Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: schrapen met voorhoef

Re: schrapen met voorhoef

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door memphis
    tip van Eddy Modde (gekregen tijdens een cursus) voor een cursiste die ook een paardje had dat stond te schrapen: breng gewicht op de voet die schraapt, dan moet hij dat been wel neerzetten.
    dat gaat makkelijk als je erop zit, en het hielp in haar geval heel snel.
    op de grond zou je de schouder van het been dat NIET schrapt bij je kunnen weg porqupinen, zodat het gewicht komt op het been dat schraapt en vise-versa. dit alles om te voorkomen dat je zou slaan of aan de teugels trekken.
    Handig, die ga ik ook gebruiken. Ik heb ook een madam ongeduld.

Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

thanks voor jullie reacties. weer handvaten gekregen hoe hiermee om te gaan of het te veranderen!
    leven is meervoud van lef

Beetje laat

Wim doet dat vaak naar de eigenaar toe, als hij iets van haar moet en het duurt haar te lang.. Ze word nu behandelt voor haar mok, en op dagen dat ik niet kom doet hij het zelf. Dan zet hij haar binnen vast en dat duurt gem. een halfuur. Nu is dat bij mij geen probleem als ze zo lang moet wachten, maar bij hem begint ze na 10 min flink te schrapen. Doet ze alleen als hij niet bij haar staat, dus even iets gaat pakken ofzo. Gewoon ongeduld en disrespect, vragen om aandacht. Nu interesseert het hem geen zak of ze schraapt of niet, dus ze word mooi genegeerd. Voor de rest doet ze het nooit, en mocht ze het wel doen dan ga ik haar gewoon negeren.

Bij voertijd staat de leider hier altijd flink te slaan tegen de staldeur, die staat lekker onlogisch achteraan en krijgt dus later haar voer. Die stampt alleen bij bepaalde mensen, ik voer haar gewoon altijd het eerst dus bij mij doet ze 't niet.

Tijdens het rijden zijn ze hier zowiezo liever lui dus stilstaan is geen probleem.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Als ik even een nieuwe parelli theorie loslaat op deze situatie kan een paard schapen uit dominantie en uit onzekerheid.... Schrapen in combinatie met niet willen stilstaan komt op mij over als onzekerheid en zeker niet als ongeduld. Misschien ongeduld in het blijven op een plek waar hij zich niet veilig voelt.

Zoals Linda het wel 50.000 keer herhaalt in het LB HB pakket It's not about getting the task done, it's about the relationship with your horse!
    Dus als hij schraapt op buitenrit of moeilijk wil stilstaan in de bak en dat niet overkomt als dominant gedrag want die zijn eerder lui dan moe dan zou ik zeggen retreat naar een plek waar hij zich wel veilig voelt en ga daar aan de slag....Als hij dan weer zelfzekerder is kan je weer langzaam terug gaan naar waar het begon....Maar duidelijk is dat je paard je iets wil zeggen.

Nu is aan jou de schone taak om te lezen of je paard het doet vanuit dominatie of onzekerheid.....maar je hebt dus wel 50% kans dat je het goed raad geeft mij elke keer weer nieuwe moed!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Jul 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Als ik even een nieuwe parelli theorie loslaat op deze situatie kan een paard schapen uit dominantie en uit onzekerheid.... Schrapen in combinatie met niet willen stilstaan komt op mij over als onzekerheid en zeker niet als ongeduld. Misschien ongeduld in het blijven op een plek waar hij zich niet veilig voelt.

Zoals Linda het wel 50.000 keer herhaalt in het LB HB pakket It's not about getting the task done, it's about the relationship with your horse!
    Dus als hij schraapt op buitenrit of moeilijk wil stilstaan in de bak en dat niet overkomt als dominant gedrag want die zijn eerder lui dan moe dan zou ik zeggen retreat naar een plek waar hij zich wel veilig voelt en ga daar aan de slag....Als hij dan weer zelfzekerder is kan je weer langzaam terug gaan naar waar het begon....Maar duidelijk is dat je paard je iets wil zeggen.

Nu is aan jou de schone taak om te lezen of je paard het doet vanuit dominatie of onzekerheid.....maar je hebt dus wel 50% kans dat je het goed raad geeft mij elke keer weer nieuwe moed!!
    Interessante theorie!! Ben al aan het denken hoe de situaties zich voordoen in ons geval. Is me opgevallen dat als Miko schraapt en ik sta naast hem (of in elk geval op de grond) hij blijft stilstaan, zit ik erop dan schraapt hij en komt in beweging. Dit is dus een duidelijk verschil! Ik vind het lastig te lezen of het dominantie of onzekerheid is maar die percentages van je geven mij idd ook moed

Dus tussen dominant en onzeker zit niks anders?? Lijkt me nogal ongenuanceerd voor een dier zoals een paard.

Aangemeld
    Jul 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Dus tussen dominant en onzeker zit niks anders?? Lijkt me nogal ongenuanceerd voor een dier zoals een paard.
    Hmm...ik denk dat dit idd meer in de richting komt. Dat zal ook de reden zijn waarom ik het verschil moeilijk kan lezen.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

tuurlijk zit er vanalles tussen maar er is wel een moment dat een paard hoe klein ook van confident naar unconfident gaat.....aan ons dat goed te lezen en daar dan weer goed mee om te gaan... er zijn in beide gevallen natuurlijk gradaties......
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

je kan het "lezen als "druk en of snel" schrapen is uit onzekerheid, en bedachtzaam en langzaam schrappen dat is uit dominantie

Dat kan, maar onlnags was ik bij mensen met een beheurlijk zeker paardje dat beheurlijk zeker en wel NU zijn eten wou. Hij schraapte, maar dat was razendsnel, kuilengravend en kwam op mij buitengewoon dominant over. Bovenstaand paardje was eisend, dwingend. Hij schraapte naar de mensen toe. Kwam echt totaal niet onzeker over...

Daarna zag ik Lodash zijn hoefschrapen (achter het draadje als hij weet dat hij dadelijk eten krijgt en ik kom aanlopen) echt anders. Lodash schraapt als ik zo aan kom lopen een keer of 4, rustig, bedachtzaam. Bij hem ziet het er niet uit als naar mij toe, maar spanningsopbouw (WIL ETEN- DUURT LANG - IK ONGEDULDIG PAARD) die leidt tot een extern gedrag. Maar het ziet er totaal niet uit als naar mij toe.

Dus dit kan ook nog een verschil zijn, binnen de dominante schrapers....

Om het nog wat ingewikkelder te maken.

May the horse be with you!

Forumlid CooLLady's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    41

Wat is het LB HB pakket eigenlijk misschien stomme vraag??

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten