Ik heb vrijdagmiddag zelf een viking / middeleeuws halster / hoofstel gemaakt.
't Begon als een kopstuk (ijslanderzooi he, geen keel- en frontriemen.. hoewel ze deze vroeger wel hadden -- en ook versies zonder --, maarja, al die riempjes...,) en toen bedacht ik me hoe handig het zou zijn als ik er ook gemakkelijk een halster van kon maken. Dus heb ik een neus-riem gemaakt die bij de lusjes van het bit inkan zodat je alleen het bit eruit hoeft te halen (en evt het neusdeel eraan als dat los zat) et voila, halster. En een ringetje voor een touw eraan aan de onderkant, en verstelbaar enzo.
Ook voor de bitvasthoudingetjes en verstellen achter de oren heb ik wat opgedane technieken met leer gebruikt.
En ik had ook een tijdje terug een decoratieve chamfron van zachtleer gemaakt en daar had ik wat op geschilderd:
Dan het halster:
En close upjes op de knoopies enzo:
De verstelriem achter de oren:
Tadaa. Ik heb hem nog niet met bit getest, dat ga ik nog doen.(maar het was baggerweer, wind, regen, koud, dus ik had geen puf om een bit te zoeken om eraan te maken..) Ik wil er binnenkort ook mee gaan rijden om het te testen. En dacht dat ik misschien ook wel van die ijzeren ringetjes die aan het bit-vastmaak-deel te maken zijn zodat ook bitloos kan, maar dat moet ik nog even uitzoeken.... (ook offie die hulpen wel snapt uberhaupt.)
Wat vinden jullie?'t Moet een beetje viking feel geven en alsof het vroeger echt had kunnen bestaan. (wilde het multifunct houden, viking en middeleeuwen beetje bij elkaar gepakt...)
Bladwijzers