Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: bang voor de leadrope

bang voor de leadrope

hi guys.
    daar ben ik weer met een vraagske.. Malik is ontzettend bang voor de leadrope.. ik weet niet waarom en hoe dat gekomen is en ook niet hoe ik het weg krijg. sinds ik merkte dat hij er bang voor was heb ik zowat iedere minuut dat ik bij hem was dat ding rustig aaiend over zijn lichaam gehaald (behalve achter omdat ik bang ben dat hij dan trapt) dus een beetje friendly.. dan is er bijna niks tot niks aan de hand..maar zodra het ding beweegt vliegt malik (altans probeert hij) er vandoor.

Ik heb ook al een paar keer met het einde van de leadrope een klein beetje expres bewogen zodat hij eraan went maar ook dit gaat zonder succes..

hoe los ik dit op?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: bang voor de leadrope

Hoe lekker vind je paard het kriebelen op de schoft?
    Je zou eens kunnen proberen om de leadrope een beetje op te vouwen in je hand, en lekker de schoft te scrubben ermee. Intussen laat je rustig een klein stukje touw uit je hand vallen terwijl je relaxed door scrubt. Dat stukje beweegt dan een beetje mee terwijl jij je paard aait. Misschien dat dat voor hem op dit moment nog net te verdragen is?
    Begin in elk geval ermee op een plek die je paard bij gewoon aanraken prettig vind.
    Kijk eens of je het touw 5cm uit je hand kunt laten vallen zonder dat je paard bang wordt. Als dit goed gaat, verleng dat stukje dan elke dag 1 cm of iets, tot je paard steeds meer leert verdragen.

Nog een belangrijk punt: stop niet als je paard bang wordt. Laat je hand bij het paard blijven. Je kunt als je paard echt bang is ervoor zorgen dat het touw even niet meer beweegt, maar blijf aaien tot hij stilstaat. Anders leert je paard dat wegrennen de oplossing is voor de friendlygame.

Doe je het met rhythm, relaxed en met approach and retereat? Zijn toch wel de 3 sleutels (alle 3 met een r, reutels? ) tot friendly game, denk ik.

Dus niet leadrope op paard en maar blijven aaien, want dan kan je zo'n soort "ik blijf staan maar sta onder spanning en eigenlijk vind ik het helemaal niks"-friendlygame.

Dan beter: leadrope naar paard en eraf, naar paard en er af naar paard en eraf, tot hij zich echt realiseert dat hij niet dood gaat. Kan even duren. Zodra hij tekenen laat zien van ontspanning, zoals hoofd wat laten zakken, makkelijker kijken naar de leadrope, zachter oog, likken, kauwen, dat soort dingen, dan stop je meteen. Daarna weer rustig verder.

Hoe meer je dat leadrope op paard en eraf, op paard en eraf met ritme doet, dus echt er een dansje van maakt zeg maar, hoe sneller je paard het zal snappen.

Wat je wilt dat hij snapt is bottomline: zij doet iets dat ik als eng ervaar maar het valt alles mee, valt alles mee, valt alles mee, hee het is eigenlijk helemaal niet erg!

Wees je goed bewust van je lichaamstaal, wees zacht en ontspannen in je lijf, terwijl je dit doet.

Veel plezier!

Ohja en misschien is een keer lesnemen ook wel fijn voor je!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Oh en misschien is het ook handig om de leadrope wat over je eigen arm te laten bewegen in zijn buurt. Sta zelf heel passief en relaxed, zorg ook dat je zelf niet gespannen bent om wat er misschien gebeurd. Aai jezelf met de leadrope, en laat je paard op deze manier wennen aan de bewegingen van de leadrope, dan kan hij het allemaal bekijken, zonder het zelf te hoeven "ondergaan".

Let ten allen tijd natuurlijk op je passieve en ontspannen houding. Ookal wéét je bijna zeker dat je paard gaat schrikken. En zoek steeds het punt op waar je paard nog nét niet bang wordt en stop daar. Als jij je paard steeds zo goed aanvoelt dat je stopt net vóór je paard bang wordt, dan krijgt je paard steeds meer vertrouwen in jou, en in de leadrope. Succes

hey,

bedankt voor de snelle reacties..

het meeste ervan heb ik echter al geprobeert maar het overige zal ik deze week nog even proberen..

@mafhaf: ik wil enorm graag les nemen maar er zit niet echt iemand in de buurt die betaalbaar is en minimaal 1 keer in de week kan..

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Misschien is het beter om eerst eens Approach & Retreat te doen met de leadrope.

Je zet een stukje van de piste af (de grootte van een round corral ofzo) zodat je paardje de ruimte heeft om te bewegen als hij dat wil, maar ook weer niet heel ver kan weglopen zodat je 'contact' met hem kunt houden.

Laat je paardje los en neem de leadrope in je handen..zorg ervoor dat Malik die duidelijk kan zien. Loop wat rond en kijke hoe hij reageert. ('LEES' zijn lichaamstaal!) Als je dichterbij probeert te komen en je ziet dat z'n oren plat gaan liggen of hij zich opspant, neem dan de druk weer weg door een stapje achteruit te zetten...probeer je paardje nieuwsgierig te maken zodat hij zelf naar je toekomt.
    Als je merkt dat hij zich begint te ontspannen kun je weer dichterbij komen. Ga 'sideways' naar hem toe, dus niet met je hele lichaam op hem gericht..sta met je navel weg van hem gericht en als hij nieuwsgierig en zeker genoeg is steek je arm uit zodat hij aan de leadrope kan snuffelen...ga ook tegenover hem staan en ga dan achteruit, zodat hij ziet dat je hem de ruimte gunt.

Als het goed is, zou hij zo moeten leren meer op zijn gemak te zijn en na verloop van tijd zelfs nieuwsgierig te worden.
    Gebruik je fantasie: loop wat rond, probeer hem te benaderen, kijk waar zijn 'grens' ligt (hoe dichtbij je kunt komen zonder dat hij zich opspant) en respecteer die. Ga zitten met je rug naar hem toe en kijk wat naar de wolkjes,...

Maak er een gewoonte van dat als je even gewoon bij Malik wil gaan zitten, je dan je leadrope, stick ed. met je meeneemt zodat hij er mee vertrouwd geraakt..

En vergeet niet: Met veel geduld kun je alles bereiken!
    EN: Curiosity is the opposite of fear!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Apr 2006

Misschien is het beter om eerst eens Approach & Retreat te doen met de leadrope.

Je zet een stukje van de piste af (de grootte van een round corral ofzo) zodat je paardje de ruimte heeft om te bewegen als hij dat wil, maar ook weer niet heel ver kan weglopen zodat je 'contact' met hem kunt houden.

Laat je paardje los en neem de leadrope in je handen..zorg ervoor dat Malik die duidelijk kan zien. Loop wat rond en kijke hoe hij reageert. ('LEES' zijn lichaamstaal!) Als je dichterbij probeert te komen en je ziet dat z'n oren plat gaan liggen of hij zich opspant, neem dan de druk weer weg door een stapje achteruit te zetten...probeer je paardje nieuwsgierig te maken zodat hij zelf naar je toekomt.
    Als je merkt dat hij zich begint te ontspannen kun je weer dichterbij komen. Ga 'sideways' naar hem toe, dus niet met je hele lichaam op hem gericht..sta met je navel weg van hem gericht en als hij nieuwsgierig en zeker genoeg is steek je arm uit zodat hij aan de leadrope kan snuffelen...ga ook tegenover hem staan en ga dan achteruit, zodat hij ziet dat je hem de ruimte gunt.

Als het goed is, zou hij zo moeten leren meer op zijn gemak te zijn en na verloop van tijd zelfs nieuwsgierig te worden.
    Gebruik je fantasie: loop wat rond, probeer hem te benaderen, kijk waar zijn 'grens' ligt (hoe dichtbij je kunt komen zonder dat hij zich opspant) en respecteer die. Ga zitten met je rug naar hem toe en kijk wat naar de wolkjes,...

Maak er een gewoonte van dat als je even gewoon bij Malik wil gaan zitten, je dan je leadrope, stick ed. met je meeneemt zodat hij er mee vertrouwd geraakt en het beschouwt als een 'onderdeel' van jouw!

En vergeet niet: Met veel geduld kun je alles bereiken!
    EN: Curiosity is the opposite of fear!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

TS had boven al vermeld dat het paard niet bang was voor haar of voor de leadrope an sich, maar voor het bewegen ervan. Ik denk dus niet dat bovenstaande oefening van toepassing is op specifiek dit probleem

hij is naar alles ook erg nieuwschierig en wilt altijd overal aan snuffelen en erin bijten..

als ik naar hem toe ga met de leadrope dan maak ik hem eerst nieuwschierig, laat hem snuffelen en een beetje bijten, dan klip ik het vast aan zn halster en doe ik friendly met hem maar zodra ik met hem ga lopen en het touw bij hem in de buurt beweegt springt hij weer raar weg en briest hij hard...

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    TS had boven al vermeld dat het paard niet bang was voor haar of voor de leadrope an sich, maar voor het bewegen ervan. Ik denk dus niet dat bovenstaande oefening van toepassing is op specifiek dit probleem
    Nou...dan kan ze toch nog altijd gewoon rondlopen terwijl ze de leadrope beweegt, heen en weer zwaait,..ed.? Desentisizen dus.
    Groetjes
    Ariane xxx

Bladwijzers

Forum Rechten