Callipo: Het duurt gemiddeld zo'n 6 MAANDEN voor een paard geheel gewend is aan een nieuwe plek.Ik heb al vaker gehoord dat verhuizen een grote impact heeft op paarden en begin me nu toch af te vragen of de huisvesting die ik voor Boris in gedachten had wel zo'n goed plan is.Nacino: Het is gewoon gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en niet zomaar uit de lucht gegrepen hoor die 6 maanden. Een paard kan wel gewend lijken, maar de routine, gewoontes, hierarchy, voeding, missen van vriendjes enzovoorts. Het duurt echt langer dan je denkt en gedrags'problemen' kunnen héél goed uit een verhuizing voortkomen, al zie je vaak in 1e instantie niet de link tussen verhuizing en gedrag.
Ik zou hem in de wintermaanden bij ons op de manege stallen, in een uitloopstal. Nu hebben wij naar mijn mening veel te weinig land, dus had ik bedacht om hem van mei - oktober 24h/dag ergens anders op het land te zetten. Maar ja, dan komt hij dus wel in een andere kudde, etc etc, waar hij dan na die 6 maanden aan gewend is, en dan moet hij weer terug.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment het buiten zijn en voldoende beweging hebben belangrijker vindt dan de eventuele impact van een verhuizing, maar hoe denken anderen hier over, en welke ervaringen hebben jullie daar mee?
Bladwijzers