Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Voeding voor ex-manegepaard

  1. #1
    *nieuw*
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Warnsveld,Gelderland (NL)
    Berichten
    14

    Voeding voor ex-manegepaard

    Eindelijk!!! Mijn vriend heeft nu ook zijn eigen paard.....we hebben al jaaaarenlang rijpony's waar ik dus qua maat goed bij pas, maar hij is erg groot en wilde graag weer een grote KWPN'er.
    Die we dus gevonden hebben; mijn vriend kan nu lekker gaan "bosklossen" met deze grote merrie

    Nu het volgende: morgen komt Sherley, de nieuwe merrie, bij ons thuis. Ze is 2 1/2 jaar lang manegepaard geweest die eigenlijk geen weidegang heeft gehad. Bij ons krijgt ze dat dus wel, we gaan haar geleidelijk wennen aan het grazen.
    Ze zal bij ons wel minder lopen dan op de manege, dus ik heb basisbrok plus muesli zonder haver ingeslagen. Bovendien stapt ze over van 1 x daags kuil naar onbeperkt "gewoon" hooi, zolang ze eerst nog grotendeels op stal staat (we gaan de weidegang geleidelijk opbouwen).

    Wie van jullie heeft ervaring met het omswitchen van een stalpaard naar een weidepaard? En wie heeft er nog tips?

    Groetjes, Nienke

  2. #2
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: Voeding voor ex-manegepaard

    Ik heb hier ook ervaring mee: Shiva kwam ook nooit buiten, stond enkel op stro in een manege, met hooi/kuil erbij denk ik en 's morgens en 's avonds brokken. In het begin hebben wij haar heel geleidelijk aan meer en meer buiten gelaten, eerst een week een half uurtje per dag, dan een week een uur per dag, dan een week vijf uur, dan een week een ganse dag en tenslotte gewoon dag en nacht. Daarbij geef ik ze dan ook al van in het begin 's morgens en 's avonds kuil en gewone basisbrokken. Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.

    xxx julie

  3. #3
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Voeding voor ex-manegepaard

    Hoi
    Wat fijn zeg voor het manegepaard om nu een eigen paard te worden. Ook leuk zeg zo'n vriend die ook van paarden houdt.
    Misschien zou je na kunnen vragen hoeveel kilo bix hij daar krijgt.
    Het is vaak per paard weer verschillend en het ligt er helemaal aan wat je doet met het paard.
    Ik denk zelf dat 2 tot hooguit 3 kilo bix voor een groot paard voldoende moet wezen. Nu ligt het er ook aan hoe voedingsrijk je hooi is. Heb je echt kuil hooi, gewoon hooi of oud stengelig hooi.
    Misschien dat je de hoeveelheid uren manegelessen misschien ook nog wel af kunt laten bouwen daar. Sommige manege paarden lopen namelijk wel eens 6 uur les per dag. Misschien kun je tijdens je keuring, je veearts nog vragen voor voedingsadvies? Als je hem laat keuren. Ikzelf zou een paard namelijk wel gekeurd willen hebben, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.
    Succes en veel plezier
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •