Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Verhuizen

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Verhuizen

Callipo: Het duurt gemiddeld zo'n 6 MAANDEN voor een paard geheel gewend is aan een nieuwe plek.
    Nacino: Het is gewoon gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en niet zomaar uit de lucht gegrepen hoor die 6 maanden. Een paard kan wel gewend lijken, maar de routine, gewoontes, hierarchy, voeding, missen van vriendjes enzovoorts. Het duurt echt langer dan je denkt en gedrags'problemen' kunnen héél goed uit een verhuizing voortkomen, al zie je vaak in 1e instantie niet de link tussen verhuizing en gedrag.
    Ik heb al vaker gehoord dat verhuizen een grote impact heeft op paarden en begin me nu toch af te vragen of de huisvesting die ik voor Boris in gedachten had wel zo'n goed plan is.

Ik zou hem in de wintermaanden bij ons op de manege stallen, in een uitloopstal. Nu hebben wij naar mijn mening veel te weinig land, dus had ik bedacht om hem van mei - oktober 24h/dag ergens anders op het land te zetten. Maar ja, dan komt hij dus wel in een andere kudde, etc etc, waar hij dan na die 6 maanden aan gewend is, en dan moet hij weer terug.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment het buiten zijn en voldoende beweging hebben belangrijker vindt dan de eventuele impact van een verhuizing, maar hoe denken anderen hier over, en welke ervaringen hebben jullie daar mee?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: Verhuizen

Ik denk dat het effect van een verhuizing op een paard ook sterk afhankeleijk is van het karakter van het paard zelf. Als je een paard hebt wat heel makkelijk is in het accepteren van nieuwe dingen (en het als een uitdaging ziet) denk ik dat het minder ingrijpend is dan waneer je een paardje hebt dat een "binnen vettertje" is en al moeite heeft met minimale veranderingen die op zijn vaste stek plaats vinden.

Toen Nessa en Sunshine samen met nog 3 paardjes een nieuwe kudde gingen vormen was er 1 paardje bij dat er erg veel moeite mee had. Voor dat paardje heeft het idd enkele maanden geduurd voor ze echt rust en vertrouwen had in de kudde.
    We zijn daarna met de hele kudde nog een keer verhuisd en daar hebben de paardjes zich juist heel makkelijk aangepast.
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment het buiten zijn en voldoende beweging hebben belangrijker vindt dan de eventuele impact van een verhuizing, maar hoe denken anderen hier over, en welke ervaringen hebben jullie daar mee?
    Ik denk daar ook over na, voor als ik hier uit wageningen wegga en ik Nacino toch graag wil meenemen. Ik heb hem al vaak verhuisd, ben ik achteraf ook niet zo blij mee, maargoed toen 'wist ik nog niet beter' (I know, geen excuus...)

Als ik in de randstad terecht kom, en die kans bestaat. Dan zal stalling lastig worden dat ten eerste. Maar inderdaad zijn daar mensen die een andere zomer dan winterstalling hebben omdat hun paard dan in de zomer 24 uur op de weide kan.

Ik denk zelf, Nacino een klein beetje kennende/inschattende, dat hij liever met bekende paarden op 1 stal blijft dan dat hij van locatie moet wisselen met andere paarden maar dan meer buiten staat.

Ik hoop tegen die tijd een stal te vinden met 24 uur weidegang 's zomers (dat is niet zo moeilijk) en minimaal overdag buiten in de winter. Absoluut niet optimaal... maarja....
    Ik weet hoe Nacino is op stal, kwa gedrag verandert hij niet. Ik weet alleen dat hij het zo op deze manier, in een échte kudde, goed naar zijn zin heeft. Maar zo'n kudde vinden, da's denk ik onmogelijk

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb jammergenoeg enorm veel ervaring met het verhuizen van een paard.
    Mijn ervaring is dat het inderdaad een hele tijd duurt voor Myra gewend is. Ze staat sinds juni in Voorthuizen en in het begin wilde ze niet meer komen uit de wei, was er veel geDOE tussen de paarden onderling. Onze kudde is nu ongeveer 4 maanden hetzelfde en het wordt hoe langer hoe rustiger. Elke keer dat er iets veranderd komt er onrust. Nu wil Myra ook graag met me mee, omdat de rollen heel duidelijk verdeeld zijn onderling in de wei. Ze KAN weg, zonder risico.

Het is lastig wat je nu moet doen natuurlijk. Ik denk net als Elise dat het voor je paard fijner is om het hele jaar rond ergens te blijven, ookal staat hij dan niet 24 uur buiten `s zomers.
    Maar als je een plek weet waar je paard in de zomer 24 uur buiten kan staan, zou je paard daar dan niet gewoon kunnen blijven? Een tinker kan toch zéker 24 uur buiten blijven 's winters?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    Dec 2005

Ik denk dat ik maar even afwacht hoe hij reageert op verhuizing nummer 1.
    Want ik geloof wel dat wat Ingrid zegt: het per paard verschilt, maar ja ik ken hem nog niet om daar nu al een oordeel over te vormen.

@ Myracara: als dat zou kunnen zou ik het ook zeker doen. Helaas wil de eigenaar van de grond dat niet.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik zou inderdaad ook even afwachten hoe de eerste verhuizing gaat.
    Waar ik inmiddels wel achter ben is dat ik het belangrijker vind dat een paard zomer en winter uitloop heeft (en dan evt zonder gras) dan dat ze alleen in de zomer in de wei kunnen lopen. Dus als er wel weidegang is op de manege zou ik er wel over nadenken hem er te laten. Want staat hij dan wel gewoon in de wei?

Ik wilde altijd veel weidegang voor Fenna, maar het blijkt dat ze er gewoon niet goed tegen kan, al dat gras. En je krijgt nu een Tinker he, die doet het misschien ook beter met minder gras...
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Eens met afwachten eerste verhuizing. Ieder paard is anders.

Mijn laatste verhuizing: Susan was vanaf dag 1 thuis. Ze kwam van de trailer en keek content om zich heen. Dat is niet echt normaal voor haar, maar dat was zo.

Tuurlijk moest ze zoch toen nog wel verder aanpassen en wennen, maar aan alles zag je dat ze hier instant happier is dan voorheen.

Lodash is nu bijna gewend denk ik, hoop ik.

Ze zijn eind april 2006 verhuisd...

May the horse be with you!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Buiten zou voor mij inderdaad ook belangrijker zijn dan gras... dus als er 's winters maar een goede mogelijkheid is om buiten te kunnen, is het niet erg dat dat niet op gras is... 's zomers vind ik wiedegang wèl heel belangrijk. Ik sta danook op een stal waar Bruut 's winters overdag buiten staat en 's zomers 7x24 op het (grooooote) land.
    Verhuizen tussen zomer en winter zou ik niet doen...Bruut is3 x verhuisd. Elke keer ben ik er wéér ingetrapt: Ik was echt in de volle overtuiging dat de verhuizing hem niets/weinig deed... en terugkijkend blijkt elke keer weer dat hij pas na een paar maanden weer ècht Bruutje is... Gister realiseerde ik me dat ik pas echt voor het eerst weer een zachte en open Bruut meemaakte (in november verhuisd) Nu was dit wel héél bijzonder (want héél zacht en open bij een 'vreemde' notabene) Maar ik realiseerde me (net als na de andere verhuizingen) dat Bruut dus nú, na 4 maanden weer een beetje terùg is... en dan is het dus ècht niet zo, dat hij een doodongelukkig paard is geweest de afgelopen 4 maanden hoor.. maar wel dat ik steeds het vage en onbestemde gevoel had dat er iets niet helemaal goed was...
    NU realiseer ik me ineens, dat dit na de andere verhuizingen precies zo ging...
    Kortom () ookal zie je het niet zo erg en concreet aan je paard, onderschat de inpakt van de verhuizing niet!!!

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik heb niet zoveel ervaringen met verhuizen, omdat mijn paard gelukkig al 6 jaar op dezelfde plek staat. Maar laatst ben ik 3 dagen naar Wim geweest, en ik merk dat dat ook impact op haar heeft. Ze is veel meer gesloten dan voordat ik naar Wim ging, ondanks dat ze nu gewoon weer in haar eigen kudde en omgeving is. Ze begint nu, na 3 weken langzaamaan te ontdooien zeg maar.... Heel subtiele impact hoor, maar als je je paard goed kent valt het wel op!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ester is ook hypergevoelig met verhuizen naar deze stal geweest.....Timber had er toen niet zoveel van omdat zij pas 4 maanden was en ik het idee heb dat het voor haar het belangrijkste was dat ze gewoon bij haar mama kon blijven.

Bij Est heeft het een tijdje geduurd voordat ze echt gewend was, de weken was het niet stoere Est, maar eentje die het liefst in mijn broekzak mee naar huis ging

Maar ik denk ook dat dit per paard verschilt.

Wat ik wel merk is dat omdat onze paarden in een vast koppel staan en er bij ons geen verandering is van paarden die komen of gaan ze er heel rustig van worden. We hebben een heel uitgebalanceerd koppel, iedereen weet zijn rang en het is gewoon een fijn koppel. Zelfs het feit dat er geen anderen verhuizen zorgt gewoon echt voor rust!

Maar ik heb dan ook geen klagen, 's winters niet optimaal maar in ieder geval overdag buiten en in de zomer 24/7 op 1,5 a 2 hectare.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Dec 2005

jeetje, als ik het zo lees heeft het inderdaad een grote impact, dat wordt nog even nadenken....

@ Eva: de manege heeft wel land, maar ienimini stukjes, het gaat mij ook niet zozeer om het gras, maar ik wil wel graag een stuk waar ze ook echt eens voluit kunnen, en niet na 3 galopsprongen al in de remmen moeten omdat ze anders in het schrikdraad hangen.

@ Kellybelly: ik vroeg me wel af hoe paarden reageren als ze "op vakantie gaan", ik vond dat bij Unieko namelijk heel erg meevallen tijdens cursus, maar dat Kelly zelfs moet wennen aan haar thuisfront.... Is Kelly met andere dingen ook gevoelig?

In ieder geval bedankt weer voor de reacties, wat is het toch mooi als je leest dat paarden zo anders kunnen reageren van elkaar. Een suus die omzich heen kijkt en ziet "het is goed zo", een Ester die als o zo stoere merrie alles toch wel eng vindt. Zo gaaf! al die karakters.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    een Ester die als o zo stoere merrie alles toch wel eng vindt. Zo gaaf! al die karakters.
    Ja en dat zou je achter o zo stoer Est niet zoeken....die staat er bij met een "ik ben totaal niet bang houding" maar ondertussen.

Ik ben ooit een weekeind naar Voest geweest, de stoerste meest LB van het hele stel, goeie ouwe Est, was helemaal niet bang, nergens van. Stond heeeeeel relaxed in de bak, maar heeft 3 dagen niet gegeten.....
    Emiel zei toen tegen mij: die grote van jou is eigenlijk de grootste angsthaas die hier staat al zou je dat niet zeggen. Met mij is niets aan de hand maar van binnen bibber bibber bibber

Maar goed Est is een binnevetter dus die uit het niet en is denk ik daarom nog gevoeliger.....

Bij de verhuizing naar deze stal merkte ik het ook aan kleine dingen, niet eten en hinniken als ik kwam (ik had haar toen toch al een aantal jaar maar had haar nog nooit horen hinniken )

Nou is Est ook wel een extreem geval hoor, als er iets out of order is is ze van de leg. Het verhuizen naar een andere box is voor haar al reden om een paar dagen niet te eten. Stoer paard, eeuwige ik ben nergens bang voor houding, in de koppel 2e in rang, maar ze heeft een o zo klein hartje (en heeft het nu reuze naar zin hier op stal )
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Ik heb geen nare ervaringen met verhuizen. Integendeel. Ben nou twee keer met Amy op cursus geweest en ik merk dat ze het prima vind. Ze eet gewoon, staat heel content in haar stalletje geinteresseerd om zich heen te kijken, sluit zich niet af, geeft geen stress-signalen af zoals hinniken, altijd de oortjes erop, attent, loopt na een paar dagen weer gewoon de trailer op en komt thuis van de trailer af alsof ze een middagje naar de wei is geweest.

Pebbles is twee keer verhuisd het afgelopen jaar. Toen ze bij Isla in de kudde kwam werd ze niet geaccepteerd door de kudde daar. Ze heeft toen enkele dagen alleen moeten staan. Dát vind ze het ergst. Geen sociale contacten. Lopen (ijsberen) langs de draad in de buurt van de andere paarden en hulpeloos hinniken als ze verder weg gaan grazen.
    Zogauw ze bij de kudde mocht was ze gelukkig.

Ook toen we na een half jaar weer naar huis wandelden, we kwamen de hoek van de straat om, ze herkent de omgeving, hinnikt heeeel hard en was gelijk weer thuis vanaf het eerste moment.

Ook Troy doet het vanaf dag 1 zo ontzettend goed bij ons. Eet goed, geen dunne mest, geen gehinnik, alle aandacht voor de andere paarden, hoort gelijk in de kudde. Gewoon goed. Is in vier weken tijd enorm opgebloeid zelfs.

Aangemeld
    Dec 2005

Trea:, dat ziet er goed uit.

Wat jij beschrijft over Amy tijdens de cursus had ik met Unieko ook, toen ik op cursus ging. Hij had nergens last van, kwam vrolijk op me af als ik eraan kwam, maar ging ook vrolijk zijn paddock weer in, om op zijn eten te wachten.
    Ik had toen ook bedacht dat dat wel eens kon komen omdat hij gewoon veeel aandacht kreeg, en de nieuwe spelletjes / oefeningen ook echt leuk leek te vinden.

Ja dat is herkenbaar Hanneke. Amy vind al die aandacht voor haar persoontje heerlijk! Ze eist me ook helemaal op dan, dat kán dan ook. Ze heeft donders goed in de smiezen dat ik er speciaal, helemaal alleen speciaal voor háár ben.

Maar ook alles wat er om haar heen gebeurt heeft haar grote interesse. Tis nét of ze het ziet als "even eruit.. op vakantie" of zo.. óf het is gewoon tinkergedrag.. boeien.. lekker laconiek, maak je niet dik, dun is de mode

O ja.. nog even toevoegen..
    Ze maakt in die dagen ook geen contact met andere paarden. die boeien haar geen r*k. Ik zie/zag andere paarden toch wel een maatje zoeken in de stal ernaast of zo. Amy niet. Die is liever alleen dan dat ze naar andere paarden lonkt.

Is niet meer echt on-topic geloof ik

Zouden ze aanvoelen dat zo samen op cursus gaan met je baasje anders is dan verhuizen? Misschien weten ze wel dat ze daarna weer "gewoon" naar huis gaan of zo en is het daarom oke.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten