Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: de "whoa" op buitenrit

Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

de "whoa" op buitenrit

Hallo allemaal,
    Ben sinds kort met Miko op buitenrit aan het gaan wat op zich goed gaat alleen krijg ik nu moeilijkheden met de "whoa". Hij heeft al twee keer zich dóór de lateral flexion (noodrem) getrokken en dát baart me zorgen! Nu is het ook zo dat als ik hem de buiging inzet en hij stopt dan en ik release onmiddelijk, hij weer doorloopt. Betekent dit dat ik hem helemaal moet laten buigen dus écht tot mijn voet in plaats van los te laten zogauw hij al is gestopt? Erg grappig; Miko is in de bak dus een short horse maar op buitenrit dus net een long horse waardoor ik dit probleem dus in de bak niet heb maar op buitenrit dus wel.
    Suggesties/ideeën?

Groetjes,
    Marjan
    leven is meervoud van lef

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Re: de "whoa" op buitenrit

Je kan misschien een stok meenemen op wandeling of iets anders waar je wél een effectieve fase 4 mee hebt om hem in te buigen, anders is het ronduit gevaarlijk, geloof me...

Aangemeld
    Jul 2006

hoi donderwolke,
    ik had mijn stick bij me en idd ik heb hem een enorme fase 4 gegeven om héél duidelijk te maken dat ie me dat niet meer moet doen. schrok ie zich erg van en ik voelde me er heel vervelend bij

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

tjah beter zo dan dat hij met je weg is en dat jullie samen een accident tegenkomen hé. Da's gewoon Parelli's systeem, fase 1 tot fase 4 en een EFFECTIEVE fase 4 als dat nodig is, anders ben je gevaarlijk bezig.

Ik ben het eens met Donderwolke. Je voelt je heel veel erger ongelukkig als het tot een ongeluk komt.

zoek gewoon naar de EFFECTIEVE fase 4 en gebruik hem als het nodig is (as FERM as nessecary)

Ow, en even stil (ingebogen) laten staan tot de adrenaline wat gezakt is vóór je hem weer loslaat.

Probeer ook erg je eigen energielevel in de gaten te houden. soms dénk je dat je überkalm bent, maar zit je energie in werkelijkheid erg hoog (vlinders of kriebeltjes in de buik). die maken van je short horse zomaar een long horse

Aangemeld
    Jul 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik ben het eens met Donderwolke. Je voelt je heel veel erger ongelukkig als het tot een ongeluk komt.

zoek gewoon naar de EFFECTIEVE fase 4 en gebruik hem als het nodig is (as FERM as nessecary)

Ow, en even stil (ingebogen) laten staan tot de adrenaline wat gezakt is vóór je hem weer loslaat.

Probeer ook erg je eigen energielevel in de gaten te houden. soms dénk je dat je überkalm bent, maar zit je energie in werkelijkheid erg hoog (vlinders of kriebeltjes in de buik). die maken van je short horse zomaar een long horse

Weet er alles van; van ongelukken met een paard (heb geen kruisband meer... ) daarom idd dit topic. Ik heb idd het gevoel dat ik kalm ben, geen kriebels of wat dan ook. Tja als je in level 2 de impulsion lessen doorneemt dan zie je idd dat op buitenrit een short horse ineens een long kan worden door de rechte lijnen.

wat betreft de adrenaline laten zakken; op het moment dat Miek stilstaan is de adrenaline gezakt maar zo gauw ik release dan gaat hij weer. dan LIJKT het zeker of ie gezakt is en was dat niet zo? Hmmm. Vandaag weer een ritje maken; kijken hoe het nu gaat want wat gisteren gebeurde is me niet eerder gebeurd. hopelijk is het een incident geweest!

WAT EEN HEERLIJK WEERTJE! EINDELIJK!!!!!!!!!!!!!!!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik ben het helemaal met Trea en Julie eens wat betreft de effectieve fase 4. Ik heb er met Atli vrij lang over gedaan om een goed werkende ors te krijgen. De reden dat het zo lang duurde, was dat ik niet ferm genoeg durfde te zijn. Want een ferme fase 4 op een moment dat hij niet luistert, betekent eigenlijk: hij krijgt een ram met de stick tegen zijn hoofd... En dat wilde ik niet, ik wilde hem geen pijn doen... Maar als hij door mijn rem heenrent, kunnen wij allebei nog véél meer pijn krijgen. Toen ik eenmaal effectief durfde te zijn (en dat was echt wel een aantal keren nodig bij Atli), werd de ors steeds beter en nu ben ik er in 99% van de gevallen zeker van dat hij werkt. Ik rij echter nog altijd wel met een zweepje (stick vind ik te zwaar, maar stick is wel beter om het aan te leren) voor noodgevallen, omdat ik weet dat ik door bijdrijven met de zweep in vrijwel alle gevallen Atli tot stilstand zal kunnen krijgen.

Als je Miko de ors nog aan moet leren, dan moet je hem in het begin idd helemaal laten inbuigen, ook al staat hij al eerder stil. Ik zou dit nu buiten dus zeker doen. En laat hem dan even stil staan. Controleer ook goed je zit: is je energie laag, knijp je nergens met je benen/je zit? Loopt hij direct weer aan als je loslaat, dan laat je hem direct weer inbuigen en stilstaan, net zo lang tot hij kan blijven staan.

Succes!

Aangemeld
    Jul 2006

hoi marja
    ik ken dat; het me klote voelen als ik effectieve fase 4 heb moeten geven. want ja, ik heb miek dus echt een flinke dreun verkocht! ik voel me achteraf dan vaak onzeker of het zo had moeten gaan maarja, dat is dan mijn denken. op het moment dat ik handel wéét ik wat ik doe maar achteraf... Dát is iets wat ik moet leren
    Ik zal miko idd eens laten staan en telkens weer laten staan als hij wilt lopen. dan zal hij op een gegeven moment wel weten dat het geen zin heeft.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Ik denk toch dat hij de bak als een safe place ervaart en daarbuiten nog niet zo zeker is waardoor hij RB wordt en dus minder goed op de hulpen reageert. Waarschijnlijk door het herstellen van zijn zelfverzekerdheid buiten gaat dit een stuk beter en zal hij ervaren dat als hij onzeker is jij dat begrijpt en niet maar doorgaat tot de bom barst.

Als het zover komt dat je zeker weet dat je er alles aan hebt gedaan en hij toch een keer doorschiet is het zeker goed om een effectieve fase 4 te kunnen geven maar voor die tijd heb je het zelf vaak zover laten komen.

Een goede leider weet namelijk wanneer zijn volgelingen nog niet zeker genoeg zijn voor bepaalde dingen en houd daar rekening mee tenzij er gevaar dreigt. Je paard zal je meer waarderen als je hier rekening mee houdt dan dat je hem aanstuurt op een effectieve fase 4 omdat hij niet rustig ten alle tijden doet wat jij van hem wilt....

Hehehe hebben jullie in de gaten dat ik net het LB HB pakket grondig heb doorgenomen
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Jul 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Ik denk toch dat hij de bak als een safe place ervaart en daarbuiten nog niet zo zeker is waardoor hij RB wordt en dus minder goed op de hulpen reageert. Waarschijnlijk door het herstellen van zijn zelfverzekerdheid buiten gaat dit een stuk beter en zal hij ervaren dat als hij onzeker is jij dat begrijpt en niet maar doorgaat tot de bom barst.

Als het zover komt dat je zeker weet dat je er alles aan hebt gedaan en hij toch een keer doorschiet is het zeker goed om een effectieve fase 4 te kunnen geven maar voor die tijd heb je het zelf vaak zover laten komen.

Een goede leider weet namelijk wanneer zijn volgelingen nog niet zeker genoeg zijn voor bepaalde dingen en houd daar rekening mee tenzij er gevaar dreigt. Je paard zal je meer waarderen als je hier rekening mee houdt dan dat je hem aanstuurt op een effectieve fase 4 omdat hij niet rustig ten alle tijden doet wat jij van hem wilt....

Hehehe hebben jullie in de gaten dat ik net het LB HB pakket grondig heb doorgenomen
    Yep je hebt je inderdaad goed verdiept alleen (no affence!) is dit de theorie en neem je het nu heel zwart/wit. Je suggereert nu dat ik hem door zijn tresholds heb geduwd wat niet zo is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het persoonlijk oppak hoe je hier je kennis weergeeft aangezien je hier statements neerzet over de situatie en mijn leiderschap in twijfel trekt terwijl je daar geen oordeel over kunt geven. Maar ik begrijp wat je bedoelt en ben hier bewust mee bezig.
    Groetjes,
    Marjan

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

hmm misschien heb ik dit aangenomen omdat ik niet uitga van het feit dat een paard aan jou leiderschap zou twijfelen als bovenstaande het geval was geweest.
    En ik kan geen oordeel geven maar set it up for succes is de kleinste signalen oppakken en daar direct iets mee doen...en als een paard zich uit de one rein stop trekt dan heb je imo wat dingen gemist......en ik beweer ook niet dat het mij nooit overkomt!!! Maar sinds deze theorie ben ik mij zeer bewust geworden van hoe ik het zelf aanstuur op zo'n soort situatie en dat ik dan toch weer te veel wilde en niet de relatie voorop heb gesteld. Want dan was het niet gebeurd.....

En het is inderdaar verdomd lastig om als je allerlei plannen hebt gemaakt voor een buitenrit dit te wijzigen tot 7 games met obstakel naast het hek van de wei omdat paardlief aangeeft dat hij zich vandaag helemaal niet veilig voelt ergens anders.....of misschien alleen wat undemanding time omdat blijkt dat hij dat vandaag echt nodig heeft...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Jul 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    hmm misschien heb ik dit aangenomen omdat ik niet uitga van het feit dat een paard aan jou leiderschap zou twijfelen als bovenstaande het geval was geweest.
    En ik kan geen oordeel geven maar set it up for succes is de kleinste signalen oppakken en daar direct iets mee doen...en als een paard zich uit de one rein stop trekt dan heb je imo wat dingen gemist......en ik beweer ook niet dat het mij nooit overkomt!!! Maar sinds deze theorie ben ik mij zeer bewust geworden van hoe ik het zelf aanstuur op zo'n soort situatie en dat ik dan toch weer te veel wilde en niet de relatie voorop heb gesteld. Want dan was het niet gebeurd.....

En het is inderdaar verdomd lastig om als je allerlei plannen hebt gemaakt voor een buitenrit dit te wijzigen tot 7 games met obstakel naast het hek van de wei omdat paardlief aangeeft dat hij zich vandaag helemaal niet veilig voelt ergens anders.....of misschien alleen wat undemanding time omdat blijkt dat hij dat vandaag echt nodig heeft...
    Dat jij dat moeilijk vindt of hebt gevonden wilt niet zeggen dat ik dit dan ook heb! Sorry maar dit bedoelde ik nou met het feit dat je zaken suggereert vanuit je eigen standpunt en je dus dingen invult waar je niets vanaf weet en waar je geen oordeel over kan en (mi) mag vellen zoals dat ik mijn relatie met Miko niet voorop stel. Daar wordt ik lastig van...

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

jij ziet het als oordeel, ik filosofeer gewoon over wat er allemaal kan zijn waardoor een paard zich lostrekt uit een ors. Maar dat zal wel weer alles met interpretatie en manier van formuleren te maken hebben. Ik heb geloof ik ook verder nergens geinsenueert dat jij je daar verder niet mee bezig houdt. Kon toch dat je er niet aan had gedacht....anderts vraag je niet om suggesties of ideeen.Het was alleen niet genoemd en vond het belangrijk genoeg om het WEL te vermelden.

Dit is in elk geval MIJN idee over wat ik heb gelezen in dit topic!

Aangemeld
    Jul 2006

klopt dat het altijd lastig is te communiceren via woorden, zonder intonaties. Kans elkaar niet te begrijpen is groot. Laten we het er dus maar bij houden.
    Groetjes,
    Marjan

Forumlid stijn's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

ik heb persoonlijk begrepen dat de ORS een soort van reflex/2de natuur moet zijn... en dat je echt 30 seconden moet zitten tot je paard rustig is (ademhaling/oren/staart) ik denk dat veel mensen dit misschien te weinig herhalen en dan wanneer ze em echt nodig hebben, hij niet werkt...

wanneer je dan een 'effectieve' fase 4 geeft, heb je je werk idd niet goed gedaan...

ik zal je vertellen, mijn buitenritten met andere paarden zijn zaaaaaaaalig: onze sioux neemt de leiding en ze is het echt gewoon heeft al alles gezien in haar (bijna) 9 jaartjes, maar als ik er alleen mee buiten wil, dan gaat volledig RB, ik leid daar dan uit af dat ik voor DAT aspect (alleen buitenrijden) gewoon nog niet klaar voor ben en hou me nu met andere dingen bezig en wees maar zeker dat die ORS er inzit voor als ik haar toch een stapje te ver gepushed heb...
    Save a horse, Ride a cowboy

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten