Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: krap westernzadel, juist dikke of dunne pad gebruiken

krap westernzadel, juist dikke of dunne pad gebruiken

Hoi, Ik rij mijn pony met een westernzadel, hij is gepast en gekocht bij een zadelmaker. Mijn pony is wat lastig gebouwd voor een westernzadel (smalle borst, achter voorbenen erg smal maar wel ronde en brede rug en buik) omdat bij hem het zadel snel zou gaan kiepen op de schoft en schouders is het zadel ann de voorkant wat strak. Hij loopt hier prima mee, en omdat ik niet zwaar weeg is het geen probleem(hij moet alleen niet teveel aankomen).Wat denken jullie, dikke of dunne pad gebruiken ?

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: krap westernzadel, juist dikke of dunne pad gebruiken

Wat zei de zadelmaker zelf?

Mijn advies aan de hand van deze zin:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door spikkel
    hij is gepast en gekocht bij een zadelmaker. Mijn pony is wat lastig gebouwd voor een westernzadel (smalle
    Doe dat westernzadel weg en koop een ander soort zadel.
    Ik ha net hetzelfde probleem. Mijn paard is te kort en te overbouwd op de schouders voor een westernzadel.
    Ik heb nu een endurance zadel dus qua zit lijkt het nog wel erg op een westernzadel. Maar het past hem wel goed.

Waarom raadde je zadelmaker eigenlijk wel een westernzadel aan, dat begrijp ik niet goed.
    Een zadel zou eigenlijk gewoon niet strak horen te zitten op de schouders, dat is iets dat je jammer genoeg met een pad niet kan verhelpen.
    Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden denk ik. Een dikke zorgt ervoor dat hij nog minder plaats heeft. Een dunne dat de harde randen van het zadel nog pijnlijker zullen drukken.

Ik zou als ik jou was eens uitkijken naar een ander soort zadel en kijken of daar iets tussen zit dat zowel voor jou goed zit, als voor je pony.
    Heb in net dezelfde situatie gezeten als jij en ik ben blij dat ik het oude de deur heb uitgedaan (hoewel ik er al meer dan een jaar niet meer mee reed).

Succes ermee

Hoe lastig het soms ook is, ik vind dat een zadel gewoon moet passen.

Succes!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Bedankt voor jullie reacties! Heb voor een westernzadel gekozen omdat die de meeste druk verdelen. Gisteren heeft de osteopaat ook gekeken naar zijn zadel, ligt net aan maar loopt hier ruim en ontspannen mee. Ook na een lange rit geeft hij geen reactie als ik zij rug en schouders navoel. (Ik ga er niet vanuit dat ik hier jaren mee kan rijden omdat hij nu 5 jaar is) Zijn eerste zadel was een Freeform(boomloos) dit zadel bleef helaas niet liggen ivm ronde rug en weinig schoft. Het is trouwens een Appaloosa(Nederlandse)

Je krijgt een zadel niet passend door een dikkere of dunnere pad er onder te leggen.
    Doordat een westernzadel geen kussens heeft maar alleen schapenwol aan de onderzijde is het juist heel erg belangrijk om een goede dikke pad te gebruiken.
    Als dit zadel niet goed past zou ik toch een andere aanschaffen.
    Ik heb voor mijn haf in 4 jaar tijd ook onder tussen m'n derde zadel, soms is het gewoon niet anders.

Kijk eens of je van verschillende zadels een testzadel kan aanvragen. Dan hoef je niet meteen een zadel te kopen wat er goed uit ziet maar uiteindelijk niet blijkt te passen. Scheelt een hoop geld.
    Surrender to fun!

Bladwijzers

Forum Rechten