Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: ervaring met mattes correctie onderlegger

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

ervaring met mattes correctie onderlegger

Hoi

Even nav de opmerking die Inger plaatste. Mijn paardje heeft dus ook weinig bespiering achter haar schouders waardoor ieder zadel daar dus induikt ahw.

Voor mijzelf heb ik nu twee opties: 1 met barefoot gaan rijden om de bespiering te ontlasten, nadeel is alleen dat ik een slechte rug heb en een paardje met veel beweging.

2 Een goede onderlegger kopen die ik kan opvullen bij de schoft waarmee ik een zadel passend kan maken.

Heeft iemand ervaring met dit probleem en meer specifiek met een goede onderlegger??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: ervaring met mattes correctie onderlegger

Ik heb niet jou probleem, maar wel ervaring met de barefoot én een korrector pad.

Ik dacht dat je een new forest-achtige pony hebt toch?
    Bij de barefoot is mijn ervaring dat die vooral geschikt is voor paarden met een héle rondje rug. Dat idee hebt ik tenminste. Dan kun je de pommel vervangen door schapenwol, daardoor drukt het niet bij de schouders.
    Mijn merrie heeft veel schoft en een niet al te ronde rug, daarbij ging het rijden met barefoot gewoon niet goed.

Toen heb ik besloten de barefoot dus te verkopen en Kerry Sharp te laten komen.
    Ivm mijn minuscule budget heeft hij toen een wintec zadel aangemeten met een korrector pas eronder. Dat lag toen een tijdje echt helemaal super. Myra liep goed, aansingelen ging goed, alles goed.
    Nou ligt het niet meer goed, maar ik rijdt sowieso even niet meer. Als ik weer ga rijden haal ik er een zadelpasser bij om te kijken of het zadel weer passend kan worden gemaakt doormiddel van een andere boom of aanpassing van de pad.

Voordeel van zo`n pad en een verstelbare boom is dat je paard nog kan groeien, dikker of dunner kan worden of meer bespiering kan ontwikkelen zonder uit zijn zadel te groeien. Het is dus alleen wel belangrijk om het bij te houden, of het zadel nog wel goed past.
    Daarnaast is het heel onverstandig om zélf aan te passen, omdat dat heel moeilijk is. Als het aangepast moet worden, moet dat worden gedaan door een zadelpasser.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid olga's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Op http://www.buitenzinnig.nl staat de Equitex pad. Het is geen mattes dus, maar wel voor paarden met kuilen naast de schoft. Ik ga er over een tijdje een proberen, nu dus nog geen ervaring mee.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi

Alvast bedankt voor jullie reactie,s.
    Whoopie is een kruising haflinger/draver, ze is wel rond heeft geen hoge schoft, maar wel die kuilen door gebrek aan bespiering.

Op een wintec zit ik zelf jammer genoeg erg slecht.

Het lijkt mij juist erg gemakkelijk wanneer je zelf enigsinds aan kunt passen met een dekje, en dan ga ik er vanuit dat je aan de voorkant inlages in het dekje kunt doen en dat het zadel voor de rest goed zit.

Heb even gekeken naar de Equitex , nadeel lijkt mij dat het dekje niet zo flexibel is onder een boomloos mischien oke maar onder een boomzadel lijkt mij dat een beetje teveel van het goede. Maar ben erg benieuwd naar je bevindingen wanneer je hem gaat gebruiken.

Onder wat voor zadel ga je het dekje gebruiken en waarom?

Hier een foto van haar rug, weet niet of het iets toevoegt.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=M4JFNEOW.jpg

[/img]
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Hai Whoopie

Ik hoop binnenkort een pad te krijgen die je voor je barefoot kan gebruiken. Deze leg je bovenop het zadel en maak je vast met lusjes. Deze pad zorgt ervoor dat je een minder breed zitgevoel hebt en het absorbeerd de nodgie schokken. Ik heb het nog niet zelf uitgeprobeerd hoop dat wel te kunnen doen ergens volgende maand.
    Ik ben benieuwd wat ik daarvan vindt en of het inderdaad een oplossing is voor bekken/heupproblemen en rug natuurlijk.

Dan heb je je eigen "probleempje" opgelost maar dat van je paard natuurlijk nog niet.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Weet iemand wat ik fout doe met het plaatsen van een foto??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Ja, je moet de = in de link veranderen in -

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dank je Trea, als we jou ook niet hadden
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Ik heb net op de laatste module chiropractie gehoord dat latex onderleggers NIET goed zijn. Dat was aan het einde van de laatste dag en ik zie dat ik helaas niet meer heb opgeschreven WAAROM dat niet goed zou zijn...

Wat wel als goed werd aangemerkt was OF schapenwol, OF hollowfiber.

Zal volgende module vragen wat de reden ook weer was, het schiet me niet te binnen.

May the horse be with you!

Aangemeld
    May 2005

@ Mafhaf, zou heel fijn zijn als je daar nog achter kunt komen!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ik heb net op de laatste module chiropractie gehoord dat latex onderleggers NIET goed zijn. Dat was aan het einde van de laatste dag en ik zie dat ik helaas niet meer heb opgeschreven WAAROM dat niet goed zou zijn...

Wat wel als goed werd aangemerkt was OF schapenwol, OF hollowfiber.

Zal volgende module vragen wat de reden ook weer was, het schiet me niet te binnen.
    Wat zijn latex onderleggers en wat zijn hollow fiber-onderleggers? Wat zijn daar voorbeelden van?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    May 2005

@ myracara, de Equitex speciale pad van buitenzinnig.nl is van latex/bultex.

volgens mij heeft het oa te maken met de warmte ontwikkeling onder de pad, wol kan dit goed verwerken, is een natuurlijk materiaal, geeft geen irritatie aan bijv. gevoelige huidjes.
    Soms wil dit bij kunstof produkten wel gebeuren, er breken haartjes af of er ontstaat zeer veel warmte onder het pad waardoor, er door wat verschuivingen, zand/stof in de vacht e.d, irritatie ontstaat. Net zo als wij als we veel zweten en dit niet wordt opgenomen door een t-shirt oid en we dan kleine rode plekjes op ons velletje krijgen. Dit geeft veel last en kan ook bij paarden ontstaan alleen zien wij het niet direct door de haren.
    Het hollow fiber materiaal ken ik alleen van slaapzakken..hihi..wel effe wat anders, maar het isoleerd goed en voert ook het vocht goed af omdat dit hol is er dus lucht in en uit kan. Zweet dus ook minder door de lucht die kan circuleren.

Ze bedenken steeds meer nieuwe produkten die nog beter zouden moeten zijn dan de concurent. En daarbij ook makkelijk moeten zijn voor de ruiter in onderhoud, zoals wassen e.d
    Het wordt bijna net als een zadel, kijken wat goed gaat bij het individuele paard.
    Ik blijf toch wel het meest bij echte wollen onderkanten steken. Het is wel duurder maar beter.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoi,

Ik heb een mattes pad voor onder mijn boomloze zadel. Maar die corrigeert niet echt hoor. Mijn paard heeft een hoge schoft , en bespiering die is weggevallen naast de schoft. Daarom stop ik extra inlage materiaal aan de voorzijde van de pad erin, dat helpt heel goed.
    Heb trouwens nog een nieuwe HAF pad te koop .... Die past niet op een paard met hoge schoft, helaas. Maar is wel bij te vullen extra van voren.

Groetjes,

Maris

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Maar stop je extra inlages in je mattespad, of in een ander pad wat je onder je boomloos hebt?

Als je extra inlages gebruikt dan corrigeer je toch?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten