Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: staart en manenexceem; signalen

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

staart en manenexceem; signalen

Wanneer mag je de conclusie trekken of je paard last heeft van staart-en manenexceem? Ik begrijp dat je dat vooral zo kunt stellen als ze tot bloedens toe aan het schuren zijn, maar ben vooral benieuwd naar de subtielere aanwijzingen.

Zijn er ook "lichte" vormen van? En waaraan kan je dan vaststellen dat dat het geval is?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Re: staart en manenexceem; signalen

Nou eh... met de aankoop van Troy waren er mensen zo vriendelijk me te vertellen waarop vooral te letten.
    En dat was overdreven kriebeligheid oa. Als je het paard gaat krabben op de manenkam of bovenaan de staart, hou de reactie in de gaten. Een eczemer is dól hierop en geeft meteen terugkrab- en krab-me-harder- signalen af.

Verder begint het "tot bloedens toe schuren" natuurlijk bij het begin. Schuren is jeuk. Anders schuurt een paard niet (verveling, stress uitgesloten). Aan jou de taak uit te zoeken waar de jeuk vandaan komt.

Maar hoezo? Wie verdenk je? Diesel?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Nou eh... met de aankoop van Troy waren er mensen zo vriendelijk me te vertellen waarop vooral te letten.
    En dat was overdreven kriebeligheid oa. Als je het paard gaat krabben op de manenkam of bovenaan de staart, hou de reactie in de gaten. Een eczemer is dól hierop en geeft meteen terugkrab- en krab-me-harder- signalen af.
    Nou, dat hóeft niet is mijn ervaring. Fjölnir heeft écht exceem, maar hij heeft geen overdreven reactie op krabben. Hij heeft het niet heel erg, dus dat scheelt natuurlijk.

Bij hem is heel duidelijk dat hij het heeft vanwege de ribbels in de manenkam. Als je die voelt schijnen ze bijna altijd zomerexceem te hebben.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Nou, dat hóeft niet is mijn ervaring. Fjölnir heeft écht exceem, maar hij heeft geen overdreven reactie op krabben. Hij heeft het niet heel erg, dus dat scheelt natuurlijk.

Bij hem is heel duidelijk dat hij het heeft vanwege de ribbels in de manenkam. Als je die voelt schijnen ze bijna altijd zomerexceem te hebben.
    Die ribbels die heeft Troy weer niet. Als hij die afgeschuurde manen niet zou hebben zou er werkelijk niets zijn dat duidde op zomereczeem. Geen enkel signaal. Dát kan dus ook

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Die ribbels die heeft Troy weer niet. Als hij die afgeschuurde manen niet zou hebben zou er werkelijk niets zijn dat duidde op zomereczeem. Geen enkel signaal. Dát kan dus ook
    Ja, maar het is nu winter hè.
    Die jeuk (en vergrote behoefte aan gekrabd te worden) ga je meestal pas zien als het voorjaar wordt en de eerste mugjes verschijnen.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Verder begint het "tot bloedens toe schuren" natuurlijk bij het begin. Schuren is jeuk. Anders schuurt een paard niet (verveling, stress uitgesloten). Aan jou de taak uit te zoeken waar de jeuk vandaan komt.

eeuj Ik ben natuurlijk niet zoveel bij diesel als isla en dennis maar als ik hem bij zijn manenkam aai vind ie het eerder irritant en gaat schudden en draait weg...dus hij vind het duidelijk niet fijn.

Maar hij krabt volgends mij wel regelmatig

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Kate heeft geen zomerexceem in de zin van ribbels op de manenkam of schuren van de manenkam. Wel heeft ze jeuk aan haar staartwortel en de ergste jeukplek bij Kate is... onder haar buik ter hoogte van haar navel. Haar navel schuurt ze dus echt tot bloedens toe open, hiervoor gaat ze zitten, schuifelt eerst op haar bips een stuk naar achteren (staart schuren ) en dan schuurt ze haar buik over de grond of over de kogel van haar achterbeen. Daarnaast reageert ze ook erg heftig op insectenbeten, zodoende heb ik haar vorig jaar in haar Burka gehesen en de jeuk en schuurpartijen waren over!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Rens, de dartmoor die we verkocht heeb nhad ook zomer exeem. Hij had een bobbelige huid met schilfers. Hij stond in de zomer heel erg vaak te manenkrauwen, en hij had verder pluizige manen. In zijn stal vond je super veel huidsmeer terug aan de wanden van het schuren, maar dat wil niet altijd zeggen dat je paardje last van zomerexeem heeft.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ja, maar het is nu winter hè.
    Die jeuk (en vergrote behoefte aan gekrabd te worden) ga je meestal pas zien als het voorjaar wordt en de eerste mugjes verschijnen.
    Ik heb vandaag toch wel de eerste zwerm (weliswaar gewone) muggen gezien. En Bonnie is sinds deze week ook véél meer gesteld op een kroelbeurt van mij dan ervoor (ze heeft ook zomereczeem).

Echt winter kan je het trouwens niet noemen hé nu...

xxx julieke

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke

xxx julieke
    Nee dat klopt, maar wat ik wilde zeggen is dat je op dit moment nog niet met zekerheid kunt zeggen of een paard wel of geen eczeem heeft, omdat het eczeemseizoen nog niet in alle hevigheid is losgebarsten...

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Merrit schuurt dagelijks zijn manenkam en wordt gek als je hem daarbij helpt. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat hij geen excemer is, ondanks dat hij weleens KLEINE wondjes heeft.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

fieuw ..niemand van de paardjes heeft manen exceem...t was gewoon een vraag...

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Merrit schuurt dagelijks zijn manenkam en wordt gek als je hem daarbij helpt. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat hij geen excemer is, ondanks dat hij weleens KLEINE wondjes heeft.
    Dat bedoel ik eigenlijk... stel inderdaad deze symptomen! Wanneer trek je dan de conclusie dat het wel exceem is??
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke

xxx julieke
    Nee dat klopt, maar wat ik wilde zeggen is dat je op dit moment nog niet met zekerheid kunt zeggen of een paard wel of geen eczeem heeft, omdat het eczeemseizoen nog niet in alle hevigheid is losgebarsten...
    Maar dan ben je al weer veel te laat om er nog wat aan te doen...
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Dat bedoel ik eigenlijk... stel inderdaad deze symptomen! Wanneer trek je dan de conclusie dat het wel exceem is??
    Nou, IK (dus niks wetenschappelijks) zou op de manenkam letten. Is ie dik, is ie hard. Daarbij als een paard zo hard schuurt dat het steeds wondjes zijn, zou voor mij ook wel een teken zijn dat er iets in mijn management moet veranderen.

Merrit heeft overigens heel af en toe wondjes. Dat hij nu extra hard schuurt, zonder wondjes, wijd ik aan het verharen. Dat doet hij momenteel flink.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten