Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 19 van de 19

Topic: staart en manenexceem; signalen

Re: staart en manenexceem; signalen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Merrit schuurt dagelijks zijn manenkam en wordt gek als je hem daarbij helpt. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat hij geen excemer is, ondanks dat hij weleens KLEINE wondjes heeft.
    Dat bedoel ik eigenlijk... stel inderdaad deze symptomen! Wanneer trek je dan de conclusie dat het wel exceem is??
    Maakt het wat uit dan wat voor naamkaartje eraan hangt?
    Zomereczeem is ook maar een verzamelnaam. Want zover ik begrepen heb komt zomereczeem (de overgevoeligheid voor het speeksel van de colicoïdesmugje) vanuit een stofwisselingsstoornis, waaronder ook voedselallergiën vallen.

Zolang het schuren niet heen komt van parasieten zou je dus op dit moment nog kunnen stellen dat het één pot nat is.

In de levende haven van oktober 2006 stond het volgende artikel:
    Mogelijk 'prikje'op komst tegen kwelgeest van paarden (oktober 2006)
    .....Volgend jaar zal er meer duidelijkheid komen over de haalbaarheid van de voor vele paarden verlossende therapie. Voor het vervolgonderzoek dat hiervoor nodig is, hebben de onderzoekers van Wageningen en Utrecht aangeklopt bij de Sectorraad Paarden van het Productschap. "Belangrijk is niet alleen dat er een therapie komt", zegt Marianne Sloet, ‘’we hopen met hetzelfde allergeen ook een goedwerkende intracutane huidtest te kunnen ontwikkelen waarmee we SME kunnen aantonen. Iemand die een paard koopt, wil weten waar hij aan toe is. Paarden die de hele tijd binnen staan, kunnen wel SME hebben, maar geen symptomen vertonen. Ook kunnen aan het eind van de winter alle symptomen zijn verdwenen. Daarom is er behoefte aan een test, een middel waarmee je kunt aantonen dat een dier een SME-lijder is....
    Dus wellicht is SEME binnenkort duidelijk te diagnosticeren. Tot die tijd blijft het vaag.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Tja, en dan heb je een jeukend paard dat niet reageert op zo'n test, maar wel barst van de jeuk . Geen SME dus, maar wat dan?

Ik geloof ook niet dat Kate echte zomerexceem heeft hoor, ze heeft alleen erg veel last van jeuk op staart en navel. Voor zomerexceem heb ik het beeld dat paardlief amper een leven heeft omdat hij/zij continue staat te schuren. Dat doet ze niet zo extreem, ik hou het bij haar dan ook op een heftige reactie op insectenbeten en dan zowel van mugjes als dazen en gewone andere steekbeesten. Zolang ze haar wekelijkse wasbeurt en Burka krijgt is het allemaal weg, prima! Dus mij maakt het niet uit of er ook een diagnose komt die te stellen is, Kate heeft jeuk en that's it .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Tja, en dan heb je een jeukend paard dat niet reageert op zo'n test, maar wel barst van de jeuk . Geen SME dus, maar wat dan?
    Ja, daarom snap ik de zin van de vraag ook niet. Wat maakt het uit wat de signalen zijn. jeuk is jeuk, schuren is schuren, welk naamkaartje er ook aanhangt.

Het enige wat ik nog zou kunnen begrijpen is dat je het wilt weten omdat;

je zomereczeem (mede) kunt helpen verlichten(voorkomen is een te groot woord) door reinigingskuren en letten op voeding, mineralen ed. in combinatie met een eczeemdeken terwijl je bij jeuk door insecten meestal met deken afdoende resultaat hebt.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Zowiezo wel éérst andere (voor de hand liggende) jeukoorzaken uitsluiten (beessies ) Verder is het bij 'niet definieerbare jeuk' een kwestie van veel uitproberen.. burka, binnen/buiten, zonlicht, voeding etc... want ook SEME klanten blijken erg (over)gevoelig voor allerhande voedingsstoffen...

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten