Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: circling probleempje en BLIJFT bang voor stick+ string

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

circling probleempje en BLIJFT bang voor stick+ string

Balou word zodra ik de string aan me stick bevestig als de DOOD voor alles wat ik doe met de hand waarin ik mijn stick heb. maar zonder string eraan krijg ik ook niet de reactie die ik verwacht te krijgen. vroeger werd ze regelmatig met longeren aangetikt met de lijn van de longeerzweep waarschijnlijk dat de reactie daar vandaan komt.
    ik heb al van alles geprobeert rustig opbouwen etc etc. maar ze blijft er bang van.

dat dus ook de reden zodra ik circling game doe dat ze of me schaapachtig al angstig springend aan staat de staren of dan ze zo bang is dat ze kei hard weg draaft zoals vroeger met longeren de bedoeling was.

Wat te doen?

iemand tips??
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: circling probleempje en BLIJFT bang voor stick+ string

Hoe gaat de friendlygame met de string in je hand? Kun je haar dan wel overal ermee aanraken? Dan zou je daar een ingang hebben om het uit te breiden.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

jaa dat gaat perfect kan alles ermee,, ook zolang ik de string eraan heb en hem vast heb..
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Het probleem bij longeren, of circling is vaak dat je het paard op de verkeerde plek van zijn lijf aanstuurt. Bij gewoon longeren richt je bij het aanstappen of aandraven de zweep op de achterhand, maar houdt de zweep laag, parallel aan de grond. Volgens Irwin dien je ook je kern ( je navel) niet op de voorzijde van het paard te richten omdat dat 1) agressief is en 2) het paard kan afstoppen. Dus méégaan in de beweging met je lijf. De stick kun je in dit geval hetzelfde zien als de longeerzweep: niet op het hoofd, schouder of ribbenkast richten, laag houden en op de achterhand. Op het moment dat het paard doet wat je wilt: dus stap, draf of galop, de zweep c.q. stick naar de grond richten en niet meer in zijn richting prikken en zeker niet omhoog steken. Probeer dat 's, wie weet wordt je paard er wat rustiger van.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door AnQ_
    jaa dat gaat perfect kan alles ermee,, ook zolang ik de string eraan heb en hem vast heb..
    Dus friendly met een zwaaiende stick en string is geen probleem, over het hele lichaam?
    En hoe gaat de short-range circling game, als je tijdens het cirkelen friendly blijft doen met stick en string?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

nee zodra de string ook maar 2 millimeter beweegt is ze helemaal in paniek!
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dan moet je dáár dus beginnen! Zolang je paard nog bang is voor je stick en/of string, kun je hem ook niet gebruiken om er aanwijzingen mee te geven.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

aha nou dan is daar de oplossing ook direct.

Probeer eens met de leadrope aan het einde vast van haar weg te lopen en dan met je stick en string ritmische bewegingen te maken...bijvoorbeeld van links naar recht een beetje zwiepen...zo erg dat ze wel een beetje argwanend is maar probeer niet gelijk heel groot te zijn...
    totdat ze rustig kan volgen als ze dit kan op standje ventilator kan je je eens omdraaien ( navel naar de grond!!!) en het dan vanaf een afstandje doen en dan steeds dichter bij enz enz.

De truc is nu om haar rustig te laten exploderen als dat nodig is en door te gaan waar je mee bezig was tot ze doorheeft dat het haar niet opeet en dan direct stoppen zodat ze de link gaat leggen met "als ik stop stopt dat ding ook"

Zo het dus elke keer benaderen! En bedenk van te voren dat het best een uur kan gaan duren dan valt het alleen maar mee als ze na 30 minuten AL minder gespannen is!

Succes!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Zoo herkenbaar!
    Pipa BLIJFT ook echt bang van de stick, maar ze reageert niet zo impulsief als jouw paardje, maar zodra ik de met de string begin te zwaaien gaan haar oren naar achter, trekt tze haar neusgaten op en kijkt ze heeeel knorrig.
    Ik heb uren en dagen en weken elke dag aan een stuk maar Friendly gedaan, zonder resultaat Nouja, dat is nu ook weer niet waar, er zitten wel kleine verbeteringen in, ze laat het al meer toe, of ze 't leuk vindt das weer wat anders!
    Maar wat ik de laatste tijd doe en wat wel nog veel effect heeft: Ik loop altijd achteruit van haar weg met de stick in mijn hand, en laat het touw doorhangen, dan kan ze zelf kiezen of ze meekomt of niet, en meestal komt ze wel naar me toe
    Vandaag bv. stond ik een eindje van haar weg, een paar meter, en het touw hing door..ben gewoon rustig beginnen zwiepen de string, in een regelmatig tempo, ik zorgde ervoor dat ikzelf ook ontspannen was en ook heel belangrijk: dat ik met mijn 'energie', met mijn buik dus, niet op haar gericht was maar dat ik zo'n 90° weggedraaid stond van haar.

En zo kwam ik telkens dichterbij met de stick, terwijl ik haar voortdurend aan het lezen was: hoe kijkt ze nu? Is haar hoofd ontspannen, laag? Staan haar ogen rustig? Zoja, ging ik rustig door, even aaien en dan weer terugtrekken, terug naar af en opnieuw beginnen, zo nee: niet aanraken maar weer van voren af aan beginnen...
    tot ze beseft dat ik haar niet wil vermoorden met mijn stick maar dat het allemaal heel vriendelijk bedoelt is!
    Uiteindelijk ( na een kwartier) stond ze er relaxed bij, gaf eens een diepe zucht en toen wist ik dat het goed was.

Ik heb deze zomer heel vaak meer dan een een uur aan een stuk zitten zwiepen, de hele tijd in het zelfde regelmatige tempo, tot ze eindelijk, eindelijk een teken van ontspanning gaf: likken en smekken, hoofd laag, slaperig,.....Zonder een flinke portie geduld moet je er dus niet aan beginnen!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Nou hardstikke bedankt voor de tips, dan hoop ik nu dat het weer zo bljft,, me geduld komt wel goed hoop/denk ik...

Bedankt!!

groetjes anouk
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Bladwijzers

Forum Rechten