo brok zet. Maar dan is alles teveel.

    Ik heb een sportpaard dat het uitstekend doet op twee keer een kilo per dag. En gras en hooi natuurlijk.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  9. #39

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Een tinker op 2 kilo granenmix! Ja logisch dat er geen land mee te bezeilen was. Die mogen ook geen haver ed. Het zijn koudbloedpaarden. En van een tekort aan vitaminen zou ik dan ook niet spreken, maar van een gevaarlijke (vergiftigende!) overdosis. Als paarden en zeker de sobere rassen de hele dag de beschikking hebben over goed (max. 1 jaar oud) hooi of ander ruwvoer of een gezonde weidegang in een kruidenrijke wei hebben ze helemaal geen vitaminen nodig!

    Trea

  10. #40
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Helemaal eens Trea. Hij is terug naar hooi, gras, een paar brokjes voor de vorm (de andere paarden krijgen brok) en weidekoek voor de aanvullende vitaminen (er staan niet genoeg verschillende kruiden in de wei van onze pensionstal). Ze doet het er super op. Met een week of twee kan ze weer terug naar haar eigenaar (na een snelcursus hoe ga ik met paarden om).
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  11. #41
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Cavalor? Daar zitten toch van die conserveringsmiddelen in, die voor mensen al verboden zijn? Vind ik niet zo'n goed alternatief Trea, ik hou het liever bij merken zoals D&H waar die rommel niet in zit. Bij alleen granenmix is de verhouding fosfor - calcium weer niet optimaal, dan kies ik toch liever voor een "compleet" voer (moet ook wel met de hoeveelheid werk die mijn paard krijgt).
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #42

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Ben ik niet met je eens. In D&H zitten veel meer eiwitten wat weer hoefproblemen kan veroorzaken. Ik heb ook gezegd dat ik de strucomix alleen als "lekkers"voer. Dwz. een handje/bekertje als ze van de wei afkomen (als stimulans). Ik ben ervan overtuigd dat een goede kruidenrijke weide voldoende is voor alle vitaminenleveranties. Zelfs bij hard werken zoals jij dat zegt. Als het paard na het harde werk van wat is het: 2u per dag nog 22 uur kan grazen, heb je helemaal geen extra toevoegingen nodig. En waar staat dat in strucomix extra toevoegingen zitten die voor mensen verboden zijn? Op de voedingsmiddelenanalyse zie ik minder toevoegingen dan in D&H...
    Groetjes, Trea

  13. #43
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Dat eiwitten hoefproblemen veroorzaken is inmiddels achterhaald. Het zijn de suikers in voedsel (o.a. in voorjaarsgras) die hoefproblemen veroorzaken.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

  14. #44

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    Hoi Anya
    Ook niet helemaal: het is de fructaan in het gras (een stof die het gras zelf aanmaakt om zichzelf te beschermen als één van de groeivoorwaarden ontbreekt) die hoefbevangenheid veroorzaakt, daarbij blijft eiwit wel een veroorzaker van vele problemen oa. zomerexceem.

  15. #45
    Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    164

    Re: Gatverdamme biks is gewoon afval!

    eh fructaan is natuurlijk suiker:

    ... Fructaan wordt een ’caloriearme’ zoetstof genoemd in vergelijking met sacharose.

    en je noemde hoefproblemen in combi met eiwit.
    verder is eiwit als oorzaak van o.a. zomerexceem niet bewezen.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •