Ik weet niet of het zozeer wennen is, maar ik denk meer dat het het verwerken is van het plotseling 3 dagen ergens anders op stal staan.. Dan wel niet in een andere kudde, maar wel tussen andere paarden, andere omgeving, trailerrit van 3 uur heen en dan weer terug, etc. Kel is buiten haar eigen omgeving uberhaupt erg onzeker.Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
Vorig jaar augustus ben ik ook naar Drenthe geweest, naar de playday bij Sandra, die uiteindelijk bij Wim terecht kwam. De halve trailer lag vol met dunne poep. In die 3 uur heeft ze meer gepoept dan normaal op een halve dag. Ook nadat ik thuis kwam heeft het nog heel lang geduurd voordat haar mest weer zijn normale vorm aannam, ik denk wel 4 weken. De eerste week gewoon slap en toen langzaamaan wat beter. Deze keer (februari) is het veel beter gegaan, de mest is gewoon goed gebleven. Bij wim was ze wel anders dan normaal; ze liep veel heen en weer door de paddock, at langzamer doordat ze meer op haar omgeving gefocust was, maar dat ze thuis kwam was ze wel weer haar gewone zelf, uiterlijk dan. Ik denk dat het iemand anders niet eens opgevallen was, maar omdat ik haar zo goed ken, voel ik dat ze zich toch moet herstellen ervan, wat meer in zichzelf gekeerd is, misschien om zichzelf te beschermen? Maar het komt wel véél sneller terug dan de vorige keer. Nogmaals: het is echt heel subtiel!
Ik denk dat paarden er wel aan kunnen wennen, leren om zich makkelijker om te schakelen. In kelly's geval zeker omdat ze natuurlijk al een keer bij Wim geweest is! Dan is het toch minder onbekend dan de eerste keer!
Dus terugkomend op je zomer en winterstalling; ik denk dat het wel impact kan hebben (hangt ook helemaal van het paard zelf af), maar dat het ook steeds makkelijker kan worden voor je paard, zeker als je maar tussen 2 verschillende plekken heen-en-weer pendelt. Ik zou het inderdaad doen zoals jij zegt, en verhuizing nr. 1 afwachten... En dan is het afwegen; weegt de hoeveelheid stress (die je dan beter kan beoordelen voor dit individuele paard) op tegen het genot van meer ruimte en gras?
Bladwijzers