Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: wanneer ben je klaar om met je paard de baan op te gaan?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

wanneer ben je klaar om met je paard de baan op te gaan?

Naar aanleiding van het topic: aangevallen door hond, dat ik ook op een hondenforum had gezet op aanraden van enkele mensen, heb 'k nogal verwijten gekregen daar...

Mijn paard zou niet klaar geweest zijn om de baan op te gaan....
    Ik ben niet goed wijs omdat ik met een jong paard alleen op stap ga
    Ik kan niet rijden want ik kan m'n paard niet onder controle houden
    Met een paard ben je verplicht een tweede ruiter of fietser mee te nemen
    ....

Nu vroeg ik me af, wanneer ben je klaar om met je paard in het verkeer te komen?

Re: wanneer ben je klaar om met je paard de baan op te gaan?

Ik Vind dat je klaar bent wanneer jezelf genoeg moed hebt.
    En je je paard redelijk kent en vooral wanneer je weet hoe die regaeert op bepaalde situaties.

Bijvoorbeeld ik weet dat eamonn bang heeft van vrachtwagens en tractors.
    Toch zit ik in een een agrarisch gebied wil dta dan zeggen dat ik nooit meer kan gaan buiten rijden.
    Het enige wat ik doe is als ik vrachtwagens of tractors tegen kom is een paadje ingaan.
    En geloof me die zie je van ver aankomen of hoor je wel.
    Paarden moeten het ook leren en dat kunnen ze alleen door routine.

Trek het je niet aan zolang de situaties niet levensgevaarlijk zijn.
    Want paardrijden zal altijd gevaarlijk zijn.
    Eens je je verdiept in het natuurlijke welzijn van je paard.Ben je verslaafd aan meer.
    En soms zou ik willen dat ik nog steeds naief was.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Goh, dat hangt van zoveel af vind ik:

-Is je paard LB bij jou? ALS hij RB wordt, kun je hem dan gemakkelijk terug naar LB laten omschakelen?
    -Als je aan de hand gaat wandelen op de baan, hoe is je paardje dan? Kijkerig? Schrikkerig? Alleen maar oog voor de omgeving of eerder voor jou?
    -Hoe is jullie relatie in alledaagse zaken? Respecteert je paard jouw persoonlijke ruimte?
    -Zit de One Rein Stop er goed in?
    Heeft hij ooit al eens door de ors gebroken toen je aan het rijden was in de piste?
    -Is je paard vertrouwd met verkeer, of wat dan ook dat je kan tegenkomen op de baan?
    -Enz...
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

als je gevoel zegt dat het kan

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wannabe
    als je gevoel zegt dat het kan
    Héél kort samengevat dus
    Niks aan toe te voegen

Als je een verantwoordelijkheidsgevoel hebt tenminste!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Een beetje een aanvulling op Horsefreakje:
    Als je genoeg savvy hebt.
    Durven af te stappen wanneer dat nodig is. Dit is 1 van de dingen die ik echt heb moeten leren. Ze zeiden me altijd: Nooit afstappen op buitenrit, want dan geef je toe aan je paard! Nu ben ik assertief genoeg om te zeggen dat dit flauwekul is! Afstappen en het probleem oplossen vanaf de grond vind ik 1 van de grootste meerwaardes die ik heb geleerd van Pat!
    Don't dream your life, live your dream!

Ik ben het eens met Parel. Ik vind dit de meest waardevolle tip nu ik weet dat het MAG, dat het KAN, nee dat het het beste is wat je kan doen als je paard rb wordt.

Ik was er in het geval van die hond dan ook meteen afgesprongen, dribbelen of niet. In het level 1 pakket leer je om razendsnel uit het zadel te gaan aan beide zijden. Oefen dit tot treurens toe (tezamen met de ors, die is ook onmisbaar).

Ik ga binnenkort met Troy ook naar buiten. Ik ga eerst veel naast hem lopen, speel spelletjes tot we ver genoeg van huis zijn zodat hij de "trekkrachten" niet meer voelt, hij helemaal confident is (en ik ook), zoek een lekker plekje waar ik kan opstijgen en misschien stappen we 5 meter, misschien 10, misschien 100 voor ik er weer afspring. Misschien stap ik meteen weer af na het opstijgen. Ik luister op zulke momenten voor 100% naar mijn gevoel, en ik denk niet dat er een handleiding voor is wanneer je paard er voor klaar is.
    Stel je open voor je paardje en voel je dat ze gespannen raakt; eraf! Dan wandel je een stukje, speel wat voor je weer opstijgt.

Ook als je paard er helemaal "klaar" voor is (wat de hel dat ook moge betekenen) heb je geen garantie dat ze onderweg nooit meer gespannen raakt.

Ik ben laatst tijdens een buitenrit zelfs van Enya afgestapt (terwijl er geen cooler, calmer, collecter, leftbrainder paard te vinden is dan zij). We kwamen langs een veld waar normaal gesproken taxusstruikjes staan. Die hadden ze nu uitgedaan en in reusachtige kratten langs de weg gezet.

Ik zag Enya's ogen groot worden, haar hoofd ging omhoog, ze ging stilstaan om te bekijken wat het was.. ik wéét dat ná het stilstaan OF doorlopen volgt, Of in een reflex omdraaien. Die beslissing van haar wacht ik dus liever af terwijl ik ernaast sta
    30 meter verder hield het snuiven op, zakte het hoofd en dat was het teken dat ik er weer op kon.

De enige keren dat ik er nog af ben gevallen nadat ik Parelli heb leren kennen (en het principe van afstijgen zolang het nog kan) was, als ik zonder zadel wegga. Dan wacht ik te lang met afstijgen omdat ik er zomaar niet weer opkom. Tja.. en dan volgt er wel eens een sprong die ik liever vanaf de grond had meegemaakt

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ok bedankt! Ik ga wat meer in de piste werken op het rijgedeelte van parelli...

De ORS daar heeft ze in de piste nog nooit doorgebroken... Maar idd, 'k was toen misschien beter afgestapt terwijl ze dribbelde...
    In mijn hoofd spookte alleen: als ik afstap vliegt de hond wss op mij af...

Misschien had 'k dat dan maar moeten riskeren en toch moeten afstappen, dan had 'k haar misschien toch bij me kunnen houden....

Véél oefenen is de boodschap nu denk 'k

Honden zijn voor mij de redenen om met een zweepje te rijden. Nu is mijn paardje 100% hondproof maar is de hond ook paard proof?? Dat is de vraag, je zou er maar een tegen komen die denkt ha lekker een hapje paarden been, en om dat nu voor te zijn heb ik een zweepje bij me om de hond aan te tikken in geval van...

En net wat Trea zegt afstappen indien jij denkt dat het nodig is. In het midden latend wat voor situatie, gewoon waarin jij denkt o.k nu wil ik afstappen want dat is veiliger. En ja dat is heel vaak ook de juiste beslissing. Ik doe het ook, regelmatig, het wordt wel steeds minder maar doe het nog steeds. Door de jaren heen krijgt je paard steeds meer ervaring en vindt dingen steeds minder eng, waardoor het afstappen minder "nodig" is. En tuurlijk blijven er altijd situaties zijn die veranderen waardoor die plek ineens eng is. Dat hebben wij nu met de bomenkap in het bos.
    Nu zijn er complete kale plekken die eerst donker waren. Ook kom je stapels boomstammen tegen. Die vond mijn paardje in het begin ook best spannend. Ik wist dat ze er waren heb hem rustig er heen laten lopen en merkte dat de spanning groter werd. Rustig afgestapt en hem de tijd gegeven om de ontdekken wat het was.
    Ons spelletje gespeelt, eerst aan raken met de neus en dan een snoepje. Bij de volgende stapel het zelfde maar dan een stembeloning en zo verder. Dit allemaal naast het paard lopend. Verderop weer opgestapt en verder gereden, ook daar kwamen we weer stammen tegen. Ik voelde wel spanning maar na een stembeloning was het o.k en buitte hij het zelfs uit door een snoepje te vragen.

Nee hoor laat je niet van de wijs brengen. Lekker buiten gaan rijden en ervaringen op doen.

Bladwijzers

Forum Rechten