Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 41

Topic: extreme reactie

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Re: extreme reactie

Ergens legt Pat iets uit over respect aan de hand van een voorbeeld van een magazijnwerker. Stel, jij bent de baas van het magazijn en je wilt graag dat je medewerker 500 dozen inpakt. Als je later terugkomt en er zijn er maar 200 ingepakt is dat vervelend. Een medewerker die daar een gewoonte van maakt zul je uiteindelijk ontslaan wegens luiheid en gebrek aan respect. MAAR: een medewerker die 1000 dozen inpakt ipv de grvraagde 500 is ook vervelend. Ook dat is een teken van een gebrek aan respect. Als je 1000 dozen had gewild had je er tenslotte wel om gevraagd.

Het is mogelijk dat Ginny extreem gevoelig is. Maar je weet zelf het beste of jouw fase 1 mogelijk nog te grof is. Als je een rustige fase 1 nog weer kleiner gaat maken begint dat naar mijn idee weer veel te lijken op mensen die op hun tenen rond hun paard sluipen om het dier maar niet boos of overstuur te maken.
    Het is ook mogelijk dat Ginny 'normaal' gevoelig is maar dat jij in je lichaamstaal nog dingen beter kunt doen. Daarvoor lijkt me het werk van Chris Irwin een erg nuttige aanvulling. Eerlijk gezegd beter dan gaan zoeken naar kleinere fasen.
    Net als E. vd Zanden denk ik dat Ginny behoorlijk LB is en dat ze door haar overdreven reacties haar dominantie wil bevestigen. Door te doen wat je vraagt, maar wel op een extreme manier, pakt zij het initiatief in jullie communicatie van jou af.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Klinkt als een heel interessant paard!
    Wat gebeurt er als jij alleen maar denkt aan wat je wil vragen?

Stel ze staat klaar om weggezonden te worden op de cirkel, jij doet alleen live up, maar denkt aan de send? Wat gebeurt er dan?

@ Sannie: als ik naar het voorbeeld kijk dan kan die magazijnmedewerker toch ook overijverig zijn? Is dat disrespect?
    Het lijkt me dat je als je een overijverig paard "straft" dat paard daar toch heel onzeker van wordt?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Volgens mij klinkt het helemaal niet alsof je wat fout doet maar heb je "gewoon" een playfull horse". Het feit dat ze verder direct reageert op wat je van haar vraagt, met een lichte fase neem ik aan, geeft m.i. aan dat je een goede communicatie met haar hebt.

Komt ze makkelijk naar binnen?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    @ Sannie: als ik naar het voorbeeld kijk dan kan die magazijnmedewerker toch ook overijverig zijn? Is dat disrespect?
    Het lijkt me dat je als je een overijverig paard "straft" dat paard daar toch heel onzeker van wordt?
    De magazijnmedewerker is idd overijverig, maar waarom dan? Als hij meer doet dan gevraagd is dat direspect in de zin dat hij denkt het beter te weten dan de baas: er zullen eigenlijk wel 1000 dozen moeten zijn maar dat is de baas vast vergeten te zeggen. Maw, de medewerker veronderstelt dat de baas een fout heeft gemaakt door om slechts 500 dozen te vragen terwijl het er eigenlijk meer moesten zijn. In dat geval heeft de medewerker onvoldoende vertrouwen in het beoordelingsvermogen van de baas en denkt dat hij het zelf beter weet.

Bij je paard wil je niet dat hij denkt dat hij het beter weet dan de baas, omdat een paard dat op spannende momenten meer vertrouwen heeft in z'n eigen oordeel dan in het oordeel van z'n baas, grote problemen voor zichzelf en anderen kan veroorzaken.

Een overijverig paard straffen is niet aan de orde, het gaat erom dat je zelf het initiatief terug kan krijgen. Nogmaals, het gaat hierbij om een LB dominant paard, NIET om een angstig en onzeker RB paard dat er vandoor vliegt zodra je letterlijk maar 1 vinger beweegt omdat het bang is klappen te krijgen. Het kan best zijn dat Ginny wel supergevoelig en angstig en RB is, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Even een voorbeeld:
    Mijn paard denkt het allemaal vaak beter te weten dan ik en heeft bovendien een grote playdrive. Tot mijn frustratie vond hij het lange tijd leuker om met andere paarden te spelen dan met mij. Als eerste stap ben ik daarom heel veel met 'm gaan spelen, waarbij de enige voorwaarde was dat hij iets deed, dus in de bak gaan staan suffen accepteerde ik niet.
    Op een gegeven moment liet ik 'm at liberty cirkelen, maar hij houdt niet van cirkelen. Eerder ging hij dan gewoon staken, maar aangezien dat niet meer mag verzon hij iets nieuws om eronderuit te komen. Hij liep naar de bakrand en ging spontaan zijwaarts lopen. Dat mag, maar omdat dat zijn initiatief was liep ik erheen, vroeg wat extra, namelijk zijwaarts in draf en stopte hem daarna voor een beloning. Op die manier krijg ik geen ruzie met hem door hem te blokkeren in wat hij aanbiedt, maar krijg ik wel weer het initiatief terug. En zo kun je in heel veel situaties het initiatief van je paard ombuigen zodat jij weer bepaalt wat er gebeurt, zonder het idee van je paard af te kappen.

Tegenwoordig helpt mijn paard bij de opvoeding van een jong paard dat wat onzeker en rennerig is in de bak. Ze mogen samen los spelen en daarbij vraag ik wat tempo-overgangen en verander ik ze van richting. Als ik fluit mogen ze naar binnen komen. Het jonkie neemt het allemaal gemakkelijk over en wordt stukken zelfverzekerder omdat hij zo makkelijk alles goed leert doen. Als ik echter te veel aandacht aan die kleine besteed wil m'n paard mij terug hebben. Waar hij vroeger die kleine zonder pardon weggeschopt zou hebben heeft hij nu een nieuwe manier gevonden om mijn aandacht te trekken. Sta ik even met dat jonge ding te kroelen dan staat 9 van de 10 keer ineens mijn paard achter me, met een zweepje, bal, halster of wat dan ook tussen z'n tanden dat hij gevonden heeft. Als hij dat komt brengen krijgt hij meteen aandacht en is hij verzekerd van een spelletje: apporteren.
    Laatst had nog een stalgenote haar paard ook bij mijn paard en de kleine gezet. Die twee gingen samen rondrennen, maar mijn paard deed niet mee. Die stond met de bal naast me en scheurde de andere twee voorbij om de bal te gaan vangen toen ik 'm weggooide. Door mijn paard wel ruimte te geven voor eigen ideeën maar niet te accepteren dat hij altijd precies bepaalt wat we gaan doen heb ik nu een paard dat liever met mij speelt dan met z'n weidemaatjes en dat bovendien heeft geleerd op een redelijk subtiele manier duidelijk te maken waar hij zin in heeft.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    De magazijnmedewerker is idd overijverig, maar waarom dan? Als hij meer doet dan gevraagd is dat direspect in de zin dat hij denkt het beter te weten dan de baas: er zullen eigenlijk wel 1000 dozen moeten zijn maar dat is de baas vast vergeten te zeggen. Maw, de medewerker veronderstelt dat de baas een fout heeft gemaakt door om slechts 500 dozen te vragen terwijl het er eigenlijk meer moesten zijn. In dat geval heeft de medewerker onvoldoende vertrouwen in het beoordelingsvermogen van de baas en denkt dat hij het zelf beter weet.
    Maar dat hoeft toch geen disrespect te zijn? Misschien wil ie wel een goede indruk maken op zn baas door extra hard te werken. Of zn baas een plezier doen door eigen initiatief (schrijf je dat zo? ) te tonen, hoeft de baas dat ook niet meer te regelen. Heeft ie weer tijd over voor een extra koffiepauze
    Surrender to fun!

Aangemeld
    Dec 2005

Sannie ik denk dat ik hem vat.
    Het gaat bij het magazijnwerk dus niet om een constante stroom van dezelfde orders, het is in het voorbeeld echt een duidelijk order van 500 dozen?

Maar een LB dominant paard kan toch ook gewoon vrolijk zijn, en blij zijn dat hij (in het geval van de cirkel) mag "gaan"?

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Je kan het volgens mij vergelijken met een kind dat een opdracht "extreem" uitvoert. Bijvoorbeeld je zegt het kind: "Nu mag je stoppen met spelen en je jas pakken want we gaan naar oma".
    Kind grist vervolgens jasje van de kapstok en trapt tegen de deur om hem open te doen Boodschap: ik doe wat je vraagt, maar ik heb er eigenlijk geen f*ck zin in.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Dec 2005

[quote="E.Zanden"]
    Kind grist vervolgens jasje van de kapstok en trapt tegen de deur om hem open te doen quote]

Een ongemanierd / onbeleefd kind, nu snap ik het echt

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

hmmmm...food for thought...

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ginny
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ginny
    ....Wanneer ik straks weer 'opstijg' denk ik toch dat ik die 'dolle-5-minuten-in-de-bak' erin hou..
    Zou ik zelf niet doen... Ze staat toch gewoon in het land? Dan kan daar haar dolle uren hebben. De context: "bak" zou ik (in het begin) gebruiken voor je 7 games en preflightchecqs. Die leer je in level 1. Door de bak te laten associeren met debiel doen, kan dat debiel doen ook een gewoonte worden. Wil je vast niet Grz Els
    Voor wat betreft het eerste punt:
    In het land doet ze lang niet zo gek als in de bak.
    Ik kan haar toch veel beter even 5 minuten idioot laten doen en daarna een te handelen paard hebben ? Okay, ze reageert heel fanatiek/extreem, maar nog wel te handelen.
    Doe ik dat niet dan heb ik zowiezo een gevaarlijk bommetje...
    Wat denk jij ?
    <snap>
    Maar je mening over het eerste punt, daar valt wat over te zeggen...wat vind je van mijn argument ?
    Je argument heb ik echt al véél vaker gehoord. Dit doen toch praktisch álle mensen, wanneer ze niet weten *hoe* ze zoiets kunnen aanpakken? Je omzeilt daarmee mijns inziens echter het 'probleem'... Het probleem lijkt me, dat ze in het land blijkbaar relaxed is maar dat IETS haar (inwendig) "motiveert", om in de bak *dit gedrag* te gaan vertonen.

Wil jij werken aan de: "iets"? Of kies je voor de symbiose op háár voorwaarden? (= loslaten en gek doen). Beide keuzes zijn OK , maar geven verschillende resultaten...

Ik vraag me trouwens ook af - na jouw verhaal van die circelgame- of dat losgooien wérkelijk helpt... Want blijkbaar doet ze dus nog steeds idioot...

Wat je in PNH doet vóórdat je gaat rijden, is alle 7 games aflopen én de preflight-cheqs. De 7 games zijn er voor de opbouw van de wederzijdse *communicatie*. Je stapt pas op, wanneer er een ( respectvolle) interactie is. Zolang ze zich zó gedraagd als jij beschrijft, mag je haar vergelijken met een kapotte auto zonder rem en stuur. Daar stap je (neem ik aan) ook niet in ( ik niet althans ) Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Feb 2006

Els heeft e.e.a. nog wat duidelijker gemaakt en ik kan me in haar uitleg helemaal vinden.

ik wil wel nog even over het volgende puntje verder denken:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Maar een LB dominant paard kan toch ook gewoon vrolijk zijn, en blij zijn dat hij (in het geval van de cirkel) mag "gaan"?
    Mijn mening: ik ben heeeel blij als een paard écht blij meespeelt. Maar de moeilijkheid blijft om je paard helemaal goed te lezen. Waar slaat vreugde om in angst, waar slaat een vriendschappelijk stoeipartijtje om in een serieus gevecht?
    In het verleden had ik een verzorgpaard waarmee ik veel buiten reed. Dat paard was fantastisch. Hij vond het leuk om te gaan rijden en ook om af en toe een stukje te rennen. Op plaatsen waar dat kon (begin van een lange dijk oid) 'vroeg' hij of hij mocht gaan rennen door wat drukker te gaan lopen. Als ik 'toe maar' zei, dan gingen we. En goed hard ook. Maar als ik 'nee' zei was het ook meteen klaar en dan wandelden we rustig aan de lange teugel verder. Die (buitenrij)communicatie is mijn ideaal en dat hoop ik met mijn huidige paardje ook weer te bereiken.
    Een LB dominant paard mag heus wel af en toe eens lekker door het dolle heen raken. En hij mag ook best eens een extra bokje geven zodra hij toestemming krijgt om te gaan. Maar als hij niet eerst om die toestemming vraagt, niet eerst zijn idee oppert om te kijken wat ik van dat idee vind dan gaat er helemaal niemand. Een paard dat er, zonder af te wachten hoe de baas er over denkt, vandoor rent gooit als het ware de hoorn op de haak. De verbinding is dan weg en die krijg je niet meer terug totdat het paardlief belieft om te stoppen. At liberty rent zo'n paard van je weg en komt niet meer uit zichzelf terug. Niet uit angst, maar domweg omdat hij geen boodschap heeft aan de 'baas'.

Al met al hoop ik dat Ginny wat kan met al deze ideeën en informatie. En nog even voor de extra duidelijkheid: ik ken haar paard niet en kan het gedrag dus niet in een hokje plaatsen. Ik wilde alleen even aangeven dat een paard dat extreem reageert niet noodzakelijkwijs supergevoelig / angstig hoeft te zijn maar dat het gedrag ook juist kan voortkomen uit zelfverzekerdheid / dominantie.

Ik heb een paar keer met haar aan de lange lijnen gewerkt, en dat vond ze de eerste keer niets, dus peerde ze hem in rengalop ervandoor (wel op de volte maar niet te stoppen)
    Van mij moest ze toen doorgaan, ook toen ze zelf al aan gaf dat ze langzamer wilde, ze moest door blijven gaan, totdat ik voor haar besloot dat ze langzamer mocht (en ze bekaf was ) Dit nog een paar keer gedaan als ze ertussen uit kneep.

de keer daarop was ze poeslief en liep braaf haar rondjes.

Hoe moet Ginny dan met het wegzenden/in haar extreme reactie gecorrigeerd worden? Als ze bokkend wegrent moet je dat dan stoppen op een of andere manier (hoe dan?), of juist haar overbluffen en haar verplicht zo door laten gaan, ook als ze zelf moe is, totdat jij aangeeft dat het genoeg is?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door magicjoy
    Ik heb een paar keer met haar aan de lange lijnen gewerkt, en dat vond ze de eerste keer niets, dus peerde ze hem in rengalop ervandoor (wel op de volte maar niet te stoppen)
    Van mij moest ze toen doorgaan, ook toen ze zelf al aan gaf dat ze langzamer wilde, ze moest door blijven gaan, totdat ik voor haar besloot dat ze langzamer mocht (en ze bekaf was ) Dit nog een paar keer gedaan als ze ertussen uit kneep.

de keer daarop was ze poeslief en liep braaf haar rondjes.

Hoe moet Ginny dan met het wegzenden/in haar extreme reactie gecorrigeerd worden? Als ze bokkend wegrent moet je dat dan stoppen op een of andere manier (hoe dan?), of juist haar overbluffen en haar verplicht zo door laten gaan, ook als ze zelf moe is, totdat jij aangeeft dat het genoeg is?
    MagicJoy helpt mij dus met de paarden werken ...ben ik erg blij mee !
    Tja, hier zou ik ook wel eens het antwoord op willen weten...wat denken jullie ?

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Zou je haar niet een beetje op de cirkel kunnen remmen? Door middel van het opsteken van je hand of haar een klein beetje klem lopen of wat voor de schouder gaan staan om haar duidelijk te maken dat ze niet zo hard mag/hoeft. Beetje denkende aan de magazijn werker die 1000 dozen deed ipv 500. Wie weet wist hij helemaal niet dat dat niet hoefde en dacht juist dat het goed was. Als ze dÃ*t negeert of dwars door heen loopt (wat in dit geval denk ik op hetzelfde neerkomt) dan denk ik dat je het in de disrespectful hoek zal moeten zoeken en misschien eerst daaraan werken, misschien op een andere oefening als de cirkeling eerst.

Oei, Magicjoy: ik vind dat persoonlijk niet zo'n goed idee. Het paard neemt initiatief, gaat zelf nadenken. Dat wil je toch niet afstompen?

Als ik alles zo lees heb ik het gevoel dat veel mensen willen dat hun paard precies doet wat *jij* zegt op het moment dat je het zegt. Het paard mag er niet bij nadenken, en mag zijn eigen mening niet tonen.

Tja, daar kan je voor kiezen... persoonlijk doe ik het liever anders.

Als ik advies zou geven zou ik zeggen: kijk eens naar je paard als ze er vandoor schiet. Wat voor uitdrukking neemt ze aan. Is het agressie? angst? vrolijkheid? (wat ik me niet voor kan stellen).Wat wil ze je hier mee vertellen, waarom reageert ze zo heftig. Probeer gewoon naar je paard te kijken en alles te begrijpen wat ze doet, dan komt de oplossing vanzelf wel. Ik vind dat je altijd de oorzaak moet aanpakken, niet het resultaat...

Bladwijzers

Forum Rechten