Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 29 van de 29

Topic: Eindeloos kijken.....

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Re: Eindeloos kijken.....

Hoe doe je dat dan.. het hoofd laaghouden? Als mijn paard rb is kan ik een molensteen aan zijn hoofd hangen, maar omlaag gaan.. ho maar.

@ Trea: Steeds als hij iets engs ziet of unconfident wordt, het hoofd omlaag vragen door porcupine ( soms door te vragen aan je leadrope soms door hem aan te raken tussen zijn oren). Het is ook niet zo dat hij zijn hoofd omlaag doet en meteen cool is maar hij merkt dat hij op dat moment dat zijn hoofd laag is, er weer is. In het begin gooide hij steeds zijn hoofd weer omhoog en vroeg ik weer laag enzo. Inmiddels is laag een comfortzone geworden. De laag periodes worden steeds langer. Ik zie hem nu, als hij iets engs ziet, al vanzelf zijn hoofd naar beneden doen om zodoende een 'oplossing'te zoeken om de angst of unconfidence kwijt te raken.

Het is wel iets wat je structureel moet oefenen in allerlei situaties. Ook als hij iets ziet wat niet zo eng is maar waar hij wel naar blijft kijken, hoofd laag
    vragen. Het is het handigste als het een aktie- reaktie wordt : Hee ik zie wat, hoofd omlaag!

Ik heb het zelf niet dmv clickeren aangeleerd maar als je clickert zou je het zo kunnen doen dat je in eerste instantie beloont voor elke keer dat hij zijn hoofd laag houdt. Dan vraag je steeds iets langere pauzes voor je clickt. Dus hoofd laag 1,2,3 click beloning. enzo.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Vanmiddag was Shanna weer flink RB. Omdat je dingen toch vaak automatisch op een bepaalde manier aanpakt wist ik vanmorgen niet meer precies hoe te antwoorden in di topic.
    Vanmiddag was dus mn kans om even bewust te zijn van wat ik doe en wat er dan gebeurd.
    Shanna had haar hoofd weer bijna in de wolken vanwege een ritselend boompje in de wind.
    Voorheen deed ik in zo'n geval approach en retreat en liet haar hoofd helemaal vrij.
    Van de dvd horses in hand van irwin leerde ik om mn paard te leiden met een klein beetje druk op het halster. Dit was wel even wennen hoor. Het voelde voor mezelf helemaal niet zo fijn (en nog steeds niet altijd ). Maar mn paard vind het bijzonder prettig.
    Natuurlijk houdt ze haar hoofd niet constant laag als er zo'n levensgevaarlijk boompje staat. Maar door mn hand in het loopritme te kantelen naar links en rechts (geen rukbeweging, puur het kantelen van mn hand) brengt ze haar hoofd vrij makkelijk naar beneden zonder dat ik hiervoor hoeft te trekken. Eenmaal laag wordt de druk weer zacht en constant natuurlijk.

Zodra ze laag was brieste ze en liet haar hoofd zelf nog iets verder zakken. De periodes dat ze met haar hoofd laag bleef werden steeds langer, tot ze compleet ontspannen rond kon lopen en ook bij de 7 games geen enkel probleem meer had bij de ritselboom.

Er zit natuurlijk een wezelijk verschil tusse approach en retreat en hoofdlaag op het psychische vlak.
    Ik denk dat het ongeveer zo zit...
    met approach en retreat ervaart je paard: ohoh, het is er weer! hehe, het is weer weg! ohoho, het is er weer! Pfew het is weer weg! Ze leren dat het enge vanzelf wel weer weggaat.

Bij hoofdlaag blijft het enge maar leer je je paard dat hij ook in zo'n situatie ontspanning kan vinden. Het paard leert met de hoofdlaag oefening zichzelf te kalmeren. Ik denk dat dat een hele waardevolle les is voor je paard. vooral omdat approach en retreat niet altijd mogelijk is en ook niet altijd heel goed blijkt te werken.

Een combi van beiden is denk ik heel goed.

Mooi zeg dat je het meteen in de praktijk hebt kunnen uitproberen en dat het goed resultaat had! Die Chris toch..en ik ben het met jouw analyse helemaal eens!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    en ik ben het met jouw analyse helemaal eens!
    evi, knijp eens in mn arm... Lees ik dat nou goed?
    marianne is het met me EENS!!!

KNIJP

Mooi gezegd Sandra. Ik gebruik ook VEEL meer hoofdlaag Irwin-manier nu dan approach and retreat.

Hoewel approach and retreat wel weer erg goed werkt met bijvoorbeeld manenspray. Maar vooral omdat Lodash dan zo schattig zijn best gaat doen en dan kijkt hij zooooooooo zooooooooooo CUTE!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Oh manenspray is bij shanna totaal geen probleem. ze kijkt dan meer van: word ik daar mooier van? méér, méér!!! Eh, da's dan mijn antropnogwat interpretatie he...

EDIT: even een seksistische woordspeling eruit gehaald,

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

gelukkig is de eerste dvd van irwin in aantocht en kan ik snel ik jullie vakjargon meepraten...

Ik zal het gewoon maar eens min of meer gaan uitproberen....

Thanks!!!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    met approach en retreat ervaart je paard: ohoh, het is er weer! hehe, het is weer weg! ohoho, het is er weer! Pfew het is weer weg! Ze leren dat het enge vanzelf wel weer weggaat.
    Als je op deze manier aproach en retreat toepast ben je in mijn ogen ook verkeerd bezig. Je gaat iedere keer over de rek-zone heen (om even in die bewoordingen te praten) en aproached je paard de "over-de-grens-zone" in.
    Ik approach tot nét daarvoor, en die grens verlegd zich bij iedere nieuwe approach.

En je paard leert toch niet dat het enge weggaat? Hij leert dat HIJ weg kan bij het enge.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hoezo is die de over-de-grens-zone?
    dit kan toch net zo goed in de over-de-grens-zone zijn?
    In de rekzone is de reactie misschien een stuk minder heftig en makkelijker te kalmeren, maar de ervaring is er wel: het is er weer, het is weer weg.

Of het enge weggaat of dat het paard bij het enge wegkan is maar net hoe de situatie is.

volgens mij is 't bij aproachen retreat niet de bedoeling dat het paard telkens zoiets heeft ooohh tis er weer... hehe, tis weer weg... etc...

maar door te retreaten, dat het paard confidence bouwt en nieuwsgierig wordt en het enge geen issue meer is..

een soort van WANT vs make...

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Oke, ik heb het even een paar dagen getest...

Opzich gaat het al een stuk beter en heb ik op meer momenten een ontspannen paard...

Nu had ik nog 1 vraagje voor Sandra.....
    Als je dus met kontakt op het haltster wil lopen en al kantelent met je hand meeloopt heb ik nogal het gevoel dat ik erg lang ben en niet meer voor me kan kijken met mijn hand op 50 cm van de grond

Nu was ik al aan het bedenken hoe ik dat makkelijker kon maken maar ben er nog niet uit....Ik vroeg me dus af of jij dan de hele tijd met een gebogen rug naast haar loopt of heo je dat doet

Thnx!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Bedoel je te zeggen dat je krom gebogen naast je paard gaat lopen? Dat is helemaal niet de bedoeling. Als je wat met je hand gekanteld hebt en je paard doet z'n hoofd naar beneden, dan hou je op met kantelen, geeft meer ruimte op de leadrope en loop je gewoon door.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ja marianne, zo bedoelde ik dat inderdaad

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

aha...ik kon me ook al niet voorstellen dat dat de bedoeling was

Heb het dan ook niet gedaan hoor maar ik zag mezelf al gaan...

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten