Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 34

Topic: dit snap ik echt niet: Colt-start deel 1 Savvy-club DVD

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

dit snap ik echt niet: Colt-start deel 1 Savvy-club DVD

Ik heb deze reactie ook geschreven in het topic 'savvyclub dvd', maar ik wil het eigenlijk ook nog es apart aan de kaak stellen, wil echt proberen antwoorden/reacties te krijgen, want ik snap hier géén bal van en ben best teleurgesteld !

Ik heb colt-start deel 1 bekeken. Ik vond het op een gegeven moment helemaal niet friendly.

Ik heb het over het deel waar het paard op buik, flanken en rug 'getapt'/geklopt werd. Ik vond het er ruw aan toe gaan, paard draaide de ogen helemaal weg van angst en zat bijna op z'n reet.

Oke, ik ben dan wel een groentje en ben niet erg lang met Parelli bezig, ik zal ongetwijfeld niet alles begrijpen, maar hier werd ik toch een beetje kwaad van.

Kan iemand me het nut van deze ruwe behandeling uitleggen ?

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: dit snap ik echt niet: Colt-start deel 1 Savvy-club DVD

Ok deze reactie had ik ook, maar toen heeft iemand van het Forum gezegd dat het ging om het paardje niet introvert te laten worden en zo zijn nieuwsgierigheid te stimuleren. Dan heb ik de DVD opnieuw bekeken en Pat zijn uitleg beter begrepen, ik begrijp nu waarom hij het doet, maar ik vond het ook helemaal niet friendly...
    Issiem schreef toen:
    Niet "aanporren" Als je goed geluisterd hebt, dan heb je kunnen horen dat hij het paard nieuwsgierig maakte. om te voorkomen dat hij introverted raakte.
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Ok deze reactie had ik ook, maar toen heeft iemand van het Forum gezegd dat het ging om het paardje niet introvert te laten worden en zo zijn nieuwsgierigheid te stimuleren. Dan heb ik de DVD opnieuw bekeken en Pat zijn uitleg beter begrepen, ik begrijp nu waarom hij het doet, maar ik vond het ook helemaal niet friendly...
    Issiem schreef toen:
    Niet "aanporren" Als je goed geluisterd hebt, dan heb je kunnen horen dat hij het paard nieuwsgierig maakte. om te voorkomen dat hij introverted raakte.
    oh...ze 'slaan' het introverte er uit....

Sorry, flauwe opmerking, is ook niet naar jou bedoeld Liesbet, ik moet je eerder danken dat je de moeite hebt genomen om 't me proberen uit te leggen.

Maar, zou er nou geen andere manier zijn om de 'nieuwsgierigheid te stimuleren' ? Paardje werd alleen maar angstig van die klappen. En het waren toch echt flinke not-friendly klappen.

Ik probeer me gewoon even voor te stellen hè.. (heb by the way de dvd niet gezien) dat ik Troy op het moment dat ie introvert raakt.. zou gaan kloppen.. steeds harder.. ik weet bijna zeker dat hij juist méér introvert raakt.

Ik kan me niet voorstellen dat het werkt. Ik heb hetzelfde rare gevoel als bij het mirorren.

Nieuwsgierigheid uitlokken door pijnprikkels toe te dienen vind ik zo krom als maar zijn kan.

Wat is er gebeurt met het aloude; aproach en retreat, it takes the time it takes, it's not about the...?

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik probeer me gewoon even voor te stellen hè.. (heb by the way de dvd niet gezien) dat ik Troy op het moment dat ie introvert raakt.. zou gaan kloppen.. steeds harder.. ik weet bijna zeker dat hij juist méér introvert raakt.

Ik kan me niet voorstellen dat het werkt. Ik heb hetzelfde rare gevoel als bij het mirorren.

Nieuwsgierigheid uitlokken door pijnprikkels toe te dienen vind ik zo krom als maar zijn kan.

Wat is er gebeurt met het aloude; aproach en retreat, it takes the time it takes, it's not about the...?
    Trea, ik zweer het je...je zou shocked zijn als je het gezien zou hebben..

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik denk dat het zeker niet goed is om je veulen te gaan kloppen om hem nieuwsgierig te maken voor iets. Ik ben van mening dat dat een zeer slechte ervaring is voor het veulen. Maar dat zal wel afhangen van het karakter van je veulen. Misschien moet je dit bij sommige veulens doen,maar persoonlijk zou ik deze methode niet toepassen. Ik zou liever met een veulen alles stap voor stap verkennen en zo worden ze wel nieuwsgierig. De meeste paarden zijn trouwens wel nieuwsgierig van nature uit.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

In het nieuwe pakket vertelt Linda over introverte paarden dat je ze moet spiegelen. Hoe drukker jezelf wordt, hoe meer het paard in zich zelf kruipt. Als je juist rustig blijft en niets vraagt, dan heeft het paard de ruimte om weer naar buiten te komen. Om nieuwsgierig te worden, heeft een paard veiligheid nodig. Daarom begrijp ik niet wat Pat op de colt start video doet, zoals Ginny het vertelt.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Ok deze reactie had ik ook, maar toen heeft iemand van het Forum gezegd dat het ging om het paardje niet introvert te laten worden en zo zijn nieuwsgierigheid te stimuleren.
    Ik was *niet* shocked van de DVD en ik ben het oneens met de bovenstaande uitleg. Ik zag dus heel andere dingen, blijkbaar. Het was m.i. handiger geweest, als PP alles vanaf het begin zélf gedaan had.

Welk forum bedoel je, Liesbet? Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik heb gisteren ontdekt dat Pipa ook wel eens Introvert kan zijn! Toen ik het stukje zag in het LB/HB pakket van 'Hard to Read Horse Demo'...

Pipa doet dat ook wel eens, zo echt hoofd laag en 'afsluiten', 'hiding' dus..

Zonder het zelf te weten reageerde ik daar heel goed op: meestal stond ik een beetje bij haar en aaide haar een beetje op haar hoofd, bleef zelf ook heel kalm (mirroren) en als ik het welletjes vindt stuur ik haar met een Yo-Yo de circel weer op ofzo..ik denk dat, moest ik haar gaan 'porren' om haar nieuwsgierig te maken ze idd nog mer introvert zou worden

Maar mirroren werkt wel bij Pipa, 't is te zien in welke situatie..als ze iets interessants gezien heeft kijk ik mee ('t is er daar?') en geef ik eens een diepe zucht..Pipa doet me dan altijd na!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Het was m.i. handiger geweest, als PP alles vanaf het begin zélf gedaan had.

Grz Els
    Yep, hij nam het over van Jake...en begon dus dat paardje te 'kloppen', dat toch flink in paniek raakte..toch ?

Ik begrijp het nog steeds niet....kloppen om het paard minder introvert te maken ? Het beestje werd alleen maar bang, of was dat min of meer bedoeling ?

Even serieus, ik wil het écht begrijpen !!

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Ik zag dus heel andere dingen, blijkbaar. Het was m.i. handiger geweest, als PP alles vanaf het begin zélf gedaan had.
    Grz Els
    Wat zag jij dan Els?
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Op de DVD staat ook: don't try this at home!
    Dit wil zeggen (mijns inziens) dat dit een actie is die je mag pas uitvoeren als je level 4 of hoger bent. Pat zal echt wel weten wat hij doet want uiteindelijk is de ruiter er perfect gaan opzitten, hebben ze het zadel erop gelegd...
    Ik denk niet dat de boodschap van Pat hier is: klop op je paard als hij introvert wordt. Het is een handeling die hij bij dit paardje toepast en het waarom zullen wij, level 1-2-3ers (nog) niet begrijpen.
    Don't dream your life, live your dream!

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Op de DVD staat ook: don't try this at home!
    Dit wil zeggen (mijns inziens) dat dit een actie is die je mag pas uitvoeren als je level 4 of hoger bent. Pat zal echt wel weten wat hij doet want uiteindelijk is de ruiter er perfect gaan opzitten, hebben ze het zadel erop gelegd...
    Ik denk niet dat de boodschap van Pat hier is: klop op je paard als hij introvert wordt. Het is een handeling die hij bij dit paardje toepast en het waarom zullen wij, level 1-2-3ers (nog) niet begrijpen.

Ik denk dat niemand hier deze handeling zomaar zal toepassen op een paard. En natuurlijk zal Pat weten wat ie doet, maar als het niet vriendelijk, zelfs vreemd vindt mag ik daar toch wel een vraagteken bij stellen en om uitleg vragen.
    Ik heb geen level 3, 2 of zelfs maar 1....wél gezond verstand en meen juist dat de Parelli-methode zo 'logisch' in elkaar steekt. Ik denk dat ik uitleg best wel zal snappen, hoor...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat mag je zeker, en ook ik zou graag willen weten wat het antwoord is. Het ziet er bijzonder onaangenaam uit. Vash is nooit zo behandeld en is ook totaal niet introvert én hij is nieuwsgierig. Vind het een vreemde aanname van Pat dat een veulen introvert en niet nieuwgierig is.
    Alhoewel, als ik als pasgeboren veulen 3 x een mens in mijn box had gehad die me zo behandelde....ja, daar zou ik inderdaad introvert van worden en er totaal geen interesse voor hebben

Tuurlijk mag je je dat afvragen en vraagtekens bij zetten maar wat ik wil zeggen is dat ik het betwijfel of iemand je een antwoord hierop kan geven. Zelfs ik niet...
    Don't dream your life, live your dream!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten