Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: clickeren geschikt voor schooierd ?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

clickeren geschikt voor schooierd ?

Ik ben zo es her en der wat aan het lezen over clickeren en krijg toch de kriebels om het es uit te proberen.

Maar......Lad is een vreselijke schooikont. Toen hij voor het eerst bij ons kwam was het eerste wat hij deed als je bij hem stond, heel zenuwachtig je zakken en handen besnuffelen.

We hebben dit opgelost door consequent geen snoepjes/voer uit de hand te geven. Hij schooit nu niet meer.

Is onze reus Lad nou een geschikte kandidaat om mee te clickeren ? Ik ben zo bang dat ie dadelijk weer dat vervelende gedrag gaat vertonen..

Re: clickeren geschikt voor schooierd ?

Dat probleem had ik ook, heb 2 keer geclickerd met mn paardje en toen bleef hij maar bovenop me staan en schooien..
    Moet ik er wel bij zeggen dat ik toen nog niet zo slim was om hem uit mn ruimte te zetten
    Maar volgens mij moet het prima kunnen als je hem maar consequent uit je ruimte zet, hoe vaak dan ook. En misschien kan je de beloning alleen geven met je arm uitgestrekt naar hem toe, dan leert hij dat die beloning toch wel komt en hij het niet hoeft te komen halen (=in jou ruimte)
    Surrender to fun!

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Askja is/was ook zon schooierd. Wat bij haar erg goed werkt is haar consequent met je stick uit je ruimte zetten, zo snel ze het princiepe doorheeft op een open hand hert voedsel leggen en de aan te tikken hand ernaast, waarbij ze die hand eerst moet aanraken voordat ze uberhaupt naar het voedsel mag. Ging erg snel, nu wacht ze keurig op de yes! Ik breek ook het voer voor haar neus in stukjes, waarbij ze gewoon moet wachten en buiten mijn ruimte moet staan. Vind ze lastig, kan ze wel. Veder heel erg duidelijk zijn wanneer er voer valt te verwachtten en dat dat nòoit werkt door te gaan schooien. Askja doet dat afentoe toch een klein beetje, maar dat komt ook wel een stukje door mijn onduidelijkheid. Als ze dat doet ga ik met mijn vingers gewoon haar neus beknabbelen, dat vind ze niet zo fijn dus stopt ermee. Bedenk nu net dat jezelf gewoon omdraaien en negeren misschien nog wel beter werkt... Hmmm, interesting zal dat eens gaan uitproberen.
    Ook leer ik haar erg goed aan dat het voedsel wèg van haar is te halen. Dus voorhand wijken op allerlei mogenlijke manieren, en dan pas yes!
    Veder gewoon doen wat je altijd al deed, al moet je misschien iets meer aan je ruimte denken. Hoe vaker je snoep meeneemt, hoe normaler het wordt dat het er gewoon ìs. Askja staat 24/7 op de wei dus eettekort heeft ze niet.

Canta is ook een vreetzakkie, maar met clickeren werkt het aardig. ik gebruik het alleen als we spelletjes als apporteren aan het spelen zijn, maar dan weet hij wel hoe het werkt hoor. En als ik dan click dan weet hij niet hoe snel hij bij met moet komen. De vorige keer clickte ik maar had ik nog geen brok in mijn hand. Toe pakte ik het uit mijn zak en toen ik mijn hand open wou doen zei menneer hap, toen heb ik hem toch eerst maar eens buiten mijn circeltje gezet. Een week later voelde ik het nog. Vanaf nu click ik dus als ik al iets in mijn hand heb, en hij snapt aardig dat hij het niet krijgt als er geen click is.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Onimmemansje
    Toe pakte ik het uit mijn zak en toen ik mijn hand open wou doen zei menneer hap, toen heb ik hem toch eerst maar eens buiten mijn circeltje gezet. Een week later voelde ik het nog. Vanaf nu click ik dus als ik al iets in mijn hand heb, en hij snapt aardig dat hij het niet krijgt als er geen click is.
    Hiervoor zijn ook methodes hoor: leren dat ie pas voer krijgt als hij van je weggaat, zoals Ebby al zei. Voer in je hand en nee zeggen/uit je ruimte houden (in jouw geval is de laatste ws beter ), en pas als hij uit je ruimte gaat clicken. Ook als je een oefening doet, en hij pakt het niet beleefd aan, dan géén beloning geven, uit je ruimte zetten, als hij heel erg onbeleefd is misschien zelfs een time out. Maar ik zou je niet aanpassen aan je paard zoals je in dit geval doet en pas clicken als je iets in je hand hebt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kellybelly
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Onimmemansje
    Toe pakte ik het uit mijn zak en toen ik mijn hand open wou doen zei menneer hap, toen heb ik hem toch eerst maar eens buiten mijn circeltje gezet. Een week later voelde ik het nog. Vanaf nu click ik dus als ik al iets in mijn hand heb, en hij snapt aardig dat hij het niet krijgt als er geen click is.
    Hiervoor zijn ook methodes hoor: leren dat ie pas voer krijgt als hij van je weggaat, zoals Ebby al zei. Voer in je hand en nee zeggen/uit je ruimte houden (in jouw geval is de laatste ws beter ), en pas als hij uit je ruimte gaat clicken. Ook als je een oefening doet, en hij pakt het niet beleefd aan, dan géén beloning geven, uit je ruimte zetten, als hij heel erg onbeleefd is misschien zelfs een time out. Maar ik zou je niet aanpassen aan je paard zoals je in dit geval doet en pas clicken als je iets in je hand hebt.
    Hey
    Leuk dat je clickerkriebels hebt! Gelijk heb je, het is heel leuk om te doen!
    Maar inderdaad, opletten met het grote boze paard Het opdringerige is iets dat je eigenlijk als eerste clickertraining moet aanpakken. Geef nooit voedsel dichtbij je lichaam, en stap zelf naar je paard toe. Ik zou beginnen met: hoofd weg van je. Bridgen als het hoofd opzij, richting flank gaat én train dan ook op duur: dat het hoofd daar blijft.
    Als je paard niet bijt maar alleen friemelt, negeer je elke friemel tot het hoofd weer opzij gaat en dan bridge je opnieuw. doe desnoods een jas aan met ritssluiting die je dus kan sluiten zodat je paard zeker niet beloond wordt voor één korreltje bij het friemelen (dan kan er geen uit je jas rollen).

Als je paard wel een bijterke is, laat hem of haar dan steeds twee stappen achteruitzetten voor je de voedselbeloning geeft en clicker vanachter de draad zodat jij veilig bent.

Maak er van in het begin de gewoonte van de voedselbeloning zo ver mogelijk aan te bieden. Het is ook belangrijk dat jij hem de beloning gaat gaan geven, en niet dat je toelaat dat je paard de beloning komt hÃ*len, anders werk je de opdringerigheid in de hand.

Heb je al eens iemand zién clickeren? Misschien wel een goed idee om dat eens te doen vooraleer je start met CT; of laat de eerste keer iemand toekijken, want als je in het begin fouten maakt dan spreek je alhw verkeerde afspraken af en dan ga je besluiten "CT werkt niet, of is niets voor mij, of het is omkoperij, of andere afweermechanismen "

Veel plezier!

O ja clickerfilmpjes van mij:
    http://www.paardinbeeld.be/watwealbereikthebben.htm
    Meer op <!-- m -->http://www.clickertrainingmetpaarden.be<!-- m -->

Ik heb hetzelfde probleem: zolang meneer maar z'n stukjes wortel asap krijgt is het goed, en liefst ook nog op een dienblaadje presenteren! Owee als het hem iets te lang duurt, dan moet je een verwend stampend kind zien! En dan eigenlijk met name als ik hem probeer twee meter achter me te houden. Ik click als hij rustig achter me loopt, en vervolgens rent ie naar me toe om z'n beloning op te halen , moet dus nog wat geduldiger zijn en sneller naar hem toe lopen ipv hij naar mij. Maarja, dan ben ik alweer dichtbij en is die veilig afstand alweer foetsie.....[/img][/list]

Bladwijzers

Forum Rechten