Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Subli vs Marstall

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Subli vs Marstall

Ik weet nog niet zo goed wat ik mijn nieuwe paardje moet gaan voeren. Dat zal de tijd me waarschijnlijk moeten leren, waar dit paardje het het best op doet. Mijn andere paardje doet het goed op gewone haver en hooi, maar dat zie ik voor deze 4-jarige niet zitten. Ik ben maar begonnen met Subli Zonder en hij eet dit goed. Het ziet er smakelijk uit, het ruikt lekker en er zit geen "troep" in.

Nu heb ik laatst eens gesnuffeld op de site van Marstall en een online voeradvies gedaan. Ik kreeg toen een mail van de vertegenwoordiger uit onze regio dat hij wel eens langs wilde komen voor wat advies. Ik dacht zelf altijd dat Marstall bij ons in de buurt niet te verkrijgen was, maar da's dus niet waar. Ik "ken" Marstall verder niet zo goed, en hij staat pas net op die Subli, dus ik heb niet direct zin om weer een ander voer te gaan proberen. Tenzij het echt een verbetering zou zijn.
    Wat zijn jullie ervaring met Subli en/of Marstall ?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Subli vs Marstall

Bruut heeft ooit Subli pony brok gehad. Op aanraden van ons toenmalige lesgeefmens. Dit beviel heel goed, maar werd steeds moeilijker verkrijgbaar. Ik ben toen overgastapt op Hartog. Marstall ken ik niet.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

De ponybrok van Subli ken ik ook. Helaas bevat dit wel GMO's. Daarom is het zo positief dat ze met die Subli Zonder gekomen zijn. Ik heb op een ander forum wel eens discussies gevolgd over "natuurlijk voer". Hier wordt steeds gesproken over schadelijke E- stoffen die in een aantal paardenvoedermerken aanwezig zijn. O.a. de merken Marstall en Subli bevatten deze E-stoffen dan weer niet. Je kunt je wel eens afvragen wat wel en niet schadelijk is: GMO's , E-stoffen, melasse. Ik weet het allemaal niet meer ! Wie ziet er door de bomen het bos nog ?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Ik ben maar begonnen met Subli Zonder en hij eet dit goed. Het ziet er smakelijk uit, het ruikt lekker en er zit geen "troep" in.
    mijn advies: voorkopig zo laten en in de gaten houden hoe hij het hierop doet. Vraag een voedingsadviseur van Pavo, van Havens, van Marstall of wie dan ook en logischerwijs zullen ze allemaal in hun ruime assortiment hét voer voor je paard vinden en adviseren. Echt onafhankelijk voeradvies kan volgens mij niemand je geven, en het is niet gezond voor je paard om alles uit te testen. De keus is tegenwoordig enorm. GMO vrij voer zal steeds moeilijker verkrijgbaar zijn omdat het zowel in de USA als in Europa wordt verbouwd. En je hebt een keuze gemaakt waar hij het goed op doet. Vash staat op de ponybrokken van Subli, voor hem een prima voer, en voorlopig laten we dat zo.

Bomen, bos, nee geen benul. Zit net zelf wat te googlen en zie dat er in Marstall weer wel melasse zit, volgens mij hadden veel mensen daar ook grote bezwaren tegen, maar waarom ook weer? Ik geef het effe op

May the horse be with you!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Hier geven ze de paarden zoveel mogelijk biologisch geteelde producten die niet bewerkt zijn...
    Zo krijgen ze geplette gerst en haver in een mix (beide biologisch geteeld) dit gemengd met een mengsel van water, appel cider en koper sulfaat (verhoudingen weet ik niet precies kan ik wel navragen) een laagje (bio) zemelen, en een kleine hoeveelheid luzerne met melasse. Als suplement hierbij krijgen ze elke dag 2 theelepels zeewierpoeder/zwavel mix (zelf gemengd) en een handje zonnebloempitjes.

En de jonge paarden en fokmerries ook nog een handje mineralen (bio ). De fokmerries krijgen ook nog 2 x per week een theelepen borax.

Dit is ongeveer het hele spectrum. Het is een recept dat komt uit het boekje natutral horse care van pat colebey (ff geen idee hoe je die naam schrijft)
    Dit is wel erg ingewikkeld omdat het ook uitgaat van de mineralen waarde in het hooi en het land waar je paard op staat. Dus als je echt perfect wilt weten hoe en wat je aan supplementen moet voeren zou je dus een bodemonderzoek kunnen laten doen en een hooi test. Zo weet je precies wat er op het land mist en je dus zou kunnen strooien of wat je moet toevoegen in het voer.

Wel heel interessant boekje overigens omdat er bij elk mineraal en vitamine die er bestaat beshcreven is welke klachten het zou veroorzaken en hoe je die weg kan nemen.

Ik vind dat de paarden hier het er erg goed op doen. Helaas is het wel het standaart recept en niet gebaseert op wat hier in het grags zit en vooral wat niet. Dit kan per weiland verschillen dus ik ga er nog maar eens achteraan. Het blijkt namelijk dat ze allemaal iets geel tandvlees hebben wat duidt op een tekort aan ijzer of een minder functionerende lever.
    Hier krijgen ze dan weer lever drainage brokjes voor maar dat is natuurlijk niet de beste oplossing.

Ik ben verder wel erg tevreden over wat het met mijn paard doet! Hij heeft er in zijn hele leven nog nooit zo goed uitgezien als nu!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Bladwijzers

Forum Rechten