Had afgelopen zondag mijn 2e cursus bij Janet Bos. We hadden grondwerk. Ons kleine groepje (4 personen) werd ´s middags aangevuld door het nichtje van Janet met haar Shetlander. Erg leuk. Ik heb Vianksa meegenomen. Ze mocht in een grote stal staan tegenover hengsten. Wat was ze ineens een show dame,haha. Yolanda was er ook weer met haar eigen paard. Janet had 2 paarden mee. Met Tuur werkte ze zelf en een andere cursiste ging met Ky. De ander cursist kreeg een paard van de stal daar (Sipko Sikkens).
Mijn vader had me heengebracht. Vianska was erg braaf. Eerst gewoon geprobeerd op de trailer te zetten bij huis, maar ze ging er niet in. Mijn vader pakte toen een beetje biks in een emmer en gaf die aan mij. Ze liep er zo in. Is toch wat. De terugreis ging ze makkelijk op de trailer. Even lekker showerig doen en imponeren en toen liep ze zo de trailer mee op.
We hadden eerst theorie en na de lunch gingen we met de paarden aan de slag. Het was een hele leuke en leerzame cursus. We hebben ook heel wat afgelachen. Janet kwam zelf een beetje ongelukkig terecht met het uitladen van haar paarden, dus dat was minder.
We hebben veel verschillende grondwerk oefeningen gedaan. Vianska en ik voelden elkaar heel goed aan en het ging voor mijn gevoel super. Ik was trots op mezelf en op Vianska. Ik begon door te krijgen hoe ik Vianska iets duidelijk kan maken op een manier die zij kon begrijpen. We hebben heel wat afgespeeld en geoefend en we hebben er beide van genoten en van geleerd. Vooral ik! Kan ik weer lekker mee aan de slag thuis met de paarden.
Het kwam voornamelijk neer op wijken voor druk en dan in vele varianten (achterwaarts, komen, draaien om de voorhand/achterhand, meelopen, stilstaan, enz.).
Met Vianska heb ik nog maar weinig gedaan, dus het was heel erg nieuw voor haar. Ze heeft tot nu toe gewoon bij mijn andere 2 paarden gelopen en ging elke keer mee met de paarden om te spelen. Nu wil ik rustig met haar gaan beginnen (NH/trainen). Vooral omdat we in maart de 3 daagse grondwerkcursus gaan doen bij Emiel Voest. Dan worden we niet zomaar in het diepe gegooid, maar zijn we al eens samen op pad geweest en met elkaar aan het werk op een cursus.
Op naar de volgende cursus bij Janet (Schrikparcours). Yolanda gaat op een andere datum het schrikparcours doen, dus we gaan een keer iets afspreken om samen iets leuks te doen en te oefenen.
Bladwijzers