Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: Re: Chris Irwin

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Inrijden jonge paarden (Parelli)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door stijn
    ik weet niet wat voor ras smart 7 is maar aangezien Pat's voorliefde voor American Quarter Horses veronderstel ik dat het er eentje is. Wel nu: quarters zijn veel sneller op volwassen grootte dan de meeste europese rassen, dus ze zijn al veel sneller volgroeid, daardoor starten ze de colts ook veel vroeger.
    Ik weet dat dit gezegd wordt in de Quarterwereld (en Smart 7 is volgens mij idd een Quarter), maar ik heb ernstige twijfels of het wel klopt dat Quarters sneller uitgegroeid zijn. Volgens mij heeft het skelet van een Quarter er net zo lang voor nodig om volgroeid te zijn als het skelet van andere paarden. Ze groeien wellicht al wel sneller in de hoogte, maar dat zegt nog niets over de sterkte van het paard.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door stijn
    . Wel nu: quarters zijn veel sneller op volwassen grootte dan de meeste europese rassen, dus ze zijn al veel sneller volgroeid, daardoor starten ze de colts ook veel vroeger.
    Het zal misschien een schok zijn, maar dit is een absolute fabel..

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
    Bedankt voor deze link Trea! Heel heel belangrijke info als je het mij vraagt.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Natuurlijk heeft een quarter even lang nodig om volgroeid te worden als een "gewoon" paard. Het zijn geen super paarden of zo.... Waarom zouden die eerder volgroeid zijn.
    Mijn zadelmaker-passer zit al héél erg lang in de westernwereld en zegt zelf dat het onverantwoord is. (hij is trouwens ook paardenfysio) Hij ziet constant quarters met problemen omdat ze te vroeg zijn ingereden. De man streeft er nu naar om dat duidelijk te maken in het westernmilieu.

Volgens hem hebben de dieren de pech dat ze zo stevig gebouwd zijn, ze zien er dus inderdaad snel volgroeid uit, maar je kan niet verder van de waarheid zitten.

Forumlid stijn's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

k effe de ogen geopend!

je ziet wat er van komt als je naar normals luistert

anyway dit heb ik ook wel uit het artikel gehaald

Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.
    dat is een beetje de uitgebreide uitgerekte versie van het principe dat ik heb uitgelegd, allesinds dan zonder het vroeg volwassen gedeelte...

ik denk dat het principe dat ze volgen ook een beetje is zoals men kinderen allerlei sporten laat doen en in china kleine krijgermonnikjes rondlopen die hun been achter hun oren leggen, door dat alles nog niet verbeend is, is alles miss nog wat soepeler/ jong geleerd is blablabla...

ik probeer het niet te verdedigen natuurlijk he, als het zo is, is het zo, maar ze moeten er toch hun reden voor hebben ook... ze hebben daar al wedstrijden in amerika hier trouwes ook die ze futurities noemen alleen voor 3 en 4 jarigen, het is echt een cultuur eig...
    Save a horse, Ride a cowboy

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja, de reden om paarden zo vroeg in te rijden is er zeker wel. Een financiële reden wel te verstaan. Het kost geld om een paard langer te laten staan voor je hem inrijdt...

Forumlid stijn's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

mja... worden dan al die problemen in de doofpot gestoken ofzo?, want ik heb er nog nooit van gehoord van rugklachten of zo, niet dat ik in top reining circuits zit, maar mijn bekapper wel en op de ranch waar ik kom is er ook wel een mevrouw die er redelijk wat mee te maken heeft, nog niet veel van gehoord... heb wel geen dierenarts, paardenfysio connecties...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Op jonge leeftijd zul je nog niet veel fysieke problemen tegenkomen door het jonge inrijden nee. Maar hoeveel paarden van 15 of ouder lopen er nog in de westernsport mee???

Forumlid stijn's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

idd! zware uitzonderingen! money business dus...

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten