Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Ze hebben haar zo vernederd..

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ze hebben haar zo vernederd..

Verontwaardiging, minachting, hooghartigheid...dÃ*t is hetgeen wat ik telkens opnieuw en opnieuw aflees uit Pipa's blik als ik ook maar iets met de CS wil gaan doen!

Ze is er niet bang voor, ze hÃ*Ã*t het gewoon. Hoe veel ik ook friendly en lief kijk, ze kijkt me altijd zo aan van: 'Hoe durf je me zo te vernederen mens!!'

En o wat ben ik dat beu. Na weken achter elkaar friendly friendly, undemanding time met de stick, niks anders dan een knorrig, humeurig paard als ik iets met de CS doe!

Zal ongetwijfeld met haar verleden te maken hebben: Ze was een buitenrittenpaard, maar ze hebben haar verkocht omdat ze te traag ging Kun je wel gaan denken dat ze er met de zweep op zitten meppen hebben.

Pipa is trouwens helemÃ*Ã*l niet traag op de baan, volgens mij kon ze het gewoon niet verdragen dat er telkens andere mensen op haar rug gingen een beetje schoppen en meppen met de zweep, dat was beneden al haar waardigheid, ze is enorm vlug op haar teentjes getrapt.

En nu, kijkt ze me altijd aan alsof ik een hoopje drek ben als ik de stick vasthoud..beter kan ik het niet verwoorden.
    Ze wìl me wel vertrouwen, maar ze kan het niet met de CS erbij..ze hebben haar daar gewoon teveel voor vernederd.

Ik heb haar nog huilend staan uitleggen dat ik het allemaal heel goed bedoel met haar, of ze me alsjeblieft wil vetrouwen! Sielugg...

Even een vb uit de dagelijkse praktijk: Ben net begonnen met Circling transitions wat heel goed gaat (fase 1) maar die stick natuurlijk weer zorgde ervoor dat ze unconfident werd,...heb dan ff zonder stick gedaan, ze ging in draf op fase 1, heel netjes.

Maar hoe moet dat dan als ik met CS op haar moet rijden? En gewoon, ik ben het zo zat, hoe?!

En dit is al vanaf dat ik begon met Parelli..dus het is niet dat ik hier meteen om raad vraag, maar na bijna een jaar amper verbetering zet ik het hier toch eens neer.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Re: Ze hebben haar zo vernederd..

Ik denk dat dit een probleem is waar je nog jaren mee gaat bezig zijn. Ik denk dat Pipa bang heeft van zwepen? Dat kan ik in elk geval duidelijk opmaken zoals je het beschrijft. Ze zal waarschijnlijk de stick associëren met een zweep. Niet dat ik denk dat je haar slaat met de stick,want de CS wordt bedoeld om je arm te verlengen zodat je zo signalen kan geven aan je paard. Ik denk dat vooral daar het probleem zit(in haar hoofd). Dat ze denkt dat ze een slag kan krijgen.
    Ik denk dat je gewoon heel veel moet friendlyen en het rustig aandoen. Je hebt dit waarschijnlijk al honderden keren gedaan, maar ik denk dat je het met haar moet blijven herhalen om het aan haar verstand te brengen dat een stick niet gevaarlijk is.
    Ik hoop dat je er wat mee bent. Het kan natuurlijk zijn dat ik helemaal fout denk,maar ik ben dan maar een beginnertje

Aangemeld
    Apr 2006

Maar dat is het nét! Ik heb niet de indruk dat ze er bang van is, ze moet er gewoon niks van weten. Ze is eerder verontwaardigd dan bang.

Als ik echt extreem ga zwaaien dÃ*n wordt ze bang. Maar als ik gewoon wat wiebel en beweeg gaat ze heel knorrig kijken, oren plat, ogen hard, neusgaten opgetrokken.
    Is dit dominantie? Ik weet het echt niet meer hoor..
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Leer Pipa de stick te targetten. Dan is ze weldra dól op die stick en zal ze zuur kijken als je hem niet bij je hebt.

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Leer Pipa de stick te targetten. Dan is ze weldra dól op die stick en zal ze zuur kijken als je hem niet bij je hebt.
    KÃ*n dat??
    Wat is targetten?
    Groetjes
    Ariane xxx

Enne, wat dacht je anders van:
    luister naar wat je paard aangeeft. Zij zegt: wèg met die stick, ik mot dat ding niet. Waarom friendly-en met de stick? Je handen kunnen dat veel beter en zachter. Ga haar lekker masseren. Laat die games toch een beetje los, doe iets anders.

Ik denk dat jij zo strak bent. (Misschien heb ik het mis hoor, maar je komt over alsof het allemaal MOET zoals het in de boekjes staat)

Gebruik de stick alleen als het absoluut nodig is, respecteer haar gevoel.

Clickeren wat ik in mijn vorige bericht zei, is ook een aanrader hoor, maar ijj bent geen clickerfan, toch?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    KÃ*n dat??
    Wat is targetten?
    Ow sorry
    Zal even uitleggen.

Targetten is laten aanraken met de neus en meteen belonen (met voer)
    Dan ga je het aan te raken voorwerp steeds iets verder weg houden, zodat ze en stapje moet lopen en in een later stadium zelfs verstoppen. Je kan het uitbreiden naar apporteren.

Met snoepjes gaan paarden dit soort dingen zoo waarderen!

Tis net als met het blok en de jambé. Ze willen meer meer meer

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Wat Trea zegt: stick weglaten is ook een goede optie natuurlijk, maar zo los je het probleem niet op. Ben je van plan om officieel je l2 te halen? Want daar zul je wel gebruik moeten maken van de stick neem ik aan.

Aangemeld
    Apr 2006

Laat die games toch een beetje los, doe iets anders.

Ik denk dat jij zo strak bent. (Misschien heb ik het mis hoor, maar je komt over alsof het allemaal MOET zoals het in de boekjes staat)
    Mss is het wel zo..maar dat komt omdat ik nog maar net de wondere wereld van NH leren kennen heb en ik niet wil afdwalen, ik heb nog niet genoeg ervaring om er mijn eigen gevoel in te leggen, want mss is dat gevoel wel verkeerd..alhoewel ik merk dat ik steeds losser wordt in die dingen, met succes Enja, als er dan iets niet lukt zoals dit kom ik vast te zitten natuurlijk.

Clickeren wat ik in mijn vorige bericht zei, is ook een aanrader hoor, maar ijj bent geen clickerfan, toch?
    Nee hoor, ik ben helemaal niet bevooroordeeld over clickeren, waarom niet als paardje het leuker vindt en we er plezier aan beleven?
    probleem: ik ken er niks van

Met snoepjes gaan paarden dit soort dingen zoo waarderen!
    Heb ik daarnet nog gemerkt Ik had haar emmer bietenpulp in het midden bij me staan maar ze was te opdringerig dus stuurde ik haar met Yo-Yo weg (@liberty) ze bood me een sideways en een circling aan, als ze maar gauw haar emmer kreeg heb haar natuurlijk uitvoerig beloond en meteen haar emmertje gegeven

Toen dacht ik: dat clickeren moet gewoon fantastisch werken. En toen dacht ik aan jouw en Troy

Bedankt voor de target-tip, zal ik zeker toepassen!
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Apr 2006

Enne, met voerbeloning ben ik alleen een beetje bang dat ze op den duur niet meer zonder haar snoepje kan en alleen maar iets doet met een snoepje..
    omdat ik niet goed weet hoe dit op en af te bouwen..
    Groetjes
    Ariane xxx

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Willem was eerst super bang voor de stick, nu target ik er mee (toevallig dat ik dat hier terug las) en nu aanbid hij het.

Willem kan nu inderdaad niet zonder het snoepje, als hij ziet dat he wat lekkers hebt gaat hij onmidelijk buigen en de spaanse pas te gelijk doen (of het aanbieden of een aparte vorm van bedelen is weet ik niet :-p) Maar als je het steeds verder afbouwd, dus uiteindelijk, alleen geven als je over grote afstanden er achteraan loopt, of als ze het aanraakt als jij het aanwijst.

Dat moet je wel in de gaten houden, laat het haar alleen aanraken op commando, anders gaat ze zodra ze de stick ziet hem proberen aan te raken en kan he hem nog niet gebruiken!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik denk dat vernedering hier een vorm van antropomorfisme is. Ik denk dat pipa eerder zoiets heb van: wel verdorie, komt ze weer aan me dat rotding. geen fijn associatie misschien met de zweep, maar vernedering.. Heb daar even over nagedacht. Geloof niet dat paarden zich vernederd kunnen voelen.

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Emmie
    Dat moet je wel in de gaten houden, laat het haar alleen aanraken op commando, anders gaat ze zodra ze de stick ziet hem proberen aan te raken en kan he hem nog niet gebruiken!
    En hoe doe ik dat dan? Moet ik dan een bepaald woordje zeggen zodat ze weet: 'aha en nu moet ik de stick aanraken!'...?

Of is het mss een goed idee om eerst eens 'put your nose on something' te doen met de stick? Ik heb verschillende sticks dus dat is mss wel een goed idee..zou wel graag bevestiging krijgen voor ik ermee doorga.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sandra
    Ik denk dat vernedering hier een vorm van antropomorfisme is. Ik denk dat pipa eerder zoiets heb van: wel verdorie, komt ze weer aan me dat rotding. geen fijn associatie misschien met de zweep, maar vernedering.. Heb daar even over nagedacht. Geloof niet dat paarden zich vernederd kunnen voelen.
    Zou mss wel kunnen, maar hoe ik het aflees is het echt, jah..vernedering, ik kan er geen ander woord voor vinden.
    Zou een vorm van antropomorfisme kunnen zijn, maar met dat laatste ben ik het niet eens. Ik denk dat paarden zich wél vernederd kunnen voelen. Maar dat is natuurlijk weer een andere interessante discussie..

Ik ga zodra naar de paardjes, ga haar gewoon een beetje laten grazen maar dus nog niet targetten omdat ik er eerst het fijne van wil weten, wat de gevolgen zijn en hoe je 't ook weer afbouwt, en of 'put your nose on something' een goed begin zou zijn.
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

ja precies, maak van de stick een feest, bv met Targetten

Da's heel erg leuk

Forumlid lady's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Hallo,
    Had zelfde probleem met emmers , om te wassen of iets dergelijks , bvb staart wassen.
    wat heb ik gedaan : gewoon de emmer met water in de round pen gezet en eerst met een grote boog eromheen met halster en leidtouw en dan steeds korter erbij als ze niet tegenwerkte of terugtrok, dan laten sniuven aan de emmer enz . daarna los in de roundpen , aandacht vragen sammen naar emmer rust ter plaatse , herhalen herhale herhalen , nu zet ik die volle emmer gewoon op haar rug.
    Misschien kan je zo'n trukje ook met de stcik uithalen

Guy

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten