Hoe doe je dat dan.. het hoofd laaghouden? Als mijn paard rb is kan ik een molensteen aan zijn hoofd hangen, maar omlaag gaan.. ho maar.
@ Trea: Steeds als hij iets engs ziet of unconfident wordt, het hoofd omlaag vragen door porcupine ( soms door te vragen aan je leadrope soms door hem aan te raken tussen zijn oren). Het is ook niet zo dat hij zijn hoofd omlaag doet en meteen cool is maar hij merkt dat hij op dat moment dat zijn hoofd laag is, er weer is. In het begin gooide hij steeds zijn hoofd weer omhoog en vroeg ik weer laag enzo. Inmiddels is laag een comfortzone geworden. De laag periodes worden steeds langer. Ik zie hem nu, als hij iets engs ziet, al vanzelf zijn hoofd naar beneden doen om zodoende een 'oplossing'te zoeken om de angst of unconfidence kwijt te raken.
Het is wel iets wat je structureel moet oefenen in allerlei situaties. Ook als hij iets ziet wat niet zo eng is maar waar hij wel naar blijft kijken, hoofd laag
vragen. Het is het handigste als het een aktie- reaktie wordt : Hee ik zie wat, hoofd omlaag!
Ik heb het zelf niet dmv clickeren aangeleerd maar als je clickert zou je het zo kunnen doen dat je in eerste instantie beloont voor elke keer dat hij zijn hoofd laag houdt. Dan vraag je steeds iets langere pauzes voor je clickt. Dus hoofd laag 1,2,3 click beloning. enzo.
Bladwijzers