Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 41 van de 41

Topic: extreme reactie

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: extreme reactie

Ik denk inderdaad dat je zijn reactie niet moet vernietigen. Dat je je paard niet moet leren dat hij niet mag vertrekken met impuls. Maar dat je dit in goede banen moet zien te leiden.
    Om daaraan te beginnen zul je eerst inderdaad echt moeten WETEN wat de reden is waarom je paard zo vertrekt. Dat kan overijverigheid zijn. Ik denk dat het dan wel op ten duur zal normaliseren, en zijn reactie wat minder zal worden.
    Het kan overgevoeligheid zijn of angst, waarbij je dus nog wat meer nadruk moet leggen op friendly.
    Het kan zijn dat jij gewoon nog teveel doet met je stick. Ik gebruik bij mijn paard de stick totaal niet. Een stick is een versterking van je hulp, maar die versterking is gewoon al teveel voor mijn paard. Bij sommige paarden moet je alles al vrij snel minimaliseren, omdat je anders al gauw schreeuwt naar je paard.

Hoe het ook zij, ik zou in elk geval niet je paard uitputten en hem zo leren dat keihard vertrekken niet mag, maar de reden wegnemen WAAROM hij zo vertrekt.

Oei, Magicjoy: ik vind dat persoonlijk niet zo'n goed idee. Het paard neemt initiatief, gaat zelf nadenken. Dat wil je toch niet afstompen?
    Ik heb zelf een arabier en een welsh cob, die ook heel goed en veel met mij mee mogen denken, dat heb ik zeker niet afgestompt, hoor. Ze mogen ten alle tijden meedenken, maar dan overleggen we ook, zelf in rengalop ervandoor gaan vind ik geen overleg, zeker niet als we op een kruispunt afgaan.

Alleen de rengalop-reactie van Ginny is er omdat ze geen zin heeft dat je dingen van haar vraagt. Ze is zelf niet bang, het is niet iets wat ze niet kan, ik ben niet druk of zenuwachtig, ze heeft geen pijn. Alles is prima met haar, totdat je iets van haar gaat vragen (bv werken) en op haar vorige adressen heeft ze geleerd dat als ze zich dan gedraagt als "gevaarlijk" paard, ze dan niet hoeft te werken en haar eigen gangetje kan gaan. Slim is ze wel, ze probeert jou bang te maken. (en dat bedoel ik wanneer je aan de lange lijnen werkt, of onder het zadel, van parelli heb ik geen verstand )

Mijn arabier heeft ook een broertje dood aan longeren. Maar alleen ik snap dat het af en toe moet omdat het goed is voor zijn rug los te werken en wat lenigheid te houden wanneer je alleen maar door het bos crost. Dan moet ik hem toch overtuigen dat het goed voor hem is, want hij zal het heus niet uit zichzelf doen. (en leer mij een arabier kennen, die weten meestal heel goed wat ze zelf willen ) en inmiddels weet hij dat als hij mij me zin geeft, we daarna ook iets doen wat hij leuk vindt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ebby
    Zou je haar niet een beetje op de cirkel kunnen remmen? Door middel van het opsteken van je hand of haar een klein beetje klem lopen of wat voor de schouder gaan staan om haar duidelijk te maken dat ze niet zo hard mag/hoeft. Beetje denkende aan de magazijn werker die 1000 dozen deed ipv 500. Wie weet wist hij helemaal niet dat dat niet hoefde en dacht juist dat het goed was. Als ze dÃ*t negeert of dwars door heen loopt (wat in dit geval denk ik op hetzelfde neerkomt) dan denk ik dat je het in de disrespectful hoek zal moeten zoeken en misschien eerst daaraan werken, misschien op een andere oefening als de cirkeling eerst.
    dit zou inderdaad een handige tip zijn voor het explosief gedrag tijdens het wegzenden!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik kan me totaal niet vinden in jouw verklaring.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door magicjoy
    Alleen de rengalop-reactie van Ginny is er omdat ze geen zin heeft dat je dingen van haar vraagt.
    ...
    totdat je iets van haar gaat vragen (bv werken) en op haar vorige adressen heeft ze geleerd dat als ze zich dan gedraagt als "gevaarlijk" paard, ze dan niet hoeft te werken en haar eigen gangetje kan gaan.
    Ik vind dit een erg vermenselijkte interpretatie van de gedachtegang van het paard. Een paard gaat niet heel hard rennen om jou bang te maken. Een paard dat ee soortgenoot of mens weg wil jagen rent eerder op je af, gaat staken, maakt zich groot, bijt, trapt, of plet je tegen het hek. Dit zijn acties die een paard kan doen wanneer hij volledig bij zinnen is.
    Rennen is vluchtgedrag, gedrag wat een paard vertoont als hij zich niet veilig voelt, de situatie niet kan begrijpen, er teveel druk om hem wordt uitgeoefend etc.
    Een paard pest niet, een paard liegt niet, een paard doet niet netalsof.

Op mij komt het nog altijd over dat het paard eerder in verwarring raakt, dat de hulpen te fel worden gegeven, of dat het paard zich onzeker voelt als ze afstand moet gaan nemen van Esther.

Sandra, Ik wou net zo'n beetje opschrijven wat jij hierboven zei toen ik zag dat jij het al had gedaan...

Ik wou er nog wat aan toevoegen:
    Je zei dat de rengalop acties van Ginny waren omdat ze het werk niet leuk vind. Als ik heel duidelijk merk dat mijn paard iets niet leuk vind doe ik het niet... Zo simpel is het voor mij.

Maar goed, Ik ken de TS en haar paard niet, dus kan natuurlijk niks met zekerheid zeggen.

Rennen is vluchtgedrag
    oja, zeker, om onder uit het vervelende werk uit te komen. Dat heb ik dan verkeerd uitgelegd. Maar paarden zijn ook slim en als bepaald gedrag beloont wordt, zullen ze dat ook volhouden. (Pavlov)

En ik ga ook zeker niet de hele tijd rondjes in de bak draaien, dat vind Magic ook niet leuk, maar er zijn ook dingen die je uiteindelijk wel moet doen, wil je je paard gezond houden om jouw gewicht te kunnen dragen. (en eerlijk te zijn tegenover je paard)
    Magic vind het ook niet leuk als hij bv niet in rengalop over klapzand mag, alleen ik snap dat hij daar niet op getraind is en hij een peesblessure op kan lopen.
    Ze mogen zeker meebeslissen, dat is het leuke van met de paarden omgaan, maar uiteindelijk ben ik eindverantwoordelijke. Dus ja, soms laat ik mijn paarden iets doen wat ze niet leuk vinden.
    Anders moet je gewoon stoppen met rijden en je paard echt natuurlijk laten zijn.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door "magicjoy
    Anders moet je gewoon stoppen met rijden en je paard echt natuurlijk laten zijn.
    Daar ben ik het niet mee eens. Als ik het goed aanpakt dat heeft mijn paard er plezier in om met mij te werken. Dit kost idd wel veel tijd.

Ik kom zelf vaak de wei inlopen, zonder halster/brokjes oid. Dan komt Sisi (mijn paard) altijd naar me toe lopen. Meestal loop ik dan richting uitgang en kijk hoe ze reageert. Soms merk ik dat ze de wei niet uit wilt. (dat komt wel eens voor als het heel warm is). Dan respecteer ik dat en laat ik haar in de wei staan. Dan maar een dagje aleen wat knuffelen enz. in de wei zonder iets van haar te vragen.

Als ik dan een dagje niks doe merk ik gelijk de volgende dag dat ze weer zin heeft om te werken, dan sjeest ze weer naar het hek van de wei en rent ze zo'n beetje voor mij uit de bak in. In de bak doe ik vaak wat oefeningen. Soms wat VD, soms gewoon gymnatiseren (dressuren aan de hand, zijgangen oefenen, piaffe, en nog wat dingen).

Ook in de bak merk ik wel eens dat mijn paard ergens anders zin in heeft. Een wandelingetje buiten bijv. Dan ga ik ook wandelen buiten.

Juist omdat mijn paard weet dat ik het liefst alleen de dingen doe die zij leuk vind heeft ze plezier in het werk. Daarom accepteerd ze het ook meteen als ik iets niet goed vind.
    Als we bijvoorbeeld langs de weg lopen en ze ziet iets aan de overkant van de weg waar ze heen wilt maar er komt een auto aan. Dan zeg ik haar dat ze moet wachten, en dat doet ze dan omdat ze weet dat er iets niet veilig is, en ze weet dat als het mogelijk is we onmiddeljk oversteken om te doen wat zij wilt.

Zoals ik jou begrijp probeer je de baas te zijn over je paard. Ik heb inmiddles het hele idee van de baas zijn laten varen. Ik ben niet de baas over mijn paard, maar mijn paard is net zo min de baas over mij. Ik kan hem alleen nooit dwingen om iets te doen. Misschien dat we elkaar daarom niet helemaal begrijpen... We kijken er een beetje te anders tegenaan...

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

eeuh moderaters... Mag dit topic verplaatst worden naar NH-vragen algemeen? Zodat we -zoals afgesproken- de Parelli-topics specifiek Parelli houden, om methodische verwarring te minimaliseren? Tnx, Els

PS: Si en Magicjoy: het is wel fijn als jullie je voorstellen in het voorsteltopic . En van Si lijkt me tevens een filmpje van die Piaffe wel leuk!
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

yes miss

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door magicjoy
    Rennen is vluchtgedrag
    oja, zeker, om onder uit het vervelende werk uit te komen. Dat heb ik dan verkeerd uitgelegd. Maar paarden zijn ook slim en als bepaald gedrag beloont wordt, zullen ze dat ook volhouden. (Pavlov)
    Ok, nu ga ik even met je mee (is moeilijk want ik ben het nog steeds niet met je eens, maar goed...) Stel dat Ginny letterlijk onder het vervelende werk uit vlucht, met ook daadwerkelijk de bedoeling om te voorkomen dat ze dat vervelende werk moet doen.

Als Ginny het werk inderdaad als vervelend werk ziet, is dat dan niet de hele clou van dt verhaal.
    Ginny geeft aan dat ze het niet fijn vind wat er met haar gedaan wordt.
    Dan zou je je de volgende dingen af moeten vragen:
    - wat vind ze nu precies niet prettig
    - waardoor vindt ze dit niet prettig
    - en wat kan ik dáár aan doen, dat ze het tóch prettig gaat vinden.

Als ik even helemaal mee ga met jouw verklaring en jouw beredenering, dan probeert Ginny jullie met dat vluchtgedrag iets te vertellen. Misschien is haar gedrag dan wel uiterste noodzaak voor haar om tegen jullie dovemansoren te schreeuwen dat wat jullie haar vragen niet fijn is voor haar!
    Dáár zou je dan iets aan moeten doen, in plaats van haar de mond te snoeren door haar doodmoe te jagen.

En ik ga ook zeker niet de hele tijd rondjes in de bak draaien, dat vind Magic ook niet leuk, maar er zijn ook dingen die je uiteindelijk wel moet doen, wil je je paard gezond houden om jouw gewicht te kunnen dragen. (en eerlijk te zijn tegenover je paard)
    Zelfde verhaal. Als je paard aangeeft het longeren niet leuk te vinden, probeer er dan achter te komen waar dat door komt en wat je eraan kunt doen. Mijn paard vind longeren best "aardig" , tot zo'n 5 rondjes, dan is het wel even weer genoeg. Dus wisselen we het af met lange lijnen werk (gedurende 1 sessie) en zo kom ik haar tegemoet, en maak ik haar spelenderwijs leniger. Zonder dat ik haar hierbij ook maar ergens toe hoef te dwingen. Goed gymnastiseren lukt alleen maar met een welwillend geconcentreerd paard, dat bereid is moeite voor je te doen. Gymnastiseren laat zich toch niet afdwingen, dus waarom zou je dat dan proberen?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    PS: Si en Magicjoy: het is wel fijn als jullie je voorstellen in het voorsteltopic . En van Si lijkt me tevens een filmpje van die Piaffe wel leuk!
    Hoi, ow sorry! Ik zal me even voorstellen. Heb het hele forum nog niet doorgelezen, maar zal gelijk een topic aanmaken
    Verder plaats ik geen foto's/filmpjes meer van mijn paarden op internet nadat foto's van mijn oude pony een keer zijn "gejat" en op een site gezet. Ik moet dingen nu dus zien uit te leggen zonder beeld oid...

De piaffe zie ik meer als een trucje. Ik heb haar een voor een geleerd hoe ze haar benen op moet tillen als ik er naar wijs en zo kon ik door snel te wijzen proberen haar de piaffe te leren. Het gaat nog niet altijd even goed maar het begint er nu wel echt op te lijken
    Het kostte me wel veel tijd omdat ik er echt pas mee wou beginnen als Sisi een beetje verzameld liep. (natuurlijke verzameling)

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten