Results 1 to 9 of 9

Thread: jullie raad nodig bij een beslissing

Forum Meubilair Mieke's Avatar

jullie raad nodig bij een beslissing

effe wat achtergrondinfo.

1/ Rengel staat alleen op de wei met schuilstal.
    2/ Ze komt normaal gezien niet naar binnen. Behalve als de wei te nat wordt (nu dus). Dan gaat ze overdag buiten/ 's nachts binnen. Als ze binnen staat staat ze over Toyco, kan haar hoofd buiten steken, ze voelt zich daar goed bij. Ze houdt echt niet van nattigeheid (Arab)
    3/ Rengel is een aarde type dus eetverslaafd. Ze staat zelfs op vlas omdat ze al het stro gewoon opeet.
    5/ Ik haal normaal alle strontjes van de wei
    4/ geen van stalgenoten moet iets van NH weten ook de boer vindt me maar vreemd

Nu mijn dilemma.
    Er staan hier een zestal paarden allemaal verdeeld over verschillende weides. Slechts drie paarden worden echt bereden, geen van de eigenaars wil dat er een ander paard bij dat van hun staat. De rest van de paarden worden verzorgd door de boer. Hij geeft eten als of het slachtpaarden zijn die echt dik moeten zijn.
    Er is een groepje van 2 ruinen die niet of weinig bereden worden. Nu heeft hij die samen met Toyco gezet Toyco is 's nachts de stalgenoot van ons Rengel. Alle drie staat nu aan de overkant van de beek en Toyco komt niet meer binnen 's nachts. Dus als ik Rengel nu 's nachts binnen haal staat ze daar alleen.
    Nu zegt hij plots, wil je Rengel ook bij de drie ruinen zetten???

Ik weet het dus niet.
    Het grote voordeel dat ik zie is dat Rengel dan eindelijk in een groep staat dat wil ik al zo lang.
    Maar....
    Het is een groene wei, ik heb geen controle over wat ze eet, en....hij ging nog bijvoederen met biet en hooi. Ik kan ze dan ook niet meer binnenhalen want dat verstoort de groep. Geen goed weidebeheer. Mijn grote angst is dat ik alle controle verlies. Boer geeft eten, drinken, verzet ze van wei,....

Hoe zouden jullie hier mee omgaan of wat zou jullie keuze zijn?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair skey's Avatar

Re: jullie raad nodig bij een beslissing

Oeioei, moeilijk. Ik weet het niet zo direct.

Maar waarom kan ze niet meer binnen? Bij ons gebeurd dat ook. De oude pony gaat op stal met paarden van een andere groep en 's morgens gaat hij weer gewoon terug bij de andere twee. Nog nooit problemen gehad.

Je zou ze bv eens 2 uur erbij kunnen zetten en zo opbouwen tot je zeker weet dat ze het gras gewoon is. als de boer 's avonds bijvoert kan je haar op je eigen wei zetten en geef je haar zelf eten.

T'is maar een gedacht, misschien kan het niet hè. Maar ik zet het hier toch ff neer.

Nog niet vertrokken?

Quote Originally Posted by skey
    Maar waarom kan ze niet meer binnen?
    Toyco wordt nu ook altijd gek als hij ons Rengel uit het oog verliest. Hij ziet haar dus nu 's nachts in de stal en overdag staat hij bij haar met de beek er tussen wel te verstaan. Als ik ze dus nu 's nachts zou weghalen bij hem dan ploegt hij de wei om. Ik heb altijd medelijde met die sukkelaar.

Je zou ze bv eens 2 uur erbij kunnen zetten en zo opbouwen tot je zeker weet dat ze het gras gewoon is.
    Ik ben niet bang dat ze het gras nog niet gewoon is maar je kent ze he, ze stopt gewoon niet met eten

als de boer 's avonds bijvoert kan je haar op je eigen wei zetten en geef je haar zelf eten.
    Probleem is dat hij niet echt een vast tijdstip heeft. morgend eten is ergens tussen 9 u. en 12 u. avondeten is soms al om 15 u.....
    En als ik ze bij de drie kerels zet ben ik naar alle waarschijnlijkheid men eigen weitje kwijt. Quellie heeft nog geen wei met schuilstal dus.....

In ieder geval ik heb weer iets bij om te tobben
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair skey's Avatar

Maar kan je dan Toyko niet gewoon bij Dareng zetten zonder die twee anderen erbij. Dan kan je die 2 s' avonds binnen halen indien je dat wilt.

Dat was het ideaal geweest en dat heb ik ook gevraagd maar hij wou de drie ruinen samen over de beek (gemakzucht). Daarop was zijn reactie zet die van u er dan bij. Oh ja, de wei waar Toyco en co nu staan is eigendom van de eigenaars van Toyco en wordt beheerd door de boer.

Reden dat de twee ruinen naar daar moesten: Hij wil één wei helemaal leeg om eventueel om te ploegen en terug in te zaaien (dat zegt hij maar of hij dat ook gaat doen.....)
    Joni Bentley

Niemand een mening?
    Joni Bentley

Als ik het verhaal goed begrijp is het toch maar tijdelijk? Jouw paard staat nu 's nachts op stal omdat de wei blijkbaar nog te nat is en jouw punt is dat ze dan alleen staat, nu dat Toyco bij de ruinen staat 's nachts?

Tja.. die wei waar jouw paard op loopt wordt ook wel weer 's droog - zou je besluiten om tot die tijd je paard bij de ruinen te zetten, en dan kan ie weer terug naar de eigen wei als die weer begaanbaar is?

Ik zie het probleem dus niet, als het maar een tijdelijke oplossing is.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Wat is nu precies het probleem als jouw paard bij de ruinen staat? Omdat ze gezelschap heeft zal ze waarschijnlijk minder eten.
    Wat is de reden dat ze 's nachts naar binnen gaat?

Ik zou er denk ik altijd voor kiezen om mijn paard in een groep te zetten. Is in het belang van het paard, een paard blijft een kuddedier. Wat je wel zou kunnen afspreken is bijvoorbeeld dat ze wel allemaal gelijk ontwormd moeten worden en dat die van jou geen biet mag.

Quote Originally Posted by wendytje
    Wat is nu precies het probleem als jouw paard bij de ruinen staat?
    Geen, als ik alle nadelen erbij neem zoals ik boven omschreef, geen weidebeheer, nooit kakjes van de wei (200x200m), geen controle op voedsel,.... Mijn paard geen biet geven als alle andere het wel krijgen in een grote badkuip ik zie niet in hoe ik dat kan gedaan krijgen. Weet je dat ze soms wel 40 bieten op een dag krijgen voor 3 paarden!

Wat is de reden dat ze 's nachts naar binnen gaat?
    De weides zijn zo nat dat er ondertussen al twee paarden mok hebben en een paard blessures aan zijn benen wegens overbelasting. Ze zakken tot aan hun knieën in de smurie. Nu is het dus iets beter dus het binnenhalen is echt tijdelijk maar soms echt wel beter dan in het nat staan.

Ik zou er denk ik altijd voor kiezen om mijn paard in een groep te zetten. Is in het belang van het paard, een paard blijft een kuddedier. Wat je wel zou kunnen afspreken is bijvoorbeeld dat ze wel allemaal gelijk ontwormd moeten worden en dat die van jou geen biet mag.
    Dat is ook mijn grootste wens maar dan toch met iets of wat controle. Gezamelijk ontwormen kan ik voorstellen

Bedankt!
    Joni Bentley

Bladwijzers