Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: schrapen met voorhoef

Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

schrapen met voorhoef

Hallo allemaal,

Miko heeft iets nieuws; als hij moet stilstaan schraapt hij met zijn voorhoef. En eigenlijk geeft hij met zijn hele houding aan dat hij niet (meer) wilt blijven stilstaan. Het komt over als ongeduld en krijgt ie de balen dat ie nog moet stilstaan. En ik heb het niet over een minuut stilstaan hoor! Dit begint hij nu al na enkele seconden te doen.
    Hoe interpreteren jullie dit geschraap eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat dit per paard kan verschillen maar laat ik de vraag dan anders stellen; wat zijn jullie ervringen ermee?

Groetjes,
    Marjan
    leven is meervoud van lef

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Re: schrapen met voorhoef

mijn ouwetje schraapt ook met haar voorhoef. Heel overdreven ! Vooral als ze maar denkt dat ze voer krijgt. Puur uit ongeduld.

Aangemeld
    Jul 2006

hé Ginny,
    En wat vind je daar dan van? Ik vind het verre van prettig als ik op miko zit en hij staat daar te schrapen als hij éven moet stilstaan. Hij doet het ook als ik ernaast sta en het schrapen resulteert áltijd in minstens 1 stap vooruit (of zijn achterhand naar opzij bewegen etc). Ik wil gewoon dat hij kan stáán. Gewoon stilstaan. Om een of andere reden geeft het me een onveilig gevoel als ik op hem zit en hij begint zo te schrapen. geen angst maar wel een gevoel van dat hij zijn emoties niet onder controle heeft (want wat tussen zijn oren zit zie je aan zijn lichaam/beweging). en dat geeft me geen fijn gevoel moet ik zeggen.

groetjes,
    marjan

Aangemeld
    Jun 2006

Ik denk persoonlijk dat het schrapen niet onveilig is en je je ook niet onveilig hoeft te voelen. Misschien voelt Miko ook wel dat jij je dan niet lekker voelt, versterkt het zijn gedrag...

Ik heb té weinig ervaring om je hierin te helpen, maar weet zeker dat je van de andere forumleden goede tips zult ontvangen.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Als jij het niet wilt, dan kan je het beter ook niet toelaten omdat je er anders op den duur alleen maar van gefrustreerd raakt.
    Als het echt zo erg is als je zelf zegt, na enkele seconden al beginnen schrapen uit ongeduld, dan zou ik hem laten bewegen. Maar dan zou ik wel wat moeilijks gaan doen, en liefst ook iets waar hij heel actief voor moet zijn.
    Bv heel erg kleine circels in draf gaan rijden (dit is maar een voorbeeld hoor)
    Als je voelt dat hij wilt gaan stilstaan zou ik net nog even doorgaan, als is het maar een halve minuut en hem dan laten stilstaan.

Zorg er dus eigenlijk voor dat hij blij is dat hij mag stilstaan.

Aangemeld
    Jul 2006

ik weet dat schrapen op zich geen onveilige toestand is maar toch geeft het mij de indruk dat in zijn koppie iets niet goed zit. mijn "verre van prettig" is overdreven in de zin van; het is niet zo dat ik me niet veilig meer voel in de zin van angst maar er gaan wél bellen rinkelen want ik geloof echt dat er dan vanalles in zijn hoofd omgaat wat zich uit in het ongeduld en geschraap.

Aangemeld
    Jun 2006

Doet hij dat vóordat je met hem gewerkt/gespeelt hebt, of ook daarna ?

Misschien is het een kwestie van energie ?

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Misschien is het stress? Een ongeduld dat verder komt uit opbouwende stress of zo.
    Ik ken je paard niet, dus suggereer alleen maar wat.

Anders moet je eens gaan uitzoeken wanneer hij het doet, onder welke omstandigheden, wanneer niet...

Aangemeld
    Jul 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Als jij het niet wilt, dan kan je het beter ook niet toelaten omdat je er anders op den duur alleen maar van gefrustreerd raakt.
    Als het echt zo erg is als je zelf zegt, na enkele seconden al beginnen schrapen uit ongeduld, dan zou ik hem laten bewegen. Maar dan zou ik wel wat moeilijks gaan doen, en liefst ook iets waar hij heel actief voor moet zijn.
    Bv heel erg kleine circels in draf gaan rijden (dit is maar een voorbeeld hoor)
    Als je voelt dat hij wilt gaan stilstaan zou ik net nog even doorgaan, als is het maar een halve minuut en hem dan laten stilstaan.

Zorg er dus eigenlijk voor dat hij blij is dat hij mag stilstaan.
    Skey, dat is een goed advies alleen werk ik zo niet in de hand dat HIJ mag gaan bepalen wanneer er gelopen wordt? Hij schraapt en ik laat hem lopen. Ik weet het niet hoor, kan ook best dat ik nu alleen mijn mensenhersens gebruik en dit dus op zijn mens benader? Misschien hem ipv voorwaarts achterwaarts laten gaan? Beweegt hij evengoed zijn benen.

Aangemeld
    Jul 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ginny
    Doet hij dat vóordat je met hem gewerkt/gespeelt hebt, of ook daarna ?

Misschien is het een kwestie van energie ?
    vandaag zowiezo erna

Aangemeld
    Jul 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Misschien is het stress? Een ongeduld dat verder komt uit opbouwende stress of zo.
    Ik ken je paard niet, dus suggereer alleen maar wat.

Anders moet je eens gaan uitzoeken wanneer hij het doet, onder welke omstandigheden, wanneer niet...
    waaraan kun je merken dat je paard het doet uit "positieve ongeduld"? dus in de zin van "marjahán! kom nou! ik wil gahaaan!"

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

De kleine Charlotte hier doet 't ook..om te bedelen..

Ik negeer haar gewoon. Als ze 't stopt beloon ik haar!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Mijn paard heeft het ook gehad rond zijn 2.5j
    Hij moest toen leren vaststaan tussen 2 palen op de poetsplaats.
    Wanneer ik hem ging verzorgen.
    Echter was dit nieuw en oninterresant voor hem dus de hele tijd schrapen.
    Ik wist toen nog niet beter en heb er een zweepje bijgenomen.
    Telkens die schraapte tik tegen dat been.
    En dan hield die op.
    Uiteindelijk begon ik mijn zweepje al wat meer op de grond terug te leggen en dan begon die weer.
    En zoals het gekomen is zo is het ook weggegaan.
    Nu doet die het niet meer.
    Of héél zelden .
    Eens je je verdiept in het natuurlijke welzijn van je paard.Ben je verslaafd aan meer.
    En soms zou ik willen dat ik nog steeds naief was.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marjans
    Miko heeft iets nieuws; als hij moet stilstaan schraapt hij met zijn voorhoef. En eigenlijk geeft hij met zijn hele houding aan dat hij niet (meer) wilt blijven stilstaan. Het komt over als ongeduld en krijgt ie de balen dat ie nog moet stilstaan.
    Oefenen oefenen en nog eens oefenen. Stilstaan is basisoefening nr 1. Een paard moet stilstaan met zijn voorbenen naast elkaar (volgens Irwin) en het is een gebrek aan respect (voortkomend uit het nog niet helemaal goed zitten van het vertrouwen) zolang hij dat niet doet. Daarbij lettend of hij niet met zijn hoofd in jouw ruimte komt en geen schouder of heup naar je uitzet.
    Hij moet dus neutraal staan (in een rechte lijn) of een beetje holgebogen in jouw richting.

Je kan dit consequent oefenen op wandeling, of tijdens circelwerk (beter niet in het gras). Telkens weer laten stilstaan, letten op zijn houding. Zet zones die jouw richting uitstaan met je dressuurzweepje (ritmisch aantikken) naar buiten (maak niet de fout om het hoofd naar binnen te trekken!! Hoofd is een NO-GO zone; wil je het hoofd naar je toe hebben, doe je dat door de heup naar buiten te zetten, en als het de schouder is die naar binnen staat -dan is alleen de hals en hoofd van je weggedraaid - haal je naar je toe door met vinger in de singelstreek net achter het voorbeen te prikken, tót het hoofd naar je toedraait) en ontspan als hij goed staat. Laat hem weer aanstappen, stilstaan, let weer op zijn lichaamshouding (zorg dat jouw eigen houding ook goed is hè! Geen navel in zijn gezicht, geen heup richting zijn kant want dit zijn tekenen voor hem dat ie moet gaan lopen!!)

Zoalng zijn houding van stilstaan naar jou correct is, kan je het voetschrapen negeren. Maar 9 van de 10 keer gaat het voetschrapen gepaard met een onrespectvolle houding van hem. Werk dan meteen weer aan het naar buiten zetten van binnenkomende lichaamsdelen en het voetschrapen zal ophouden.

Kost je even wat werk en consequentie, maar VOORAL lichaamsbesef (zowel van jezelf als van je paard)

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

tip van Eddy Modde (gekregen tijdens een cursus) voor een cursiste die ook een paardje had dat stond te schrapen: breng gewicht op de voet die schraapt, dan moet hij dat been wel neerzetten.
    dat gaat makkelijk als je erop zit, en het hielp in haar geval heel snel.
    op de grond zou je de schouder van het been dat NIET schrapt bij je kunnen weg porqupinen, zodat het gewicht komt op het been dat schraapt en vise-versa. dit alles om te voorkomen dat je zou slaan of aan de teugels trekken.
    mijn paard heeft een mening.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten