Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 42

Topic: Ervaring met opfok? *We zijn eruit!!*

Ervaring met opfok? *We zijn eruit!!*

Ik begin zo zachtjesaan mezelf zorgen te maken over Pebbles. Er rijzen momenteel een aantal nadelen:

- gras is op, ze eet de grasmat tè kaal waardoor ze wellicht zand binnenkrijgt. Daarom staat ze weer veelvuldig op de paddock.
    - verveling, doordat ze niet op de wei kan, maar ook omdat de tinkers niet hetzelfde temperament hebben. Als Pebbles hen begint uit te dagen voor een spelletje gebeurt er niet veel méér dan afweren en omdraaien.
    - nu Pebbles op de paddock staat begint ze zand te happen. Daar baal ik gruwelijk van. De zand-mesttest heeft ook uitgewezen dat er werkelijk zand in de poep zit.

Nu denk ik dat misschien een jaartje in opfok helemaal zo slecht nog niet is. De basisdingen zoals de eerste drie games, lopen aan een halster, voetjes geven ed kent ze allemaal, dus het komende jaar hoeft er in principe niks meer mee gedaan te worden, én ze kan haar ei beter kwijt met één of meerdere leeftijdsgenoten.

Wie heeft hier ervaring mee, of kan me er iets meer over vertellen?

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Re: Ervaring met opfok?

Hoi Trea,

ik heb Silke een half jaar in de opfok gehad omdat naar mijn idee Silke zich stierlijk verveelde met een moeder die niet echt in the mood voor spelletjes was.

De werkwijze van deze mensen ging als volgt: Ze heeft eerst samen met een ander veuleneen week in een stal, 3x3, gestaan. Dit deden ze opdat deze twee een beetje steun aan elkaar hadden voor als ze in de grote groep kwamen.
    Samen sta je sterker als alleen moet je maar denken.
    Na een week worden ze in de groep geplaatst, bestond uit zo'n 20 paarden, allemaal merrieveulens, en in een loopstal.
    Ze stonden op stro en hadden ruimte om te lopen, eten en slapen.
    Je zag Silke en het andere merrieveulen echt samen dingen ondernemen.

Ik heb Silke daar de winterdag gehad, in de zomer lopen ze 24/7 buiten, in de winter dus niet, maar 1x per dag in een soort paddock.
    Er staan geen oudere dieren tussen, het zijn allemaal leefdtijdgenootjes.
    Ze kregen voordroogkuil van een grove kwaliteit, 24 uur per dag.
    Ik kreeg ze dus ook enigzins rond terug.

Silke heeft daar wel droes opgelopen, maar hij is de eerste opfokstal, staat in menig blad, die nu laat enten, al weet ik niet of dat nu zo goed is, Silke krijgt het iniedergeval nooit meer, maar het is naar om je paardje zo ziek te zien. Ik moest ook afstand houden ivm Lieke, waarvan ik niet weet of ze het gehad heeft en daar droes op oudere leefdtijd veel ernstiger is.

Silke was de enigste Tinker, voor de rest stonden er eigenlijk alleen maar KWPN ers, duur spul ook, heb ik me laten vertellen, uit heel het land, maar ik vond het er goed uitzien en de mensen kwamen betrouwbaar op mij over, Kon ook elke dag komen als ik wilde, even een belletje vooraf zodat ze ook even tijd maakten voor je.
    Ik betaalde daar 4.10 euro per dag incl. ontwormen en hoefsmid.
    Ik weet niet of je nog meer wilt weten, ik lees het wel of stuur anders maar een PB.
    Prendre la vie comme elle vient!

Als ik een opfok plek zou zoeken zou ik toch gaan voor een plaats waar een kudde met verschillende leeftijden is. Veel leeftijdsgenootjes, maar ook een paar oudere merries (en ruinen). Het is een meer natuurlijke groep en daar leert ze dan ook het meest van.

Oh ja, voor ik het vergeet... ik denk dat je er goed aan doet! Moeilijke keuze wel he... dan moet je haar missen.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

@mariejo, 4,10 vind ik nogal wat per dag ik schrok er van ! een jaar kost dan ongeveer 1500 euro maar als de servis verder goed was en alles voor je paardje dat wil natuurlijk ook wat zeggen!

trea, ik vind het erg interesant dat je dit topic opende want voor shakira zit ik ook heel erg te denken aan een jaartje opfok. niet zozeer om dezelfde redenen als jij, maar meer omdat ik hoop dat shakira daar meer respect voor andere paarden krijgt en ook voor mij dus. gras hebben we genoeg maar andere paarden is het probleem, altijd die zelfde goedmoedige paarden zijn veel te lief voor shakira.

ik hoop dat er nog meer reacties komen en misschien weet iemand wel een leuke opfok stal in noord-brabant.
    The darkest hour is befor it get light!!!

jiske
    Guest

De eagle ranch op Texel staat heel goed bekend. Al van meerdere forumgenoten op het Friezenforum goede verhalen over gehoord.

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

@Elianne, ja goedkoop is het niet, maar het gaat ook wat je gevoel erbij zegt, de zomermaanden is het goedkoper.
    Daarbij was het een dik kwatier rijden van mijn huis af en dat vond ik toch ook wel heel prettig.
    Er zullen er vast wel zijn die goedkoper zijn.
    Ik heb het voor Silke als positief ervaren, maar inderdaad, makkelijk was het niet om je paard daar achter te laten al schreeuwend als een klein kind. Lastig om de trailer en auto goed op de weg te houden met een vertroebelde blik.
    Prendre la vie comme elle vient!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    De eagle ranch op Texel staat heel goed bekend. Al van meerdere forumgenoten op het Friezenforum goede verhalen over gehoord.
    Ja, daar heb ik meer over gehoord, maar is geen optie. Weet je hoever Texel van N Limburg afligt? Dat is voor ons (Marjolein en mij) gevoelsmatig niet op te brengen.

Mariejo, klinkt wel leuk moet ik zeggen, hoewel ik eigenlijk liever wil dat ze gewoon 24/7 buitenstaan, ook in de winter. Ik ben eigenlijk ook voor een gemengde groep qua leeftijd. Ik heb er geen ervaringen mee, maar mijn gevoel zegt dat. Ook de prijs valt me tegen moet ik zeggen. Uitgerekend op jaarbasis is het een hele hap.

Ik denk eigenlijk dat er hier in de buurt best mogelijkheden zijn. We wonen in een gebied waar het gros van de mensen een paard of pony heeft, en er zitten ook wel fokkers in de buurt. Ik denk dat er weides afgehuurd worden waar het jonge grut (één en tweejarigen) opgaan tot ze ingereden kunnen worden. Dat denk ik , weet het niet zeker. Maar dat is niet bedrijfsmatig. Iedereen zal dan ook zelf verantwoordelijk zijn voor zijn eigen paard´s hoeven, entingen ed. Tenminste ik dénk dat het zo gaat hier, met al die boeren. Die doen dat soort dingen eerder collectief.

Ik zal hier in de buurt eens een licht opsteken, zou het wel heel prettig vinden als het zo dichtbij is dat we er dagelijks heenkunnen. Advertenties zetten in buurtblaadjes en winkels of zo??

Maar wilde graag jullie ervaringen. Is dat collectieve gedoe een idee of juist niet? Wel of geen gemengde groepen? Hoe groot moet zo´n groep zijn?

Pfft op het moment meer vragen dan antwoorden.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vash heeft ook bij http://www.eaglesranch.com in de opfok gestaan, en ben er zéér zéér zéér content over. Zomer 24/7 buiten, 's winters zeker een flink aantal uren, als je haar 's winters 24/7 buiten wil houden kon dat toen ook, nu misschien nog steeds. De openfrontstallen zijn echt mega, dus moeten ze binnen voor de nacht dan hebben ze de ruimte om uit elkaars vaarwater te blijven . Heb me toen een slag in de rondte gezocht waar ik mijn liefste bezit achter kon laten, en er géén spijt van gehad (al was het heerlijk toen hij weer thuiskwam natuurlijk, no place like home ). Het is ver bij je weg, maar er zijn er meer van verre. Hoe lang zou je haar in de opfok willen laten staan? Denk trouwens dat het idd voor Pebbles goed kan zijn. De hele dag tussen het antiek is voor dat jonge spul niet echt gezellig. In het koppel werd er voortdurend gespeeld.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Je plaatste je reactie terwijl ik nog aan het typen was. Texel is dus te ver. De opfokplek van Beyond van Ans was in Duitsland. Geen idee waar, maar dat kan natuurlijk ook!
    Koppelgrootte afhankelijk van grootte van weiland en boxen max. 15 dieren. Gemengd is leuk, maar meestal staan de 2 en driejarigen sowieso bijelkaar.

Bedankt Lila

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Wel of geen gemengde groepen? Hoe groot moet zo´n groep zijn?

Pfft op het moment meer vragen dan antwoorden.
    Denk aan een wilde kudde en je hebt op deze vragen toch al snel een bevredigend antwoord

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Wij hebben die van ons ook in texel staan en wat betreft de afstand je krijgt heel heel heel vaak foto's en een keertje een weekendje texel is ook erg leuk en je hebt de mogelijkheid om je paarden dan mee tenemen en daar te stallen kun je lekker over het strand.

Wij laten haar alleen het zomerseizoen staan en halen haar in de winter weer thuis wat betreft de kosten zijn ze ook erg goed koop 75 euro per maand incl wormenspuiten en hoefbekappen .
    Ze staan daar echt in duper grote weiden en ze zijn natural ingesteld en datis ook een grote pre.

jiske
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke
    Wij hebben die van ons ook in texel staan en wat betreft de afstand je krijgt heel heel heel vaak foto's en een keertje een weekendje texel is ook erg leuk en je hebt de mogelijkheid om je paarden dan mee tenemen en daar te stallen kun je lekker over het strand.

Wij laten haar alleen het zomerseizoen staan en halen haar in de winter weer thuis wat betreft de kosten zijn ze ook erg goed koop 75 euro per maand incl wormenspuiten en hoefbekappen .
    Ze staan daar echt in duper grote weiden en ze zijn natural ingesteld en datis ook een grote pre.
    Plus lekker gezonde zeelucht en weiden op goede grond!

Iemand uit Nijmegen heeft haar paard daar ook gehad dus wat is te ver?
    Het is een keer halen en brengen wat wel een reis is, maar je krijgt er veel voor terug. Het kan heel vaak verkeerd gaan, maar maar één keer goed!

Of het perse een gemengde groep moet zijn, dat weet ik niet. Is niet zo heel belangrijk denk ik. De mate van beweging (altijd dus), grote, schone huisvesting, professioneel toezicht en verzorging en goede voeding is het allerbelangrijkte.
    Ze gaan toch vaak in leeftijdsgroepen bij elkaar, en ook dan heb je leiders en volgers, dus de rollen worden wel verdeeld.
    In groepen opgegroeide paarden blijken later veel socialer en werkbaarder dan paardjes die bij de mensen opgroeien.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Hoi Trea,

Misschien dat we wat voor elkaar kunnen betekenen? Is in ieder geval lekker dichtbij?! We hebben Boots uiteraard en Diesel heeft ook een hoge playdrive... Voor hen zou het ook niet slecht zijn.

Groetjes,
    Isla
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten