Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: hoe leadrope om nek, als strop ?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

hoe leadrope om nek, als strop ?

Onze paarden brengen we tegenwoordig alleen met een touwtje om de nek naar de wei.
    Ik sla de leadrope om Ginny haar nek en houd de twee uiteinden vast.
    Mike echter haalt de leadrope door het gat van de Bullsnap-sluiting heen en doet de lus dan om de nek van Lad, houd dan de leadrope vast.

Wanneer Gin bijvoorbeeld zou schrikken en er tussenuit zou speren, heeft ze geen touw om haar nek bungelen.
    Wanneer Lad weg zou speren heeft hij altijd een lus (strop!!!) om de nek hangen met daaraan een lang stuk leadrope, met het gevaar dat ie op dat lange stuk trapt en zichzelf keelt.

Wat is nou het best om te doen ? Hoe gebruiken jullie je leadrope wanneer je uit wandelen gaat ?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: hoe leadrope om nek, als strop ?

Ik maak er een knoop in, zodat hij niet strakker kan trekken. Nadeel is dan wel dat je een vrij losse lus om de hals van je paard hebt hangen, dus als hij zijn hoofd laat zakken, glijdt de lus er zo vanaf. Eigenlijk gebruik ik de leadrope op deze manier alleen voor eventueel bijsturen naar links of rechts, want veel meer kun je er zo niet mee doen.
    Als je echter bang bent dat je paard 'm peert, ben je er volgens mij nog niet aan toe om hem op zo'n losse manier met een leadrope om de nek (hoe je die dan ook vastmaakt) ergens mee naartoe te nemen. Zéker niet als er hierbij gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, omdat je paard bv. op de weg kan geraken als hij los raakt!

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Als je echter bang bent dat je paard 'm peert, ben je er volgens mij nog niet aan toe om hem op zo'n losse manier met een leadrope om de nek (hoe je die dan ook vastmaakt) ergens mee naartoe te nemen. Zéker niet als er hierbij gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, omdat je paard bv. op de weg kan geraken als hij los raakt!
    Oeps Marja, ik ben niet duidelijk geweest: ik ben NIET bang dat of Gin of Lad 'm zouden 'peren', maar wil wel graag weten hoe het beste de leadrope te gebruiken, ieder paard kan schrikken...

Zowiezo is ons terrein zó met een (hufter-proof) houten hek omheind dat de paarden NEVER nooit van het terrein af kunnen. Mijn voorwaarde om uberhaupt paarden te houden, daarvoor ben ik té vaak alleen thuis....zonder hulp.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oh dus het gaat alleen om het naar de wei brengen, waarbij je over een terrein loopt waarbij er niks kan gebeuren als je paar toch los zou schieten?
    Dan zou ik gewoon met een los touwtje om de nek lopen.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Nou, als het binnen het domein is waar Pipa 'm niet kan peren doe ik het met een touw..als er echter een poort ofzo openstaat waardoor ze op de baan kan geraken gaat ze netjes aan 't halster! Ik neem geen risico's, of althans nu heb ik het gevoel dat we daar nog niet aan toe zijn..

Ik vind zo'n strop geen goed idee...ik sla gewoon het touw rond haar nek en houd de uiteinden bij elkaar vast..als ik ze loslaat heb ik de uiteinden maar los te laten...
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik zou ook kiezen voor een los touwtje.. Als het paard dan besluit om alleen een rondje erf te doen, doet hij dat iig niet met een los bungelend touw om zijn nek!

Bladwijzers

Forum Rechten