Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: galop

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

galop

ben met mijn trekpaard bezig met level 1 van Parelli en we doen samen nog heel veel andere dingen om het voor ons beide afwisselend te houden. Denk hierbij aan lange lijnen werk, lekker met de kar naar buiten en wandelen.
    Nu gaat de circkling game heel goed in stap en draf, maar galloperen doet ze niet. Heb met mijn vorige paard freestyle gedaan, maar ook dan galloppeerd ze niet. In de wei en van stal naar de wei is ze de beste in galop, maar als we samen bezig zijn, snapt ze het gewoon niet en gaat harder en harder draven .
    Ben nu gestopt met proberen en we gaan lekker in haar eigen tempo verder , maar vroeg me wel af hoe je uiteindelijk je paard "uitlegt" dat ze niet harder moet gaan draven, maar aanspringen in de galop. Vind het galopperen geen doel op zich, maar vroeg het me gewoon af, omdat ik vroeger ook al een paardje gehad heb die dit deed.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: galop

Kan het niet zijn dat je paard gewoon moeite heeft om te galopperen op zo'n kleine cirkel? In L1 hoeft je paard nog helemaal geen galop te kunnen, en zéker niet aan een 12' leadrope. Ik denk dat het voor een trekpaard wel érg veel gevraagd is om op zo'n kleine cirkel te galopperen (en zelfs ook ook op een wat grotere cirkel, zoals in een roundpen). Wat niet wil zeggen dat ze het niet kan leren, maar daar is wel het e.e.a. voor nodig en als je nog in L1 bent, zou ik daar eerst mee verder gaan.

Mijn beide tinkers hebben moeite met galopperen in een kleine ruimte. Zelfs een bak met behoorlijke afmetingen is moeilijk. Áls ik ze al kan laten galopperen, dan is er altijd een terugval in de bocht.

Ik heb dit ook nooit geoefend. Wij rijden altijd buiten en galopperen op lange rechte paden.
    Ik ben van mening dat het voor een trekpaad (die meestal heel erg op de voorhand lopen) zowieso moeilijker is. Ze gaan allemaal nogal vierkant.

Je moet hun buigzaamheid heel goed trainen (voltes aan de hand, met juiste buiging en stelling) veel schouderbinnenwaards aan de hand. Leer je paard de achterhand eronderzetten.
    Dan heb je kans op succes. Zomaar vanzelf zal het niet makkelijk gaan. Veel koudbloeden hebben bovendien een nogal steile schouder die ruime bewegingen moeilijker maakt.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Pipa springt altijd in galop als ik op naar laag sprongetje draaf..dan springt ze met haar voorbenen erover en zo zit ze in galop..mss een handig truukje?

Nappe ka wel gallopperen maar heeft een hele korte galop en dat komt zoals Trea zegt door zijn steile schouder..boerenknollies zijn nu eenmaal geen crosspaarden
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do !

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Galloperen op kleine voltes vraagt veel achterhandgebruik.Dus ik denk dat je eerst daaraan moet werken. Tijdens het rijden kan je bv je cirkels verkleinen in galop of regelmatig kleine voltes rijden.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Bedankt voor jullie reacties. Ik was gewoon heel erg benieuwd wat andere mensen er van dachten. Ze galloppeerd namelijk in de wei nogal vaak. Het is voor mij ook absoluut geen must dat ze gaat galopperen want dan had ik een ander soort paard gekocht.

marleen

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Zelfs met mijn shetlander heb ik heel veel moeite gehad hem te laten galopperen. Heb uiteindelijk een longeerlijn genomen, en de hulpen nog eens gegeven, en toen ging hij... Schuin door de bocht, zo hard mogelijk en met een bijna voelbare spanning in heel zn lijf... mn hulpen waren dus wel correct, alleen mn paard kón het nog niet uitvoeren.
    Dus heel hard aan gaan werken aan het juiste achterhand-gebruik. De buiging en stelling, rechtrichten, zijgangen om hem beter op zn pootjes te krijgen, etc, etc, en nu kan hij kleine stukjes in een rustige galop doen. Het kost hem wel heel veel moeite en kracht (we doen het ook zeer zelden) maar er zit heeeeel langzaam maar zeker een vooruitgang in.

Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Heb Anoek vandaag ergens anders gereden. Andere bak andere omgeving. Vind ikzelf wel een goede ervaring hoe het met de band gesteld is.
    Ze was hier wat zenuwachtiger als normaal en toen ze schrok sprong ze aan in galop. Heb haar terug laten komen, omdat ik vond dat dit niet de manier is om de galop aan te leren, maar ze gaat hier in draf ook veel vlotter en valt minder snel terug.
    Ze kan het dus wel waardoor ik weet dat als ze zover is, het op onze eigen stal ook zal gaan doen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

In level 2 hoef je ook nog geen galop te kunnen, ook niet aan de 22ft. line!! Heb ik het wel over de oude level 2. Ga eerst aan de slag met change of direction, draw en de andere taken op de cirkel. Had hetzelfde probleem, neem je tijd en dan lukt het wel.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Op de kleine circel krijg ik mijn koudbloedjes echt niet in galop hoor.

Het eerste jaar toen ik Andor onder het zadel had, galopeerden we ook niet. Dat kon hij niet. Hij had daar kennelijk te weinig balans voor.

Beetje off topic:
    Susan kan heel goed kleine cirkeltjes galloperen op de linkerhand (voorheen vreselijke wasmachine galop), vooral op gras, omdat ze weet dat als goed en klaar, dan eten

May the horse be with you!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Beetje late reactie nog. Mijn paardje vindt het ook moeilijk om te galloperen, heeft de neiging om op de voorhand te lopen. Sinds we intensiever grondwerk doen gaat het steeds beter (veel zijgangen).

Denk dat het idd ook te maken heeft met evenwicht vinden en de juiste spieren trainen,en sommige paarden blijven hetl astig vinden die van mij ook (kruising haflinger/draver).

Op zich is hetmakkelijker om buiten te galloperen, alleen is het dan denk ik wel belangrijk om ze te leren dat er verschil kan zijn in tempo.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten