Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 51

Topic: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

Sja.... het systeem van MR is zo ongeveer omgekeerd evenredig aan een aantal technieken van Parelli.
    MR begint gewoon met fase 4 en bouwt het dan af, terwijl PP zo beleefd is om met fase 1 te beginnen maar in feite gaat hij er net zo hard op in als 1, 2 of 3 niet 'werkt'..
    Ik ga me maar niet wagen aan de discussie wat nu eigenlijk beter is..

Of MR echt openstaat voor andere technieken? Ik weet het niet hoor - ik heb bijna een jaar geleden 's een samenvatting gemaakt van wat 'men' over zijn methode vindt (o.a. over de gedachte achter de join-up) en hem die vragen voorgelegd. Ondanks de belofte dat er een antwoord zou komen, heb ik dat antwoord nog nooit ontvangen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

er stond laatst een filmpje van monty op internet, het was bij eenvandaag geweest, met die henst dador.
    Ik was heel geinteresseerd omdat kelly marks de eerste was die ik ooit heb gezien die "iets anders" deed.
    Ik vond het echt vreselijk, had ik niet verwacht
    Dat dually halster heeft geen release, dat constante geruk aan die lijn, geen paard lezen, slechte timing...
    Ik vind monty echt niet meer onder natural horsemanship vallen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    @marianne: ze zit wel regelmatig op bokt onder de naam annemariev en geeft daar regelmatig tekst en uitleg.
    Zit jij op bokt wendytje? Misschien kan je haar hier ook uitnodigen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar haar reactie op dit topic en misschien kan zij ook toelichten wat monty toen juist deed. Dat lijkt me véél interessanter. De meeste mensen die hier zitten, komen zelden of nooit op bokt.

Goed plan!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

er is een topic op bokt over die uitzending op eenvandaag met dador, daar heeft ze ook op gereageerd. Als je geinteresseerd bent in haar mening kan je ook dat topic even zoeken.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    [Zit jij op bokt wendytje? Misschien kan je haar hier ook uitnodigen?
    Zou ik ook interessant vinden.
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hey

Monty is bij mij ook de man die me aan het denken heeft gezet, zo'n 10 jaar geleden ondertussen.

Toen ik 16 was had ik namelijk een boel verzorgpaardjes en na het zien van zijn film (met die mustang) ben ik ook aan de slag gegaan met join up enzo. Ging op het begin goed, vooral met paardjes waar ik nog niet veel mee gewerkt had.

Maar het paardje waar ik al een goede band mee had moest ineens niks meer van mij hebben. Achteraf begreep ik waarom: ik stuurde haar weg terwijl ze niets verkeerd deed...enz. het duurde lang om die band weer op te bouwen.

Heb in die tijd nog veel gelezen en begon meer en meer tegen de technieken te worden. Ik vond het idd ook lijken op paarden psychologisch breken. Eigenlijk vind ik zelfs dat die join up, hoe hij het soms uitvoert (dus zoals hierboven beschreven) zelfs een misbruik maken van de kennis van de paardentaal....en helemaaaaal niet paardvriendelijk.

Heb daarna die technieken laten vallen. Vind join up nog wel interessant voor een rb paard met "het zot in zen benen".... (maar dat niet veelvuldig he en eerder zoals linda voorstelt: met veel obstakels in de piste zodat ie zijn hersens moet gaan gebruiken) maar kan het niet toepassen op mijn hafllinger, want dan gaat ze juist over van lb naar rb (zo heb ik de indruk toch ...)

Maar idd, hoe meer ik leer over parelli en NH, hoe meer ik mij distantieer van de technieken van MR.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Nu na meer dan een jaar en een hoop nieuwe kennis verder denk ik: "god, die man mag nooit nog een paard in zijn handen krijgen en al helemaal niet mensen leren om op deze manier met paarden te werken"
    Is dat niet de hoofdreden, als niet natural kenner denk ik dat je dit geweldig vindt: geen zweep, niet slagen... maar als natural kenner heb je zoveel meer (of moet ik zeggen zoveel minder) gezien...

Ik hoop op het Equistyle event Marieke te zien en liefst op een natural manier.

Zijn verhaaltjes zijn inderdaad grappig, en vooral natural. Over het paard dat denkt dat het zadel een wolf is, dat vind ik dan wel groots... aanduiden waarom een paard bang heeft van een (onnozel) zadel.

Ik ben toch blij dat ik gaan kijken ben, nu weet ik voor wat hij staat, en misschien (zonder Show gehalte) werkt hij ook wel veel zachter?!
    "Dromen komen uit..."

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... r&start=25

Dit is de link naar bokt en het betreffende onderwerp. Opvallend te zien hoe een groot deel van de meningen op bokt over Roberts wel een beetje anders zijn dan hier..

Kennelijk is er op het Arabierenforum ook het nodige over geschreven maar omdat ik al weer genoeg had van een overdosis bokt heb ik afgehaakt.

Hier komt annemarie ook regelmatig naar voren... http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=556025

Haha bij mij was MR juist dé reden waarom ik NH eerst niet interessant vond.. ik was toen van plan me wat meer te verdiepen en kwam op hem uit, samen met een vriendin wat filmpjes op i-net gezien. Nou dat vond/vind ik er waardeloos uitzien, totaal niet natural en de gedachte achter de join-up snap ik nog steeds niet. 'K kwam er pas later achter dat dat eigenlijk helemaal geen NH is (imo) en dat NH wel even wat anders is dan paardje in paniek wat rondjagen. Overigens vond die vriendin het geweldig
    En nu dat bokt-gedoe lezen.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Monty heeft inderdaad veel mensen bewust gemaakt van het feit dat het ook anders kan.

Overigens zag ik pasgeleden nog een stukje over hem op tv waarin hij iets zei in de trand van: "Als iemand me laat zien dat het nog beter kan, sta ik daar voor open en pas ik me aan"...tja...ik wacht dus nog steeds totdat hij zich aan gaat passen want inmiddels zijn er wat mij betreft alweer veel betere methodes waar Monty wat vandaan kan halen

Volgens mij staat in de nieuwste Amazone in het interview met Chris Irwin dat Monty Robberts de manier van Chris een verfijning vindt van de Join Up. Dat zouden jullie dan gezien moeten hebben ( degene die geweest zijn). Dat hij juist wel of niet zijn centrum gebruikt.
    Ik heb Monty R verder nooit in het echt gezien en die videoband is ook alweer ouder...

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Begrijp ik nou goed, van de reaktie op bokt van de eigenaar?, dat ze thuis dat paard weer een zadel op hebben gedaan en dat hij frontaal tegen de muur in de bak opliep? Als dat zo is zegt het genoeg over de methode van MR lijkt me. Oké ik weet niet hoe de eigenaar er verder mee om is gegaan thuis maar het lijkt me dat je, als je als MR met zo'n paard te maken krijgt je veel friendly doet met het zadel en je de eigenaar veel handvatten meegeeft om daar thuis mee verder te gaan.

Overigens, in de film van het renpaard welke ik al eerder beschreef, hoort het paard een deken over zich heen te krijgen. Een startdeken ofziets. Het paard is overduidelijk bang voor iets dat over hem heen gegooid wordt. Monty lost dat probleem om door het paard in een ruime box te zetten en dan van een afstandje de hele deken over hem heen te gooien. Hij laat de randen verzwaren zodat de deken ook niet makkelijk afgaat.
    Dat vond ik echt zo SLECHT!!! Totaal geen friendly en dan stukje bij beetje aan vertrouwen werken maar gewoon HUPSAKEE deken over hem heen. Het paard accepteerde het na een aantal keer maar volgens mij omdat hij doodsbang was.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Voor mij was Monty ook de man die me liet inzien dat omgaan met paarden ook anders kon. Ik was onder de indruk. Ik ging de show ook buiten met het Dually halster en zijn boek.
    Het boek ligt in de kast en het Dually halster is verkocht. Ik ben er dus niet verder mee gegaan maar het opende mijn ogen.
    Ik ga me verder niet meer wagen aan uitspraken over wat wel of niet goed is. Het is en blijft een show, geen workshop of clinic. Het probleem is volgens mij dat als je mensen wil bereiken in zo'n show dat het allemaal niet zuiver en paardvriendelijk kan. Je moet er van uitgaan dat 90% van de kijkers komt voor spectakel als ze dat niet krijgen volgt teleurstelling en haken die al af.
    Ik heb al mensen ontmoet die bij Annemie in Nederland een cursus zijn gaan volgen. Ze vonden het daar heel rustgevend en leerrijk. De verhalen leken zelfs een beetje Parelli achtig. Conga,....
    Join up, Follow up,.... soms kan het toch wel helpen denk ik.

Hij geniet bij mij nog veel respect. Ondanks zijn ouderdom blijft hij toch bezig om gans de wereld af te reizen om toch hier en daar nog iemand te overtuigen. Ik denk echt niet dat hij het nog alleen puur voor het geld doet. Als het hem lukt om per show 50 mensen te overtuigen anders naar paarden te kijken kan ik dat alleen maar toejuichen. Die 50 mensen vinden hun weg dan wel naar NH in de zuiverste vorm van het woord.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forumlid Mon-Amietje's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik bewonderde MR vroeger: natuurlijk omgaan met je paard, de leider zijn,... Waar droomde je nog meer van?
    Mijn ma had zijn boek gekocht en ik heb een paar dingetjes uitgeprobeert, waaronder de join-up, maar Mon-Amie reageerde er heel onrustig op, nu begrijp ik waarom, ze is al zo onzeker...
    Ik had overlangs nog eens een filmpje gezien van MR die aan het werken was met een veulen dat heel de tijd zat te hinniken (vast naar zijn moeder) en ik vond MR nogal bruut Niet zo natuurlijk als ik vroeger eigenlijk wel dacht.
    Of dan hoor je van die verhalen van een paard dat nog groen is en geen zadel op zijn rug wil; zijn werkwijze: een pop op het paard binden tot het stopt met bokken en stampen en "het ding" aanvaard op zijn rug...
    MAAR ik denk dat door MR natuurlijk paardrijden toch wel bekend(er) geworden is! En eenmaal je de weg van nh hebt ingeslagen kan je veel kanten uit.

Bladwijzers

Forum Rechten