Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 34

Topic: dit snap ik echt niet: Colt-start deel 1 Savvy-club DVD

Re: dit snap ik echt niet: Colt-start deel 1 Savvy-club DVD

Hihihihi Lila! Amen!

Ben ook benieuwd wat jij zag, Els, ook al heb ik die hele dvd nooit gezien.

May the horse be with you!

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

ik wil wel nog even zeggen dat colt-start deel 2 helemaal super was !

Ze hebben het hele proces van zadelmak tot ruitermak in twee delen geknipt, deel 1 en deel 2. In werkelijkheid dus een paar uur achtereen.

Na het kloppen van het jonge paardje Blue werden er nog een aantal oefeningen gedaan, rustig BBP erop, Jake erop, daarna es een zadel en wederom Jake.
    ik moet eerlijk zeggen....dat zag er super uit. Ik wou maar dat alle jonge paarden op deze manier kennis maakten met zadel en ruiter.

Het klop-incident vond ik onvriendelijk en niet nodig, ik zag geen introvert paardje. Dit gedeeltje zal ik dan waarschijnlijk ook nooit begrijpen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    53

Ik heb deze DVD nog niet gezien, maar wil toch effe reageren.
    Ginny, heb jij het nieuwe LB&HB pakket? Daar wordt veel uitgelegd over het introvert zijn en je ziet ook beelden van paarden die dat zijn. Ik denk dat heel veel mensen het niet zouden herkennen bij hun paard. Wellicht was het paard op de coltstart DVD wel degelijk introvert, maar ben jij (nog) niet in staat dat te herkennen?

Ondertussen ben ik nu wel nieuwsgierig geworden naar deze DVD. Ik wil zelf wel eens kijken wat ik ervan vindt.

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ginny, heb jij het nieuwe LB&HB pakket? Daar wordt veel uitgelegd over het introvert zijn en je ziet ook beelden van paarden die dat zijn. Ik denk dat heel veel mensen het niet zouden herkennen bij hun paard. Wellicht was het paard op de coltstart DVD wel degelijk introvert, maar ben jij (nog) niet in staat dat te herkennen?

Ondertussen ben ik nu wel nieuwsgierig geworden naar deze DVD. Ik wil zelf wel eens kijken wat ik ervan vindt.
    Nee...dat pakket heb ik niet.....dat verklaard hoogstwaarschijnlijk ook wel waarom ik dat introverte niet zie..

Ik vind het een erg leerzame dvd, Linda geeft er ook een les BBP-rijden op

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    53

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ginny
    Nee...dat pakket heb ik niet.....dat verklaard hoogstwaarschijnlijk ook wel waarom ik dat introverte niet zie..
    Ja, dat denk ik dan wel. (Waarmee ik overigens nog steeds niets wil zeggen over de actie van dat kloppen op het paard, want ik heb het niet gezien en kan dus niet zeggen wat ik ervan vond.)
    Maar wat ik wel weet, is dat het soms verdomde moeilijk is om een introvert paard te herkennen, zeker niet als je eigenlijk nooit echt op een dergelijke gemoedstoestand hebt gelet. Vaak wordt het aangezien voor ontspanning, op rust staan, terwijl het paard zich dan echt in zichzelf heeft teruggetrokken en op dat moment dus even niet/minder bereikbaar is.

Ik kan je het pakket wel aanraden trouwens, het is echt superinteressant!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yulia
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Ik zag dus heel andere dingen, blijkbaar. Het was m.i. handiger geweest, als PP alles vanaf het begin zélf gedaan had.
    Grz Els
    Wat zag jij dan Els?
    Dit is MIJN versie van wat ik zag op de DVD:

Allereerst begint de DVD met de introductie van Jake en het jonge paardje. PP rijdt op een paard (Cassie) in de bak. Jake is de jongen (+/- 25 jr), die door Pat gecoacht gaat worden, bij het geven van de eerste rit aan het groene paardje. Jake is gehandicapt, in die zin, dat hij recentelijk een zware heupoperatie heeft ondergaan. Als eenjarige heeft hij reuma gehad en daardoor groeiachterstand in zijn been. Er is een stuk tussen gezet nu. Althans, dat begreep ik in de gauwigheid van Pat; bij dat gedeelte heb ik koffie gepakt. Het fysiek niet helemaal fit zijn, vind ik echter*wel* belangrijk om te noemen. Jake loopt ook een beetje kreupel.

De gewone procedure (zoals ik die herkende) wordt dus gevolgd: en dat houdt als 1ste in: "accept the human". Paard MOET overtuigd zijn dat hij niet gedood gaat worden. Daarbij ga je zoeken naar "Holes".... ( dat wordt ook door PP letterlijk weer gezegd op de DVD)

Niet op de DVD:
    Holes zijn gaten in de relatie. Je kan denken dat je een fantastische
    relatie hebt. Echter volgens Pat (niet op deze DVD) kan jij dat onterecht
    denken, wanneer je jouw relatie nooit "test". Veel mensen "testen" hun
    relatie niet: ze stoppen vóór het punt waar de relatie een 'testmoment' moet doorstaan. Deze alinea wordt NIET op de DVD gezegd, wel handig om te weten over PNH. ( Ik heb dit al meermalen uit de mond van Pat persoonlijk gehoord)Het programma is namelijk gericht op het verleggen van grenzen bij je paard.( en jezelf). Om het paard -naast fysiek- ook mentaal en emotioneel te trainen.

Voor het mentaal en emotioneel trainen, gaat Jake dus grenzen opzoeken. Hij moet om het paard heenhuppelen en hem in het gebied bij flank /lies aanraken. Dus huppen en met de benen heen en weer zwaaien. En (o.a.) dáár zijn een paar timingsmomenten , die m.i gemist worden....( rond de 25ste-26ste minuut).

Wanneer Jake eenmaal over het paard heenhangt, gebeurd het een paar keer, dat het paard begint te lopen en Jake *niet* onmiddelijk ingrijpt. Pat probeert hem daarin te coachen, door te zeggen dat hij het touw moet optillen ("lift to stop the drift"), maar Jake lijkt zo druk bezig met swingen, dat hij telkens *te laat* is met de lift. ( lift to stop the drift wordt MINSTENS 5x door Pat geroepen!). Het paardje "drift", Jake glijdt eraf en stopt hem dán pas. En dat gebeurd een paar keer, IN PLAATS VAN: hoppen-erop- stilzetten- en *pas eraf wanneer het paard stilstaat*.

Jake gaat er dus af wanneer het paard loopt en NIET wanneer het paardje stilstaat. Deze timings-missers vinden plaats in de 28ste-34ste minuut op de DVD. Gedurende dÃ*e 5 minuten zie je ( mijns inziens) het paard steeds "slechter" reageren bij iedere poging. (Dat kan je zelf controleren met stopwatch en turfsysteemo.i.d.) In de 34ste minuut is de "drift" inmiddels een *escape* geworden...

Dan neemt Pat het over en gaat (35ste minuut) een stap terug en het paard -vanaf zijn paard Cassie- leren om stitl te staan. Met alle respect voor Jake, die wordt als een winnaar -applaus- even geparkeerd! Jake wordt er in de 36ste minuut weer bijgehaald maar nu houdt PP zélf het touw vast, om het paardje stil te zetten wanneer hij gaat driften. Echter het paard blijft nu nerveus reageren van het heen en weer bewegen.

Dan (39ste minuut) vraagt Pat aan Jake om zijn buckle af te doen. Een enorme metalen buckle wordt uit Jake zijn broek verwijderd. (waarom niet eerder?) *Ik* maak hier uit op (IK dus ) (slechts mijn MENING en dus geen feit) ik maak hier uit op, dat óók Pat zit te bedenken, waar dit paard nou zo nerveus van kan raken. En alle opties in gedachte afgaat......net als de kijker thuis op de bank.

In de 40ste minuut (praktisch direct na de buckle), gooit Pat het over een
    andere boeg...: Jake mag weer even pauseren en een grote groene bal wordt erbij gehaald. Heel smart, is mijn mening! Paarden zijn (volgens PP) perceptive voor people, places en things, dus Pat gaat nu Jake vervangen voor de bal en begint paardje te desentiseren voor de stuiterende bal. Paard blijkt dan tot een bepaald punt de druk te accepteren, om dan ineens in de stress te schieten.
    Verder blijkt de rechterkant een grotere issue dan ]/images/smilies/Schock.png[/img] !!! Paard met touw door de bak. Paard wordt gepakt, Pat gaat verder en zegt dan (49ste minuut) "horse is a ? bit introverted, we want him to learn to stand still.". Dat hadden we dus ook al geconstateerd! Nét op het moment dat je denkt dat alles OK is, blijken er nog issues te zijn..... Een verrassing voor Pat ?

DAT is trouwens het ENIGE moment, waarbij het woord "introverted" valt. En wel in de context van (als paard zijnde) niets laten merken en dan vanuit het niets dan ineens erg actief worden...... Het is een losse opmerking, die in de 49ste minuut wordt gemaakt.

Dan -in de 50ste minuut- zijn Pat en Jake weer bezig, maar Jake heeft moeite zijn knieen bijeen te houden (handicap?). Het paardje maakt zich steeds drukker en drukker (Pat staat er inmiddels naast op de grond) en Pat grapt nog tegen Jake: "you've got boney knees I guess".
    Pat grijpt dan echter wéér in en DAT ingrijpen (51ste minuut) is het moment, waarop Pat héél veel arm bewegingen begint te
    maken. Waarnaast hij de DG#3 doet en "slapt" in de flank en het liesgedeelte ... Het slappen is trouwens vergelijkbaar met wat normals doen als ze kloppen.

Het gedeelte waarmee Pat en Jake op de DVD dus BEGONNEN zijn :
    "veel beweging en hem daarna in het gebied bij flank /lies aanraken",
    wordt dus door PP nomaals opnieuw herhaalt...
    Dus - in de herhaling- in de 22-23ste minuut moet Jake het paard rond de flank/lies kloppen om te desentiseren. Dit lijkt dán geen issue. En in de 51ste minuut gaat Pat het desntiseren overdoen, alleen nu met meer commotie! Het paard is m.i. wel superbezorgd maar leert nu stukje bij beetje, dat hem echt niets overkomt... "Bang" vind ik zelf een te
    groot woord, maar noem het wat je wilt, door de Introvertie is lastig te zien, en kan je er tot kerst over doordiscussieren.

Pat springt er zelf dan op (53ste minuut), glijdt eraf en gaat daarna dan direct (!) naar de flank. Of hij gaat - wanneer hij eraf moet door teveel bewegen van het paard- iets onaangenamers doen dan erop springen, wat inhoud: veel bewegen- onrust, slappen in flank. Pat op je rug hebben is (m.i.) een betere optie voor het paard dan Pat ernaast (= 53ste minuut).

Echter supersnel heeft het paard nú door, dat hij ook dit allemaal overleeft... En dit is een heel belangrijk gegeven, mijns inziens. Het onstane probleem is daarmee getackeld en in de 55ste minuut zit Pat er zelf op. En hij hijgt dan zoiets als: dit is niet de friendly game en het is niet: "getting used to bad handling" (hijg hijg en kan ik niet verstaan)blabla: "but can he accept the human on top of his back".

Het slappen was niets meer -of minder- dan om (hernieuwd) te DESENTISEREN. Het hele verhaal hier op het forum over "introverted", is dan ook behoorlijk uit de context. Het enige wat introverted was, was dat het paard zelf, dat lang niets liet merken en dan ineens wél iets liet merken. (Door ineens vanuit niets, heel veel te gaan bewegen.) En wellicht bedoelde Pat, dat hij -PP- aanvankelijk een inschattingfout heeft gemaakt en de introvertie niet zag? En daardoor - in het begin- te snel de volgende stap al heeft genomen? En eigenlijk langer door had moeten gaan met desentiseren? Ik weet het niet. Feit is echter, dat het slappen onderdeel was van het desentisatieproces.

*Ik* vond het in ieder geval een knap staaltje horsemanship van onze
    Pat. Hier en daar zijn zijn wel - naar mijn mening- wat timings"missertjes" geweest. En dat is het voordeel van video: dan zie je ze. Maar discutacel of niet: ze werden steeds weer vrij snel getackled! En dat zie ik mensen thuis niet zo gauw signaleren of nadoen . Wat ik verder briljant vind, is hoe Pat steeds van begin tot eind weer stappen terug gaat en daardoor zowel Jake als het paardje, als winnaars de bak laat uitgaan . Nergens zegt hij een onvertogen woord over Jakes timing. En nergens laat hij aan het publiek merken wat hij vindt.

Ik heb de tijden van de DVD erbij gezet omdat ik graag *savvy* van gedachten wissel, als mensen het anders zien, dan ik hierboven beschreef . De ( gefundeerde) visies zie ik dan liefst, met de DVD-tijden erbij. Dan kunnen we het stukje erbij zoeken . Dit is echter wat ik zag, en ik heb gepoogd duidelijk aan te geven, wanneer ik iets beschrijf wat ik zie, en wanneer het om mijn mening gaat. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Maar wat ik wel weet, is dat het soms verdomde moeilijk is om een introvert paard te herkennen, zeker niet als je eigenlijk nooit echt op een dergelijke gemoedstoestand hebt gelet. Vaak wordt het aangezien voor ontspanning, op rust staan, terwijl het paard zich dan echt in zichzelf heeft teruggetrokken en op dat moment dus even niet/minder bereikbaar is.
    Ik denk dat Pat dat volmondig kan beamen Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

wow, dank je Els. Ik denk dat ik zonet de dvd 'heb gezien'
    Wat een goede beschrijving.

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Super interessant Els!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Knap Els, kan jij zo niet elke maand de DVD bespreken dan zie ik ook meer (met de DVD), ga hem nog eens bekijken met jouw uitleg....
    "Dromen komen uit..."

Dank je wel Els, het is me volgens mij hartstikke helder wat er gebeurt. Echt super dat je er zo veel over hebt willen vertellen. Beeld!

Thanks!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jun 2006

niet dat ik het nou helemaal begrijp, maar nu begrijp ik er in ieder geval IETS van !!! En het komt zelfs voor mij nog logisch over.

Ook ik ga de dvd nog es bekijken met de beschrijving van Els erbij.

Thanks Els !!!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    53

Zo Els, jij hebt goed je best gedaan!

Nou wil ik helemáál graag die DVD zien om mijn eigen mening te vormen!

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Super beschrijving Els!! Ik ben me er weer van bewust geworden hoe moeilijk "paard lezen" is....
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Dat heeft je heel wat tijd gekost! Om het zo gedetailleerd neer te zetten Petje af!!!

Wil wel nog even opmerken dat, ondanks je eigen mening en blik, je toch erg stellig bent over het wel of niet introverted zijn.

Wil ik graag de toelichting op de cover even hierbij zetten:

blalblla
    The horse looks calm and quiet, but you'll quickly see that he's "hiding". Being an "introvert" he goes inside of himself and freezes instead of running away. That doesn't sound very dangerous until it all becomes too much an then he explodes!

As soon as Pat realizes that the horse is going more deeply inside, he takes over and does what only a Master can do. What you'll see is NOT your typical "Friendly Game" of desensitization, it's a strategy that's all about not letting the horse "go there" and helping him to accept the human and not to be scared.
    As the say in those extreme videos... PLEASE DONT'T TRY THIS AT HOME!

Zo zie je maar hoe lastige materie het kan zijn, en ook nog eens te kunnen zien wat ze eigenlijk doen.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Bladwijzers

Forum Rechten