Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Re: Chris Irwin

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Re: Chris Irwin

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Hoe aardig sluit daarbij de laatste nieuwsbrief van Eddy Modde hierbij aan: zijn verslagje van het young colt starting op Parelli's farm.. eerst kregen de dames en heren les op de bucking-machine ( een soort rodeo-stier) en na drie dagen maakte ze hun eerste buitenrit.op paarden die voorheen nimmer in handen van mesen waren geweest. Echt iets om trots op te zijn. Hoezo NH? Hoezo geduld? Hoezo respect?
    slightly offtopic, maarre...ook ik heb dit stukje met verbazing zitten lezen...en heb daar ook vraagtekens bij
    Daarbij zag ik een paar dagen geleden een dvd van Monty Roberts waarin in 23 minuten een groen en jong paard, bit, zadel en ruitermak werd gemaakt. Kán toch niet goed zijn......

Ik wil wel wat meer van die Irwin weten...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

ff offtopic: kan iemand de nieuwsbrief aan mij doorsturen? Ik heb hem niet ontvangen
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

even ter informatie:
    Verslag Coltstart in Florida
    Met 28 Parelli instructeurs van over heel de wereld namen we deel aan de coltstart in Florida. We begonnen met een toespraak van Pat en de volgende dag zaten we al op een 'bucking-simulator'. Pat geniet hier met volle teugen van, gezien zijn verleden als rodeo ruiter. We doen er uiteraard alles aan om te voorkomen dat een jong paard gaat bokken. Het bleek niet overbodig, alhoewel slechts één van alle deelnemers tijdens een eerste rit uit het zadel ging, maar wel op handen en voeten landde zoals we geleerd hadden in de simulaties. We namen uitgebreid de tijd om de jonge paardjes goed voor te bereiden. Sommigen waren nog nauwelijks in mensen handen geweest. Met regelmaat kregen we een demonstratie van Pat. Tevens werden de principes en het stappen plan voor het starten van jonge paarden grondig opnieuw doorgenomen. Een opfrissing van details was hier en daar niet geheel onnodig en wordt je bewust gemaakt, van dingen die je wel weet en dacht dat je ze deed, maar dus niet (meer) doet.
    Op de eerste rit al allemaal stap, draf en galop. Op de derde rit gingen we met 28 jonge paarden op buitenrit. Een stukje door het bos en dan naar de andere kant van de Ranch om te eindigen bij Pat zijn nieuwe faciliteiten.

Eén van de demonstraties was 'first ride' van Pat op Smart 7, bekend als het veulen van de Savvy Club dvd's. Smart 7 is een geweldig mooi paard geworden met veel energie en karakter. Het was een indrukwekkende eerste rit. Wie weet verschijnt deze demonstratie op één van de Savvy Club dvd's in de toekomst

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

evi, je hebt het mailtje als het goed is ontvangen op gmail.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Re: Inrijden jonge paarden (Parelli)

uh er staat dat ze de derde rit een buitenrit maakten, niets over het aantal dagen... neem aan dat ze eerst wel een tijdje bezig zijn geweest met grondwerk
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

"op de eerste rit al allemaal stap, draf en galop"

Ik kan ook niet afleiden uit de tekst dat ze maar 3 dagen bezig zijn geweest hoor, maar als je op de eerste rit al direct gaat galopperen, ook al is het maar kort, dan lijkt mij dat niet fijn voor het paard. Paarden hebben best wel een tijd nodig om een nieuwe balans te vinden onder het zadel.

Maarja, er staat verder vrij weinig info over de tijdspanne, de duur dat ze reden etc.

Onder 'buitenrit' kun je zowel 10 minuten stappen buiten het hek verstaan, als een hele tocht door de bossen.

By the way: hoe oud is Smart 7 ondertussen? Die is toch in de zomer van 2004 geboren??
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

alhoewel slechts één van alle deelnemers tijdens een eerste rit uit het zadel ging,
    Goh wat professioneel zeg, 'slechts één'
    Van hen zou je toch mogen verwachten dat het paard genoeg voorbereid is voordat je erop stapt. Zelfs als je een paard beleerd op de 'normal' manier gebeurt het toch amper dat iemand eraf mieterd..?!

Ik kreeg in de nieuwsbrief ook al vraagtekens op mijn kop, waarom zouden ze moeten oefenen op zo'n ding, het is toch juist de bedoeling dat je paard zo confidence en blabla is dat hij juist niet begint te bokken ed..
    Vind die eerste rit ook debiel.

Zo zie je maar weer dat natural ook niet heilig is, als het zo moet doe ik het liever op de normale manier.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

ik denk dat je niet moet oordelen als je niet weet hoe het er daar aan toegaat , vraag het eddy zelf .

Hoe het hier nou wordt uitgelegd klinkt nl erg negatief en ik geloof dat dat absoluut niet waar is.

Ben het eens met Nienke, we kennen niet het hele verhaal....
    Zelfs als je een paard beleerd op de 'normal' manier gebeurt het toch amper dat iemand eraf mieterd..?!
    Ik denk dat je hier nog van zou verschieten
    Don't dream your life, live your dream!

Ohja da's ook weer zo. Och op mij komt het gewoon zo stom over. Het verhaal erachter zal wel anders zijn idd, want zoals het er nu staat lijkt het wel heel aso.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Ben het eens met Nienke, we kennen niet het hele verhaal....
    Zelfs als je een paard beleerd op de 'normal' manier gebeurt het toch amper dat iemand eraf mieterd..?!
    Ik denk dat je hier nog van zou verschieten
    Van wat ik hier in de buurt heb gezien gebeurt er nooit wat. Ja een f]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img] )

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    By the way: hoe oud is Smart 7 ondertussen? Die is toch in de zomer van 2004 geboren??
    Volgens mij vindt Pat het normaal/oké om een paard met 2,5 jaar in te rijden. Ik hoorde dat pas nog op één van de DVD's. Vraag me niet welke, ik heb er vorige week zoveel gezien toen ik met griep op de bank lag... Ik geloof wel dat het paard daarna dan weer een tijd rust krijgt, maar de eerste ritten worden dus al wel heel jong gemaakt.
    Dat zou dus ook wel kunnen kloppen dan met de leeftijd van Smart 7...

Hmm jammer, ik ben een echte voorstander van wachten tot je merkt dat je paard er om vraagt. Ik ken nu een paardje van 3,5, die begint het nu duidelijk te maken dat hij er aan toe is. Tot die tijd zou ik wachten.

Het artikel vind ik nu ook niet echt positief klinken, maar ik weet inderdaad niet hoe het gelopen is, dus ik zal niet oordelen.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Die van ons is 4,5 (wordt in mei 5) en we zijn net begonnen met inrijden. Vorig jaar om deze tijd was het echt nog een slungel. Hij heeft het afgelopen jaar echt nodig gehad om nog wat te groeien en sterker te worden. Hier hebben we nu echt een voordeel aan. Hij pakt het nu echt zo goed op, echt heel erg leuk.

Leeftijd zegt niets, je moet naar het paard kijken om te zien of het "tijd" is.

Forumlid stijn's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Leeftijd zegt niets, je moet naar het paard kijken om te zien of het "tijd" is.
    als een paard volgroeid is dus...

[quote="Marja"
    Volgens mij vindt Pat het normaal/oké om een paard met 2,5 jaar in te rijden.[/quote]

ik weet niet wat voor ras smart 7 is maar aangezien Pat's voorliefde voor American Quarter Horses veronderstel ik dat het er eentje is. Wel nu: quarters zijn veel sneller op volwassen grootte dan de meeste europese rassen, dus ze zijn al veel sneller volgroeid, daardoor starten ze de colts ook veel vroeger.
    Op deze manier wordt vaak gewerkt: op 2 jarige leeftijd de colts van de weides afhalen en mensen/zadel/ruitermak maken in de lente en zomer en ze dan terug op wei zetten voor de herfst en de winter in het volgende jaar wordt er al meer meegewerkt en is hij/zij normaal dus ook al volgroeid dan weer late herfst/winter de wei op en dan in het volgende jaar begint men pas zoals 'wij westerlingen' het ganse jaar door met paarden te werken...
    ik vind het eigenlijk geen slechte methode, een beetje approach en retreat op lange termijn als je me begrijpt...
    ipv op vier vijfjarige leeftijd ineens op de 'gaspedaal' te drukken
    Save a horse, Ride a cowboy

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door stijn
    . Wel nu: quarters zijn veel sneller op volwassen grootte dan de meeste europese rassen, dus ze zijn al veel sneller volgroeid, daardoor starten ze de colts ook veel vroeger.
    Het zal misschien een schok zijn, maar dit is een absolute fabel..

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten