Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: Mijn paard doet raar

  1. #1
    Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Deurne/Antwerpen (B)
    Leeftijd
    52
    Berichten
    784

    Mijn paard doet raar

    Ik heb een probleempje en weet niet goed wat ervan te denken ...

    Vroeger was mijn paard absoluut niet snappy. Op aanraden ben ik dan wat meer tot fase 4 gaan toepassen. En idd dit hielp, zelfs een beetje "te" vind ik.

    Met momenten is hij ongelovelijk snappy, beetje agressief zelfs. Alles gaat goed, sideways, yoyo, totdat ik circling vraag van draf naar galop. Dan geeft hij daar een bok en word ik een stuk meegesleurd. Gisteren gooide hij zelfs zijn achterhand naar me uit, tot 2x. Dit heeft hij nog nooit gedaan.

    Nu vandaag, heel leuk aan het spelen, alles gaat zelfs goed en enthousiast en als ik terug een circling vraag in draf, zie je hem zo left brained worden, hij begint daar te draven en reageert op niets meer ! Hij komt niet naar binnen, er zit ongelovelijk veel spanning op het touw, ik kan hem niet meer houden en moet hem lossen.. waarna hij vervolgens door de afspanning naar de weide loopt.

    Voor ik met parelli begon, was dit regelmatige kost, maar dit heb ik sinds lange tijd niet meer meegemaakt.

    Iemand enig idee hoe dit zou komen ?
    Ik ben onlangs wel verhuisd van wei, maar ik denk niet dat daar iets mee te maken heeft.
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

  2. #2
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Mijn paard doet raar

    Gaat het nu over Oliver? Als ik dit zo lees denk ik het wel hè?

    Zoals ik het zo lees lijkt het wel alsof hij zich afsluit...als dit probleem zich voordoet sinds jij meer fase 4 gebruikt dan weet je meteen waar het probleem ligt.

    Voor sommige paarden werkt dit gewoon echt niet, ookal zegt de Pat het het

    Was het vaak bij de circling dat je die fase 4 (moest) gebruiken? Zo te lezen wel want daar doet het probleem zich voor.
    Misschien moet je ipv die fase 4 te gebruiken om hem snappy te krijgen het uitdagender maken...make vs want

  3. #3
    Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Deurne/Antwerpen (B)
    Leeftijd
    52
    Berichten
    784

    Re: Mijn paard doet raar

    Yep het gaat over oliver ! Nu toeval of niet, mieke sloeg ook even haar benen uit naar me vandaag, maar weet niet meer met welke game.
    Ben ik nu zo achteruit aan het gaan of doe ik gewoon alles verkeerd ?
    Man man, soms raak ik zo gefrustreerd, zeker als je paard al naar je begint te slagen, stond ik daar even aan de grond genageld Ik wil alles goed doen, maar lukt niet altijd, heb veel te weinig inspiratie en ben eigenlijk veel te weinig op de hoogte van parelli updates.
    Zoals je schrijft make vs want ?? Ken ik niet

    Met de andere games heb ik geen problemen en ik heb fase 4 vooral toegepast op yoyo en circling omdat dat echt slof slof was.
    Nu reageert hij al veel beter op yoyo, maar ik moet toch nog regelmatig fase 4 toepassen.
    Wat de circling betreft, die heeft hij goed door, hij vertrekt nu met veel spirit, maar normaal, maar eens ik life up of tempo hoger vraag begint het gedoe.

    En ik pas fase 4 al langer toe dan vandaag, ik dacht van eind vorig jaar en paar dagen na de verhuis reageert hij zo ineens. Ik heb wel een tijdje niet veel meer met hem gespeeld of toch niet uitgebreid, met die verhuistoestanden.
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Mijn paard doet raar

    Ik denk dat je de verhuizing niet moet onderschatten hoor, dat kan echt een grote impact hebben op je paard!
    Het duurt gemiddeld zo'n 6 MAANDEN voor een paard geheel gewend is aan een nieuwe plek.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5

    Re: Mijn paard doet raar

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Het duurt gemiddeld zo'n 6 MAANDEN voor een paard geheel gewend is aan een nieuwe plek.
    Niet mee eens. Totally NOT!
    Als ik zie hoe het met Pebbles ging, twee keer verhuisd in een half jaar tijd. Als ik kijk naar Troy, die opbloeide vanaf het moment dat ie in onze kudde kwam..

    Ik denk echt dat je wat regels overtreden hebt door nogal onterecht te vaak die fase vier te geven. Dan lok je imo heel logischerwijs agressie uit. Tuurlijk komt dit tot uiting tijdens de circling-game. Bij deze game KAN hij gaan. Wegrennen tijdens de sideways en yoyo is nogal moeilijk, maar ongetwijfeld geeft hij daar ook veel tekenen van ongenoegen. Tekenen die je gemist hebt.

    Ik vraag me af of je met de oude paketten werkt. Dat verheldert dan de zaak. In het nieuwe level twee pakket wordt niet meer aangeraden veelvuldig fase vier te hanteren om een paard snappy te krijgen.

  6. #6
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Mijn paard doet raar

    Fase 4 moet je zien als je laatste kans om de "game" nog een beetje te kunnen winnen. Je doel is dat je paard op fase 1 reageert. Als je paard een middelvinger opsteekt tot fase 3, dan heb je fase 4 nog achter de hand om tóch nog te kunnen "winnen".
    Maar wat is precies "fase 4" voor jou?
    Is dit standaard het raken van je paard? Niet elk paard heeft dit nodig als fase 4. Fase 4 is: zo hard als nodig is. Misschien is de fase 4 bij jouw paard wel veel zachter dan je nu doet. Soms kan een plastic zakje een goed alternatief zijn voor een fase 4 met de string. Paarden worden daar minder "boos" en bang van, dan een fase 4 met de string.

    Hoe voel je je bij fase 4.
    En ik bedoel dan echt hééééél eerlijk. Ik kan van mezelf zeggen dat als ik vroeger een fase 4 uitdeelde bij mn paard ik bijna onbewust mezelf agressief opstelde naar mn paard. Eeen soort gevoel had van: zo dat heb je verdiend! Dat klinkt eigenaardig, misschienh\ zelfs erg hard, maar met een fase 4 kon ik mn frustratie een beetje kwijt zeg maar.
    Ik voel in je verhaal heel wat frustratie. Misschien omdat het allemaal niet snel genoeg gaat, of omdat je paard af en toe geen zin heeft. Ik assume nou even dat jij daar gefrustreerd van wordt, en er bij de games eigenlijk al vanuit gaat dat fase 4 nodig gaat zijn.

    Ik denk nu dat je het anders moet zien. Fase 4 is een noodoplossing. Elke keer dat je een fase 4 nodig hebt betekend dit dat je eigenlijk de game verloren hebt, dat je teveel middelen nodig hebt om je paard te bewegen. Dit is geen afgang, maar wel iets om je bewust van te zijn. Misschien vraag je teveel van je paard, Verwacht je teveel van hem. Zeker ivm de verhuizing. Misschien moet je, als je paard telkens weer een fase 4 nodig heeft bij een oefening, eens bij jezelf nagaan of jij nog iets bij jezelf kunt veranderen wat je paard zou helpen de oefening makkelijker uit te voeren. (je houding, positie, uitstraling, fases, etc etc) Of dat je de oefening meer in stapjes uitvoert, je paard beter motiveert met rust, voedsel, kriebel of wat dan ook. Etc, dat soort dingen.

    Een heel verhaa vol insinuaties. Hopelijk neem je me dat niet kwalijk. Ik probeer echt alleen maar mee te denken. Ken jou niet, je paard niet, en gis dus maar wat in het wilde weg.

  7. #7

    Re: Mijn paard doet raar

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Het duurt gemiddeld zo'n 6 MAANDEN voor een paard geheel gewend is aan een nieuwe plek.
    Niet mee eens. Totally NOT!
    Als ik zie hoe het met Pebbles ging, twee keer verhuisd in een half jaar tijd. Als ik kijk naar Troy, die opbloeide vanaf het moment dat ie in onze kudde kwam..
    Ja Trea, dat kan natuurlijk zo zijn en dat is heel erg fijn voor Troy en Pebbles. Maar GEMIDDELD heeft een verhuizing WEL een grote impact op paarden. Die vaak wordt onderschat.

    Daarnaast ben ik het eens met alles wat al gezegd is ten aanzien van fase 4's !

    May the horse be with you!

  8. #8
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Mijn paard doet raar

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Het duurt gemiddeld zo'n 6 MAANDEN voor een paard geheel gewend is aan een nieuwe plek.
    Niet mee eens. Totally NOT!
    Als ik zie hoe het met Pebbles ging, twee keer verhuisd in een half jaar tijd. Als ik kijk naar Troy, die opbloeide vanaf het moment dat ie in onze kudde kwam..
    Beetje offtopic maar:

    Het is gewoon gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en niet zomaar uit de lucht gegrepen hoor die 6 maanden. Een paard kan wel gewend lijken, maar de routine, gewoontes, hierarchy, voeding, missen van vriendjes enzovoorts. Het duurt echt langer dan je denkt en gedrags'problemen' kunnen héél goed uit een verhuizing voortkomen, al zie je vaak in 1e instantie niet de link tussen verhuizing en gedrag.

    Ik zou een verhuizing niet onderschatten qua impact.

  9. #9

    Re: Mijn paard doet raar

    Ik vind het gewoon TE simpel om beschreven gedrag (hij sloeg de achterhand naar me uit) toe te schrijven aan een verhuizing. Als je je paard een beetje kan lezen, dan hou je daar toch al rekening mee, en ga je niet vanaf dag 1 aan het werk op de nieuwe plek??

    Mijn ervaring is dat paarden sneller agressief worden van onterecht straffen (fase 4) dan van een verandering van plek/kudde.

    Be fair.. ten alle tijden.

  10. #10
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Mijn paard doet raar

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik vind het gewoon TE simpel om beschreven gedrag (hij sloeg de achterhand naar me uit) toe te schrijven aan een verhuizing. Als je je paard een beetje kan lezen, dan hou je daar toch al rekening mee, en ga je niet vanaf dag 1 aan het werk op de nieuwe plek??

    Mijn ervaring is dat paarden sneller agressief worden van onterecht straffen (fase 4) dan van een verandering van plek/kudde.

    Be fair.. ten alle tijden.
    Of dit gedrag door een verhuizing komt daar heb ik geen idee van hoor Ik wil alleen maar zeggen dat gedrag en verhuizing wel gerelateerd kunnen zijn en dat veel mensen in mijn ogen te makkelijk denken over het verhuizen van hun paard en de impact die dat heeft, o.a. op gedrag.

  11. #11

    Re: Mijn paard doet raar

    Niemand wijst dat gedrag toe aan de verhuizing.

    Die wordt alleen genoemd als mogelijke impact op paard die invloed heeft op zijn alles, NAAST alles wat al gezegd is over fases 4. Allebei dus.

    May the horse be with you!

  12. #12
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Mijn paard doet raar

    oh, ik zie dat er ondertussen al meer reacties zijn.
    Over de fase 4... wat hier boven al staat, dat is het wat ik bedoel.

    Je hoeft niet elke keer tot fase 4 te gaan. Een paard dat nu eenmaal minder snappy is aangelegd en waarvoor je vaak een fase 4 gaat gebruiken krijgt er op den duur de pest aan denk ik.
    Ik zou proberen veel variatie in het spel te brengen, nieuwe dingen te gaan doen. laat Ollebolle zelf een een plossing zoeken bv bij een nieuwe oefening. Kijk of er iets uit komt en stimuleer hem alleen maar in het zoeken naar "iets". Misschien is hij zelf wel heel erg creatief, wie weet

  13. #13
    Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Deurne/Antwerpen (B)
    Leeftijd
    52
    Berichten
    784

    Re: Mijn paard doet raar

    Toch even melden, ik ben niet vanaf de eerste dag, uren aan het werk gegaan. Ik heb ze paar dagen met rust gelaten, rustig begonnen en laatst wat langer en meer. Maar ik varieer ook veel, games, rijden, lange lijnen, vrijheidsdressuur.

    Ik begin sowiso "altijd" op fase 1, daar ben ik me heel bewust van, ik wil ook niet profiteren vd fase 4. En hij deed ook wat ik vroeg maar alles in slow motion en zonder enig enthousiasme. Daarom is me aangeraden fase 4 toe te passen en hier bedoel ik mee, enkele keren landde string op zen achterwerk bij circling en sindsdien vertrekt hij super. Al bij lift it of zelfs bij lead it en mijn life up. Moet ik toch nog eens fase 4 toepassen sla ik enkel op de grond, ik raak hem niet meer aan en dat is al voldoende.

    Wat de yoyo betreft, hier ben ik wel snel met fase 4. Maar ik begin eerst bij boze blik, dan vinger en dan gaan fases snel tot 4, soms tap ik met stick mee op de grond of op borst, doe ik dit niet dan sleft hij maar wat stapjes achteruit.
    En omdat ik dit lang heb toegelaten, vroeger amper fase 4 toepaste was alles in wel erge slow motion en begin L2 staat er idd dat je moet oefenen op je snappy.

    Ik werk idd nog met de oude pakketten.

    Maar ik zal fase 4 minder toepassen en eens zien wat dit geeft, mss ook al eens grondwerk van L3 beginnen.

    Want ik zit al lang te bengelen in L2 en begin maar steeds opnieuw. Maar hij heeft ook 7 maanden lang bijna niets gedaan, dus ik ben er even uit geweest. Sinds eind vorig jaar ben ik zachtjes aan weer begonnen met grondwerk en rijden.

    Nog een vraagje, mag ik nu de 7 games blijven toepassen want tis alle dagen toch maar hetzelfde uiteindelijk, buiten af en toe wat variatie ertussen.

    Ik hou in ieder geval ook rekening met de verhuizing, niet dat ik dat onderschat, maar hij ging vroeger toch regelmatig op verplaatsing, dus ik dacht dat het minder erg zou zijn. En het is niet de eerste keer dat ik verhuis, maar dit gedrag had ik toch nog niet gezien. Wss is het een combinatie van beiden dan. Best nu wat extra friendly toepassen...
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

  14. #14
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Mijn paard doet raar

    Zo lang je fase 4 nog reagelmatig nodig hebt lijkt het me geen goed plan om al verder te gaan met level 3

  15. #15

    Re: Mijn paard doet raar

    Ik denk dat het, naast die vervelende fase 4, ook erg vervelend voor een paard is als je domweg de 7 games doet in een bakje, als hij die allang kent. Kan je wel doen, maar zorg dan dat het ergens over gaat!

    Of doe het gewoon niet

    Ik doe echt nooit meer 7 games. Als zodanig. Ik gebruik UIT de 7 games wat nodig is voor wat we verder doen, zoals uit de wei door hek, even wachten terwijl ik je voer hussel, meelopen over erf. That's it. Zorg dat de games een doel hebben. Dan wordt je paard minder snel zuur ervan.

    May the horse be with you!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •