Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Voordrooggras versus paardenkuil

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

Voordrooggras versus paardenkuil

In verband met Taar's allergie kreeg ik van m'n stalhouder een pak voordrooggras, vaccuum verpakt, voorgesteld.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Dit is volgens de verpakking 100% stofvrij, dat klinkt erg goed.
    En zijn handelaar is de 1e in Nederland die dit verkoopt. De Belgische leverancier is Jopack.

Maar als ik op voordrooggras google, vind ik helemaal niets over vaccuum verpakt hooi of gras. Heeft dat een reden ? Is het misschien een heel slechte manier van opslaan ?

Nog een ander vraagje: Sinds een paar dagen zet ze haar tanden in alles van hout; de hindernispalen naast de bak, de bakrand soms, sommige balken in haar stal. Maar de hindernispalen zijn favoriet.
    Ze heeft een krachtvoer, genoeg ruwvoer en een zoutblok.
    If life was easy, where would all the adventures be?

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: Voordrooggras versus paardenkuil

wat versta je onder genoeg ruwvoer?? is dat onbeperkt?? en hoeveel krachtvoer krijgt ze in verhouding??

Van voordroog gras heb ik nog nooit gehoord wel van voordroogkuil wat luchtdicht is verpakt....misschien daar eens op zoeken...

vacuum weet ik verder niks van...en kan je haar geen nat hooi voeren?? dan hebben ze ook geen last van het stof dat erin zit al moet het wel minimaal 12 uur in water staan
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Mijn ouwe paardje heeft ook stofallergie en die krijgt idd voordroogkuil....gaat super! Ik vind wel eens snottebellen, maar veel hoesten doet ze niet, eigenlijk hoest ze helemaal niet meer dus ik ben er erg tevreden over.

Toen ze nog geen voordroogkuil kreeg gaf ik nat hooi en dat werkte ook super eigenlijk, maar inderdaad wel langer in het water laten liggen, alleen natspuiten is niet voldoende.

Is voordrooggras niet hetzelfde als paardenkuil
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

Ze krijgt geen onbeperkt. Een plak of 5, 6 verspreid over de dag.
    En krachtvoer krijgt ze echt heel weinig, ik schat zo'n 200 gram muesli.

Ondertussen ben ik aan het mystery-pak toegekomen en naar de geur te beoordelen is het inderdaad voordroogKUIL. Het ziet er wel lekker stengelig uit. Ik heb er veel over gelezen, alleen echt nergens over vacuum verpakt.
    En daar ben ik nu meteen heel nieuwsgierig naar. Het ziet er erg handzaam uit, waarom heeft dan niet iedereen allang het voordroog vacuum verpakt ? Wat is er een mogelijk nadeel ?

Nat hooi doe ik liever niet. Je haalt er namelijk niet alleen het stof uit, maar ook de voedingsstoffen.

Ik heb bij medisch een topic over houteten gezien, ik ga maar eens een tandarts laten komen...

@Timbers: Bedankt voor het positieve nieuws ! Ik krijg er meteen hoop van...

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tara
    Die ouwe van mij was 8 toen ze chronische bronchitis constateerde en ze wordt dit jaar 21......
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

DAT hoor ik nou graag...

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

mijn paardjes hebben deze winter ook een tijdlang staan hoesten, kregen hooi als ruwvoer.
    Ben sinds een paar weken helemaal over op voordroogkuil en...heb werkelijk waar geen hoest meer gehoord...superspul !!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tara
    Ze krijgt geen onbeperkt. Een plak of 5, 6 verspreid over de dag.
    En krachtvoer krijgt ze echt heel weinig, ik schat zo'n 200 gram muesli.

Ondertussen ben ik aan het mystery-pak toegekomen en naar de geur te beoordelen is het inderdaad voordroogKUIL. Het ziet er wel lekker stengelig uit. Ik heb er veel over gelezen, alleen echt nergens over vacuum verpakt.
    En daar ben ik nu meteen heel nieuwsgierig naar. Het ziet er erg handzaam uit, waarom heeft dan niet iedereen allang het voordroog vacuum verpakt ? Wat is er een mogelijk nadeel ?

Nat hooi doe ik liever niet. Je haalt er namelijk niet alleen het stof uit, maar ook de voedingsstoffen.

Ik heb bij medisch een topic over houteten gezien, ik ga maar eens een tandarts laten komen...

Voordroog hooi of kuil: er zit wel verschil in- het fijne ervan weet ik niet precies maar ik geloof dat het ligt aan hoe snel het gemaaide gras gewikkeld wordt ( in plastic verpakt). De pakken zijn overigens niet vacuüum, maar wel luchtdicht verpakt. Daardoor is het lang houdbaar.

Voordroog en kuil bevatten veel meer vocht dan hooi en daardoor dus geen stof. Het is ideaal voor hoesterige paarden of paarden met een stofallergie.

Voordroog/kuil heeft ook nadelen: als het niet goed gewikkeld is, kan er broei in komen ; als je dus ooit oin zo'n pak een wittige of grijzige laag ziet, dan kun je het hele pak weggooien - de schimmel zit ook in de gedeeltes waar je niks ziet en het paard kan er ziek van worden ( koliek). De voedingswaarde van voordroog/kuil is hoger (o.a. door het vochtgehalte), dus hou 't paard qua gewicht inde gaten - ze kunnen er behoorlijk dik van worden.

Hout eten: meestal gewoon verveling maar in het ernstigste geval maagzweer ( het spijsverteringssysteem van een paard is erop ingesteld om circa 16 uur per dag kleine beetjes te eten - zijn de periodes tussen de voedingen in te lang dan gaat toch de galproductie door - dat kan irritatie opleveren die het paard wellicht probeert weg te werken door op dingen te gaan knagen)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Het verschil is vrij eenvoudig uit te leggen, maar daarvoor is wat meer achtergrondonfo wel handig .

Het tijdstip van maaien bepaalt de structuur van de baal, hoe korter het gewas hoe minder structuur. Voor paarden is gewas dat op het moment van maaien bijna of net in bloei staat ideaal om 2 redenen. De eerste is de hoge structuurwaarde, weinig blad en veel stengel, de tweede is het gehalte aan voedingsstoffen en met name suiker. Gras dat nog niet bloeit bevat veel suiker om te gaan bloeien. Bloeit het, dan is de cyclus ten einde en zal er geen energie meer in groei gestopt worden, dus minder suikers in het gewas.

Het verschil tussen kuil en hooi is het gehalte aan droge stof. Die wordt mede bepaald door de veld periode, dus hoe lang ligt het gewas na het maaien op het land (hoe langer hoe droger, droger is hooi). Maar ook door de staat van het gewas op het moment van maaien, bloeiend gewas is altijd droger als kort gewas.

Voorheen perste met hooi in kleine baaltje en stapelde deze in strakke hopen op, zodat het conserveren op gang kwam. Tijdens de conservering worden de suikers omgezet in andere stoffen, en daar schuilt een probleem! Suikers kunnen bij een teveel aan lucht tijdens het conserveringsproces omgezet worden in het ongewenste boterzuur in plaats van het gewenste melkzuur. Kuilen die onaangenaam zurig ruiken, niet voeren, die hebben boterzuur wat nare dingen kan doen met het spijsverteringsstelsel!

Goed hooi maken is moeilijk, door de klimaatomstandigheden in Nederland. Tijdens het maaien, drogen en opslag mag er absoluut geen vocht bij, anders ontstaat schimmel. Vandaar dat men de ontwikkeling naar betere manieren van voederwinning maakte: het inkuilen. Hierbij wordt het gewas strak opeen geperst in baal of kuil, dus zoveel mogelijk lucht eruit. Hierna sluit men het pak of de kuil luchtdicht af met plastic, zodat de conservering op gang komt.

Voordroog slaat dus op de landperiode van je voer, en is dus eigenlijk altijd het geval . Kuil is meestal iets natter (kortere veldperiode) als hooi en kuil is vaak ook korter gewas (meer suikers en voedingswaarde) als hooi.
    Door het hogere vochtgehalte in kuil of baal zal er minder stof zijn, maar... pas op met het aanbreken van het pak!
    Door het bloot te stellen aan lucht droogt de inhoud, dus ontstaat er stof, krijgen schimmels een kans én kan de baal bederven. Een hoge voersnelheid is dus van belang!!! Vandaar dat men voor paarden liever een baal gebruikt als een (rij)kuil zoals voor koeien .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Ik had al gehopt dat jij het zou toelichten!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

damn, hoe heet het nu weer?????

wij hebben de zakken van jopack altijd gegeven in het verleden, zon 2 jaar.

De paarden waren en dol op, is handig mee te nemen en te stockeren en het eiwitgehalte is heeeel laag, zon 5%.

1 nadeel is vanaf er lucht aan komt (bv transport of verkeerd gestapeld) dmv een klein gaatje, is de zak maar beperkt houdbaar. Ook merkte wij dat er per pallet verschil zat in kwaliteit (geur en struktuur).

Vermits een van onze veulens echter problemen gaf met de voeding, zijn we overgeschakeld naar ons eigen geteeld droog hooi.

Maar het spul van jopack is alleszins niet slecht
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

Taar vindt het ook heel lekker ! De paardenkuil vond ze geen eten, maar dit gaat weer gestaag naar binnen.

Het is overigens echt vacuum. Niet gewikkeld zoals kuil.

Ik ben blij om van iemand een ervaring hiermee te lezen ! Het klinkt haast te goed om waar te zijn.

Marianne en Jossie, weer bedankt voor de info !
    Ingewikkeld (letterlijk) trouwens zeg, die voordroog/kuil verschillen. Dat moet ik nog eens lezen om echt goed te kunnen bevatten, vrees ik.
    Wel bedankt voor je info hoor ! Hoe meer ik weet, hoe beter ik haar kan verzorgen

zag daarnet een van de zakken terug liggen omdat ze dienst deden als mestzak voor kennissen.

Horsedinner heet het spul dus
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

Ja, dat is het !

Een beetje lastig met voeren (de plakken liggen in de lengte richting) maar Taar is er goed over te spreken.

Bladwijzers

Forum Rechten