Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: paard komt zijn stal niet uit.

paard komt zijn stal niet uit.

Dinsdag was ik bij m'n silver, ze heeft al een tijdje rare kuren. Dan wil ze de stal ineens niet uit. Het verbaasd me wel, eerst liep ze er zo gewoon uit, erg vreemd. Als ik haar dan gewoon uit de stal wil halen, doet ze net alsof ze geen zin heeft om eruit te komen. Ik ga dan uit haar zicht staan zodat ze dan wel naar buiten komt. En ja hoor al gauw steekt haar koppie naar buiten, en gaat ze naar buiten. Ik weet eigenlijk geen raad met deze situatie.

Groetjes, Eva.

Re: paard komt zijn stal niet uit.

Ik denk dat je haar onbewust blockt als je haar eruit wil halen. Een beleefd paard durft dan niet.

Sta je met je gezicht en buiknavel naar je paard gericht op het moment dat Silver eruit moet? Je zou kunnen proberen eens zijwaards te gaan staan, je buiknavel weggedraaid van je paard en een beetje een gebogen houding aannemen (als een butler die iemand een stoel aanwijst)

Het zal dus wel wat met jouw lichaamstaal te maken hebben. Als ik voor de open staldeur ga staan, komt mijn paard ook niet naar buiten. Dat heeft ze ook geleerd: ik wil niet dat een paard de stal utidendert en mij overhoop loopt. Gehoorzaamheid en respect begint bij de staldeur. Als de deur open is, ga ik opzij en nodig ik haar uit naar buiten te komen, doe een stapje opzij, wend mijn kern van haar af, oftewel ga scheef staan t.o. van het paard, kijk niet meer naar het hoofd en maak een uitnodigend gebaar "kom maar".

Jouw paard voelt zich blijkbaar door jou geblokkeerd - en voelt zich pas vrij naar buiten te komen als je 'uit zicht' bent.[i[/i]
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Hoi Eva,

Weet je wat ik altijd doe. Als ik op stal kom, dan doe ik Poca's stal deur open en loop vervolgens weg, naar de kast en doe die open. Ik wacht tot zij uit zichzelf richting de open deur komt en haar hoofdje naar buiten steekt met de mededeling: heeeeeeeee Roos, leuk dat je er bent.

De stal is de enige plek die echt van haar is, waar ze zich niet hoeft te verdedigen of als vluchtdier constant op te letten. Dus ik wil daar niet zo maar naar binnen denderen.

Dit is geen antwoord op je vraag, toch hoop ik dat je er iets mee kunt.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

hoi Eva,

ik zal even wat meer toelichten... ik snap wat roos bedoelt en bij ons zou dat ook kunnen wat zij bedoelt, maar aangezien als je bij jullie de staldeur open zet ze meteen op de wei lopen en het jou daar ook moeite kost om silver te kunnen pakken is dit niet echt gemakkelijk, al kun je wel rekening houden met de tips van roos.

Ik heb zelf ook eens geprobeerd silver uit de stal te krijgen (had toen helaas niet alle tijd en de juiste materialen) maar we hebben het geprobeert met de cirkling-game, vriendelijk vragen en zelfs met eten. En tja dan geef je het dus op en je draaite je om en 2 minuten later rent silver de stal uit...

lastig probleem, en vooral een paard met een groot verleden denk ik...
    The darkest hour is befor it get light!!!

Roos, ben het helemaal met je eens!

Sisi heeft een inloopstal, ze weet dat ze in die inloopstal "veilig" is. Ik kom er alleen binnen om eten neer te leggen en uit te mesten maar in die stal besteed ik geen aandacht aan Sisi.
    Ze weet dus dat zolang ze in haar stal staat ik niks doe, daarom komt ze waarschijnlijk ook altijd haar stak uitrennen als ze me aan ziet komen

Eva, als ik het zo lees denk ik dat je paard erg onzeker is. Het is misschien een optie om haar echt naar jou toe te laten komen in plaats van naar haar toe te gaan. Als je lang genoeg eacht wordt ze vanzelf nieuwsgierig en loopt ze naar je toe. Als je op dat moment de stal uitloopt (en vooral geen aandaxcht aan je paard besteed) denk ik dat ze wel achter je aan loopt. Misschien heb je daar wat aan?

groetjes Laura

Bladwijzers

Forum Rechten