Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Dilemma over stalling "ziek" paard

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

Dilemma over stalling "ziek" paard

Hallo,

Ik heb een behoorlijk dilemma.
    Tara is na een aantal weken dokteren allergisch voor stof gebleken en omdat mijn dierenarts broodnuchter EN paardvriendelijk is, kreeg ik in plaats van de standaard geneesmiddelen meteen een pakket aanpassingen aangereikt

Taar moet een open stal krijgen
    Ze moet op een andere bodembedekking
    Ze moet een ander ruwvoer krijgen

En even een paar dagen totale rust (wel buiten), en een partijtje medicijnen.

Het arme kind...

De vloerbedekking en het ruwvoer heb ik binnen een dag geregeld (vlas en paardenkuil).
    De open stal is wat moeilijker; ik heb haar nu vlak bij de open deur gezet, maar deze stal is 2.60x2.60. Echt heel klein
    Bij deze stalling (heel rustig, goede uitrijdmogelijkheden en een goed begaanbare bak) is dit de beste, zelfs enige optie.

Nu heb ik een optie op een stal waar ze echt helemaal alleen staat voorlopig, waar (nog) geen bak is, en vrijwel geen uitrijdmogelijkheden.
    Maar wel een open stal, mogelijkheden om een uitloopstal te creeren, en een boomgaard om in te spelen in de zomer.

Ik vind het een beetje moeilijk. Ik vind het namelijk wel belangrijk om nog iets met haar te kunnen doen en een bak helpt daar wel bij. Mijn bijrijdster vindt het eng om te gaan rijden op gras als het nat is, uitglijden enzo. Weet iemand hoe groot die kans nu echt is ? Ze draagt geen ijzers.
    En op dit moment zou ze ook helemaal alleen staan. En dat bevalt me ook helemaal niet.

Mijn struikelvragen: hoe fout is een te kleine stal, in verhouding tot alleen zijn. Wat kan ik met een terrein zonder bak o.i.d.

Kan iemand me een handje verder helpen hierin ? Ik wil niet beloven dat ik alles aanneem, maar alles helpt om een goed doordachte beslissing te nemen...
    If life was easy, where would all the adventures be?

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: Dilemma over stalling "ziek" paard

Tja das een lastige keuze....
    Voor mij zou het geen optie zijn om mijn paard alleen te zetten! De behoefte aan sociaal contact is voor een paard te groot om dit weg te nemen..
    Dan, als er geen andere keus is liever een te kleine stal......en liever nog helemaal geen stal of een loopstal zonder bodembedekking maar met soortgenoten.

Dat ik dan genoegen moet nemen met een grasveld om iets op te doen met mijn paard is dan een peulenschil.
    Is het geen optie om er een shetlander bij te zetten of een oude gezelschaps pony??
    Misschien kan je zoeken naar iemand die mee wil verhuizen??

De gezondheid van je paard staat hopelijjk toch boven je eigenbelang bij een bak...maar zoniet dan zou ik zeker voor de stal kiezen en mijn paard zeker niet alleen zetten....

Succes met je keuze!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

De gezondheid van mijn paard gaat natuurlijk voorop, maar ik ben ook nog zo nuchter dat ik wel kijk naar wat ik zelf kan opbrengen.

Op dit moment zijn mijn opties misschien niet duidelijk tevoorschijn gekomen uit de mail. Het is nu OF alleen, maar wel met veel mogelijkheden m.b.t. uitloopstal of iets dergelijks. OF met gezelschap, maar dan in een (te) kleine stal.

Stalgenoten heb ik op dit moment niet zoveel. De enige vaste stalgenoot is een dressuurruiter die daar niet eerder naartoe wil, dan als er een bak is aangelegd.

Ik heb wel gedacht aan een shetlandertje kopen, maar ik heb me al verkeken op de hoeveelheid tijd en zorgen dat 1 paard kost. Ik kan me domweg geen tweede veroorloven.
    En als ik ooit weer verhuis, dan moet ik er ineens twee verhuizen. Want wegdoen is een beslissing die ik niet gemakkelijk neem.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Moeilijke keuze....lekker veel buiten maar dan alleen of op stal en daar andere paarden. Alleen staan zou voor mij geen optie zijn, je moet daarbij nl. ook rekening houden met de geestelijke gezondheid van je paardje

Dus als er op korte termijn geen ander paardje bij zou staan zou ik voorlopig op de eerste stal blijven staan....gaan ze daar niet eind april ook het land op?Dan zou je nl. nog tot eind van de zomer hebben om eventueel een maatje te zoeken voor bij de tweede stal.....
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

Ja, ik verwacht dat ze eind april in elk geval overdag naar buiten kan, en dan in de loop van mei gooi ik de bom weer dat ik haar 24/7 buiten wil

Moet dit jaar gemakkelijk gaan, omdat ze "ziek" is...

Ik ben aan de ene kant blij dat de stalhouder zo meedenkt. Hij heeft haar stalletje vlas-proof gemaakt, zodat ik een beetje dikke laag kwijt kan, en een tweede waterbak gekocht zodat ze dubbel zoveel water heeft (dit stalletje heeft ook geen werkende waterbak). En dat rare vacuum-verpakte voordrooggras gevonden voor d'r.

Aan de andere kant vind ik het verschrikkelijk om haar in zo'n klein hokkie te moeten zien. Maar misschien is dat wel voornamelijk mijn normen. Hoe vreemd het ook klinkt, de eerste keer dat ik haar in dat hokkie zette, leek ze iets van "lekker, knus" uit te stralen. Iets wat ze nooit in haar grote hoekstal uitstraalde.

Er is nog een kleine kans dat hij nieuwe stallen gaat bouwen. En een daarvan zou tegen een deur aan moeten (buitenstal !!!). Maar daar durf ik niet echt op te rekenen.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Heb een vraagje..

Die allergie, hoe uit zich dat? Hoesten, tranende ogen,...?

Heeft de DA gewaarschuwd voor dempigheid?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Qua stalruimte is de minimale norm 2 x de schofthoogte van het paard.. dus, een schofthoogte van 1,50 vraagt om een stal van 3 x 3. Jouw stal lijkt me aan de kleine kant dus want je paard is vast geen 1.30m..

Als ze er niet al te lang in hoeven te staan is het nog wel overkomelijk maar er is wél een behoorlijk risico op vastliggen..

Pauli is hoger dan 1.70 en haar stal is van 3.10x3.20 dus eigenlijk te klein. Ze heeft al een paar keer vastgelegen en gelukkig was ik daar telkens op tijd bij. een paard dat te lang vastligt en niet meer in de benen kan komen, kan dat met de dood bekopen.

Ik heb haar dus alleen nog maar op stal als het 't meest vreselijke en koude weer van de wereld is.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Hee An, zou de boer de stal niet wat groter kunnen maken? Er grenst toch nog een stalletje aan 't stalletje waar Taar nu staat? (meen ik me te herinneren, maar weet het niet zeker). Als hij die toch niet gebruikt mag je de stal ernaast misschien wel erbij betrekken? (weet alleen even niet meer of er nou een muurtje tussen stond of hout of zo hihi, ik moet maar weer eens langs komen geloof ik)
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Jeetje wat moeilijk. Je paard staat nu de hele dag binnen, begrijp ik dat goed?

Verhuizen is natuurlijk een hele grote stap, maar voor mij persoonlijk zou 24 uur binnen of buiten maar dan helemaal alleen geen moeilijke keuze zijn. Allebei niet.
    Die laatste stal klinkt wel goed, maar inderdaad, zolang daar geen andere paarden staan is het niks. Daarbij; geen uitrijmogelijkheden en geen bak is ook echt niet fijn. Je paard gaat natuurlijk voor, maar dat betekend niet dat je geen rekening houdt met je eigen wensen.

Denk je dat je eventueel een heel ander plekje voor Tara zou kunnen vinden?
    Ik ben zelf ooit samen met mijn zus met de auto in de hele omgeving van waar ik woon gaan rondrijden en gewoon bij ieder stal gaan vragen of er plek was. Dan vindt je ook de onbekende plekjes, waarvoor nooit geadverteerd wordt.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

@Marianne: Bedankt voor je reactie. Ze is inderdaad ongeveer 1.50m.
    Ik geloof dat ze zelf al besloten heeft om niet te gaan liggen (niemand heeft haar meer zien liggen sinds ze in die stal staat). Maar ik moet d'r inderdaad snel daaruit zien te krijgen.

@Linda: er zit inderdaad een houten schot tussen, met een ijzeren hek daarboven. Ik heb Koos meteen al gevraagd om dat schot+hek ertussenuit te halen, maar dat weigerde hij. Nu ik de uitleg van Marianne lees, denk ik dat het meer spoed heeft dan ik dacht/hoopte.
    En natuurlijk ben je welkom ! Kun je misschien meteen mee op stallenjacht...

@horsefreakje: ze hoest. Soms alsof het uit haar tenen moet komen en soms helemaal niet. De da heeft me niet gewaarschuwd voor dampigheid, maar is dat niet een standaard gevolg als ik de symptomen negeer ? Ik had zoiets gelezen ergens.

@Myracara: Ik hoop dat ik (behalve de stalmaat) voorlopig even de druk van de ketel heb, maar nu ga ik toch maar als een haas verder zoeken. Inderdaad huis-aan-huis zoeken maar. Bedankt voor je tip !

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

Allemaal bedankt voor jullie reacties !
    Het helpt me beslist om alles duidelijk te krijgen en een goede beslissing te nemen.

Aangemeld
    Apr 2006

Heb een vraagje..

Die allergie, hoe uit zich dat? Hoesten, tranende ogen,...?

Heeft de DA gewaarschuwd voor dempigheid?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    54

Ging dit per ongeluk ?

Tara hoest alleen. Geen extreem tranende ogen verder.
    Het hoesten is nogal onregelmatig, soms dagenlang niets, en soms een paar dagen achter elkaar heel heftig.
    Vandaag 1x gehoest

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Wat ik goed vind aan je huidige stal, is dat je staleigenaar met je meedenkt en meehelpt om een oplossing te vinden. Dat vindt je niet overal. Ik zou dat wel meenemen in je overweging.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tara
    Ging dit per ongeluk ?

Tara hoest alleen. Geen extreem tranende ogen verder.
    Het hoesten is nogal onregelmatig, soms dagenlang niets, en soms een paar dagen achter elkaar heel heftig.
    Vandaag 1x gehoest
    Nee, heb het berichtje nogmaals geplaatst omdat er geen antwoord kwam

De DA heeft gisteren gekeken naar Pipa maar hij kan niks aan dr longen vinden..Pipa hoest ook regelmatig onregelmatig, de ene dag heel heftig de andere dag niks. Het is een hele droge, harde hoest die van heel diep vanbinnen lijkt te komen..
    kun jij de hoest eens beschrijven van jouw paardje aub?

-Of het is van het zand dat ze eet die in haar keel blijft steken en irriteert (lijkt mij nogal onwss)
    -Of het is omdat ze allergsich is aan stof.

Om te weten te komen of ze allergisch is moeten we bloed laten trekken en dat kost gemakkelijk €100 heb ik vernomen. Weetniet of de eigenaars dat dus zullen laten doen. (Volgens mij is ze allergisch aan stof, volgens de eigenaars komt het door het zand )

Ik zal wel eens dit topic laten zien aan hen, de 'symptomen' van onze paarden lijken namelijk heel erg op elkaar

Daarom dus mijn vraag
    Groetjes
    Ariane xxx

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten