Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: cirkelwerk en gras eten

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

cirkelwerk en gras eten

Hallo allemaal,
    Ik wist niet zo goed waar te plaatsen, aangezien ik niet echt parelli doe of ooit gedaan heb, maar toch veel dingen in de richting van parelli doe en zo ongeveer alle games. En die gaan best goed, laatst de eerste pasjes sideways allÃ* Naomi eruit gekregen, maar het cirkelwerk blijft een probleem. En eigenlijk is het vooral de send, de rest lukt wel al ben ik er niet echt tevreden mee.
    Het probleem is namelijk dat Askja naar binnen komt en niet echt weg wil. Ze is best onzeker op nieuw terrein en is het liefste dichtbij je, al gaat het tegenwoordig steeds beter. De eerste twee weken oid dat ik haar had heb ik enkele malen cirkelwerk/cirkeling met haar geprobeerd, maar na een paar halve pogingen gestopt. Allereerst ben ik er niet al te best in, dat weet ik nog erg goed van Stella, ik loop veel te veel waardoor het voor mn paard erg onduidelijk wordt waarop te focussen en ik ben er nog niet helemaal overuit hoe ik het nu wil met mijn lichaamstaal. Ik heb bij Askja nu een beetje een consitente lichaamstaal ontwikkeld, maar als ik die achter probeer te maken aan de hand van irwin, zit ze alweer in mijn broekzak. Ik moet haar echt voortdurend uit mn ruimte blocken en houden. Eigenlijk komt ze om de haverklap naar binnen, vooral met haar schouder. Ik probeer haar dan te laten lopen maar ipv naar voren te gaan komt ze dan stap voor stap dichterbij, totdat ze haast weer op me staat.
    Maar goed, dat is iets waar ik tegenwoordig steeds beter uit kom, door mijn hand parallel aan haar hoofd uit te strekken, als zeinde van blokken.
    Het grootste en echte probleem is eigenlijk de send. Ze wil niet weg, gaat naar achteren zodat ze uit bereik is van mn stick of komt gewoonweg op me staan, totdat ik recht voor haar sta, opposite energie use on her head (waar ze echt niet tegen kan), zij steeds dichter op me komt staan en ik daar met die stick sta te hannessen tegen haar schouder zonder enige reactie. Ik wil dan wel feller worden, maar daar schrik zij dan weer van, wat alles weer verstoord waardoor ik uiteindelijk of heel vaag doordruk, waardoor ze op een best onprettige manier op de cirkel beland of ik opgeef. Het cirkelwerk is er ooit ingezet door charlotte, die wat met haar ging spelen en aangezien het bij mij niet lukte het er best behoorlijk heftig in heeft gezet eigenlijk. En ik wil eigenlijk niet zo hard veder. Ik heb de dvd's gezien van L1 waarin linda cirkeling doet, maar dat gebeurt vervolgens weer zo hard en die paarden schieten vrij angstig op de cirkel dat ik geen zin heb om haar zo hard te gaan raken met de string.
    Oftewel; het is een grote chaos, heeft er iemand tips? Ik heb het ook eventjes geprobeer op de manier van chris irwin, dmv het blocken van het hoofd en het wegduwen van de schouder, maar toen begon ze weg te gaan, maar botste vervolgens tegen het feit op dat ik als het ware voor haar schouder stond en haar daarmee blokte en ik heb geen zin om haar door mijn lichaamstaal heen te duwen. En vervolgens stond ze natuurlijk weer in mn broekzak....
    En dan nog eventjes het kleine stukje gras eten, ik krijg As wel uit het gras, maar ze duikt er steeds vaker in en ik krijg haar er niet echt goed uit. Echt lekker gaat dat niet, ik heb het geprobeerd met fases om haar rustig uit het gras te krijgen, doe er voortdurend een stemcommando bij, maar echt lekker werken doet het niet en zo probeert het toch iedere keer weer...
    Sorry voor het lange en verwarrende stuk tekst, maar ik vind het lastig om dit soort dingen kort en bondig te formuleren, zeker omdat er zoveel dingen meespelen en al geprobeerd zijn altijd...
    Groetjes,
    Naomi

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    53

Re: cirkelwerk en gras eten

Klinkt toch voornamelijk als een probleem met jouw lichaamstaal en intentie... Als jij zelf al niet duidelijk weet hoe je het wilt doen, dan breng je dit ook zo over op Askja, die toch al niet wist wat de bedoeling was, en dan wordt je cirkel een rommeltje.

Als ze met haar schouder je ruimte binnenkomt, drijf je haar het beste bij haar schouder (en dus niet bij haar hoofd) weer van je af. Wees hierin zo assertief als nodig is, want je veiligheid is in het gedrang als een paard zo ongevraagd je ruimte in komt! Ze moet leren jouw ruimte te respecteren.

Als ze met de send naar achteren loopt, loop je mee zodat je in dezelfde positie t.o.v. haar blijft, en je blijft drijven. Dit hoeft niet per se heel hard te zijn, zolang ze maar een poging doet te begrijpen/doen wat jij vraagt. Probeer hierbij dus ook duidelijk je send aan te houden (geef met je hand richting aan en drijf bij de schouder bij).

Maarrrrr nog even een stapje terug: hoe is je driving game van de voorhand? Als die er niet goed in zit, zal je send ook niet lukken.

Het cirkelwerk is er ooit ingezet door charlotte

Ik heb de draad kwijt. Iets in een paard zetten? En dus, het is er ooit ingezet, dus blijft dat altijd oproepbaar? Ik niet snap.

Het is samen spel van twee op een moment. Zoals je zelf al aangeeft, je bent onduidelijk. Best begrijpelijk dus dat het niet gaat. Cool dat je dat zelf inziet. Ik zou dus ook zeker niet gaan verhogen in mijn fases. Het lijkt er op dat Askja het niet snapt. So slow down. En kijk eerst bij jezelf. Dat helpt vast.

Liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Eens met beide voorgangsters.

Inderdaad: Slow down. Niet zozeer in de zin van: ga nu heel langzaam bewegen (wat dames ook niet bedoelden denk ik) maar doe een paar stappen terug. Zorg eerst dat de driving van de voorhand op elk moment duidelijk, licht en zacht is. Pas DAN kan je richting cirkelen gaan denken imo.

Ook die driving hoeft niet 'hard' te zijn. Je kan kiezen voor een plastic zakje aan je stick, of gewoon je lichaamstaal voor driving aanzetten the best way you can, en dan WACHTEN..... Doet ze ook maar een haar in de gewenste richting: alle druk eraf, diepe zucht, lekker gras eten of wat dan ook. En dan van daaruit, vanuit begrip, opbouwen.

Rustig aan dan breekt het lijntje niet...

Veel plezier!

May the horse be with you!

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

hoi Ebby,

Als mede-niet-parellier-maar-wel-bekende-met-alle-games dacht ik dat ik misschien wat tips kon geven. Je geeft aan dat je paard wel onzeker is op nieuwe terreinen. Waar doe je de circling?
    Als ik jou was, zou ik het niet moeilijker maken dan het al is. Heb je beschikking over een bak of paddock, waar ze los kan lopen? Of misschien de mogelijkheid een stuk in het weiland af te zetten zodat je een afgesloten werkplaats hebt? (gaat prima met prikpaaltjes en rood-wit-afzetband)
    Wanneer je dat hebt, zou ik eerst mn paard daar eens fijn een uurtje in loslaten. Neem een stoel (van staan krijg je sta-benen) en ga gewoon in een hoek, of in het midden van de ruimte zitten, en vraag gewoon neits van je paard, tot je ziet dat ze op haar gemak is in de ruimte.
    Gan dan rustig je games spelen, of ga haar Leiden door de ruimte heen, of wat je maar doet om tot je circling te komen. Pas wanneer de voorbereiding rustig gaat, en er geen onrust meer is door een onbekende omgeving, kun je beginnen met je circling. Ikzelf werk op zo'n moment het liefst los. Ik loop altijd met mn paard mee, om hem voor te doen wat ik graag zou willen zien. Door een stevige lichaamshouding uit te stralen, duidelijk te zijn en absoluut 100% zeker te zijn van mn beslissing (ongeacht of het een juiste beslissing is, en zonder angst of twijfel over de juistheid ervan) en dat ook uit te stralen, geef ik aan mijn paard heel duidelijk aan wat ik van hem wil, en dat wat ik wil ook in vertrouwen gevolgd kan worden.
    Ik kijk in de richting waarin ik hem wil hebben, en wijs met mijn leidende hand (welke hij door de leidoefeningen geleerd heeft te volgen!) in de richting waarin ik hem wil hebben. Die kant open ik voor hem. Wanneer hij niet reageert, sluit ik de kant waarheen ik hem niet wil hebben af, door mijn lichaam te draaien in de richting waarin ik kijk, door mijn niet-leidende (en dus drijvende) hand op te heffen en zo de verkeerde kant af te sluiten. Wanneer ook nu mijn paard niet reageert, neem ik de leadrope, lange zweep of carrot stick (licht eraan waar ik op dat moment mee werk) op in mn drijvende hand en maar met de leadrope draaiende bewegingen naar het paard toe, met de zweep breng ik de slag van de zweep dichter naar hem toe en wiebel ik heen en weer, met de CS breng ik de stick omhoog, en zwaai ik de string tot vlak naast het paardenlichaam. In deze beweging ligt een zeer duidelijke energie, een zelfverzekerdheid en correctheid die ondersteund wordt door mn lichaamstaal. Wanneer het paard mij geaccepteerd heeft als leider in de voorgaande games, zal hij nu inderdaar wijken voor mij, en op de cirkel gaan. Wanneer dat NIET zo is, kun je verdergaan, en je paard een hijs geven met de string, leadrope of zweep, maar moet je zelf wel even heel goed bij jezelf nagaan, of je wel correct bezig bent. Waarschijnlijk heeft je paard je leiderschap toch niet aanvaard, en ligt er in de voorgaande games en/of in het leidwerk nog een gat wat eerst gerepareerd moet worden.

Ik hoop dat je er wat mee kunt!
    Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

oh, en wat betreft het gras eten.
    Tja, bij mij is dat heel eenvoudig: gras eten mag niet wanneer we werken, en wordt dus gecorrigeerd.
    Hetzij met een slinger aan het touw, hetzij door te moeten werken. (op de volte overgangen, halthouden, achterwaarts, zijwaarts, schouderbinnenwaarts, etc)
    Nu proberen wij in het begin een ruimte te zoeken waar het gras eten neit mogelijk is. Maar ja, met mn shettie had ik ook slechts een grasveld tot mn beschikking waar het gras tot zn knieën stond, en tja dan is de verleiding wel erg groot he
    Dus hebben wij een teken afgesproken waarop hij wel mag grazen. Ik geef hem vanuit de hand een door mij afgetrokken pluk gras, en zeg "ga maar" Dat hebben ze heeeeel snel door hoor.
    Wel opletten dat je consequent blijft. Gras eten mag als er toestemming gegeven wordt. Zo niet, wordt het gecorrigeerd. Dat klinkt heel bazig en heel l*llig allemaal, maar ik vind niets irritanter dan een paard wat ieder grassprietje belangrijker vind dan het werk wat van hem verwacht wordt.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Je kunt je paard ook vrij makkelijk een pijnloos een knopje geven om te laten stoppen met grazen. Dat knopje zit bij shanna op haar schoft (wel zo makkelijk met rijden). Ik heb een paar keer als ze ging grazen op ongenode ogenblikken, haar in fases op de schoft detikt (waarbij fase 4 inderdaad zo hard als nodig was was), en na een keer of 3 snapte ze wat ik bedoelde en doet ze direct haar hoofd omhoog als ik het "knopje" aanraak,
    Geen geslinger aan het halster, geen gesjor en getrek (dat win je toch nooit).

á la Chris begin je de cirkel trouwens niet vanuit voren maar vanaf de schouder, vanuit die positie kom je dus noot voor de schouder terecht.
    Wat misschien handig zou zijn voor je is om eens te beginnen met de dvd horses in hand. Deze is een voorloper op de longeervideo en helpt je bij het begrijpen van de basisprincipes.

Verder ga ik lekker mee met mn voorgangers, wel zo makkelijk

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Zo, bedankt voor alle antwoorden allemaal, hier kan ik zeker wat mee!
    Ik had de reacties al eens gelezen en wou toen reageren, maar heb het niet gedaan omdat ik eerst naar Askja toe wou. Iedere dag sinds Dinsdag wou ik naar haar toe, iedere dag ben ik niet gegaan omdat mijn EF niet goed genoeg was en ik wèet dat ik dan toch wat met haar ga doen (& het was druk zat met andere dingen).
    (hmm, zouden ze dat ook op school accepteren, sorry meneer mijn EF was niet zo goed de afgelopen dagen dus daarom was ik er niet? ).
    Morgen ga ik wel, heb ik Ã*lle tijd en ga denk ik eens wat dingen uit proberen.

Want;
    Maarrrrr nog even een stapje terug: hoe is je driving game van de voorhand? Als die er niet goed in zit, zal je send ook niet lukken.
    Schreef Marja. En dat is zo waar, ik had het zelf al eens bedacht maar een beetje terzeide geschoven. Driving is overal erg goed behalve op die voorhand. Ik heb het gedaan en geprobeert, maar dan ging ze iedere keer naar achteren, eerst, waarna ze iets van opzei ging maar niet echt goed en niet echt van harte. Dus gaf ik het maar op, ging wat naar achteren staan deed het nog een keertje en stopte. Op stick heb ik het al helemaal nooit geprobeert.
    Dat is dus stap 1 die erin moet. Heb morgen dus weer wat dvdtjes te kijken (want heb die nog nooit gezien...)
    Ook dat van die schouder is een goeie. Ik doe het wel steeds maar niet helemaal 100% consequent en ik denk dat ik daar nog meer op moet gaan letten.

@Roos&alle aansluiters
    Ik heb de draad kwijt. Iets in een paard zetten? En dus, het is er ooit ingezet, dus blijft dat altijd oproepbaar? Ik niet snap.
    Hmm, je hebt daar wel een mooi puntje in te pakken. T is ergens een stukje van mijn frustratie dat t niet lukt, want natuurlijk heb je gelijk. Alleen weet ik dat ergens theoretisch wel, maar voelt t lang niet altijd zo. Maar als ik daar in die wei sta denk ik wel; stom, lief paard, je deed t toen wèl en je hebt het bij mij ook een paar keer goed gedaan. Ergens stond t voor mij voor; je snapt het wel! En ook een stukje dat ik het cirkelwerk nog heel rustig aan het opbouwen was, een klein beetje met short range bezig was en toen zij kwam en het haar nogal stevig heeft duidelijk gemaakt. En ik dacht toen; ow jee, nu snapt ze t dus (naja, dus ) wel en ik wou het zo graag met haar doen dat ik toen op die basis ben veder gegaan. Terwijl ik geen idee had hoe op te lossen als ze niet exact deed wat ze toen deed.
    Uhm, naja, de uitdrukkingen zijn me weer eens onglipt maar ik denk dat ik gewoon een paar stapjes terug moet en gewoon heel duidelijk en rustig in mijn lichaamstaal moet zijn. En ik ga eerst ns beginnen in de longeercirkel, dan heb ik een duidelijk plaats waar ik moet staan en zij een duidelijke plaats waar ze kan lopen, een duidelijke cirkel.
    Want oa @ Lacuna; ik heb meerdere plekken waar ik kan werken. Onderandere de oude wei, die ze goed kent en waar ze erg rustig is. Daar doe ik dit soort dingen, maar daar vind ze alles stom (behalve als het met voedsel te maken heeft natuurlijk ), saai en oninteresant maar daarbuiten durfde ik het nog toe niet aan omdat ze er niet erg confident was. Maar goed, dat is ze nu steeds meer en in die oude wei zwalkt ze overal heen (en vooral de uitgang). Daarbuiten vind ze eigenlijk alles wel intresant, spannend en uitdagend. Ga ook eerst de longeercirkel eens confident maken.
    Veder; Bedankt Sandra voor de gras tip. Klinkt als een goeie, ga ik eens een andere dag proberen. Want tot nu toe deed ik het met een slinger met het touw, maar dat werd alleen maar chaotischer en gehaaster, ging gewoon niet lekker, daarnaast lijkt het me voor As ook niet bepaald lekker.
    Dus;
    -adem in, adem uit-

*Tsjekt paard en confidence*

-ruuust, adem in en ook weer uit-

*tsjekt wijken voorhand*

-adem in adem uit-

*Richt intentie, focus, hand en de hele reutemeteut*

-adem in en uit- (lijkt wel die blondjes mop zo )

*wacht*

-adem in en uit-

*wacht nog en tsjekt duidelijkheid*

-adem in en...... -

*kan desnoods nog versterken dmv stick en of string*

-ademt en beloont, beloont, beloont!-

Zo iets. Eens zien hoe het gaat. Door dat het mìj nu veel duidelijker is, geeft het iig wel veel meer zelfvetrouwen.

Bladwijzers

Forum Rechten