Nou vandaag maar eens een nieuw boomloos zadel uitgeprobeerd. ik hoor vanuit Canada zo veel goede verhalen over dit zadel, het zou helemaal geweldig zijn. Dus ik dacht ga ik even testen, kan nooit kwaad. Dit zadel is in Nederland vrijwel onbekend, ervaringen met anderen wordt lastig.
Dus paardje opgezadeld en eerst even er opgezeten voodat we wegreden, beugel lengte testen e.d. Het zat alsof het een boomzadel was. Weer terug naar af dacht ik...Ik rij nu op een BF dus alle vrijheid, veel ruimte, op diverse plaatsen kunnen verzitten, en redelijk brede zit (waar ik overigens totaal geen last van heb) Op dit zadel zit je als een normaal zadel dus smaller. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die altijd met boom rijden de overstap naar boomloos met dit zadel erg prettig vinden, het komt practisch overeen qua zit. Dus dat de verhalen positief zijn lijken mij wel logisch.
Nou ik dus op naar het bos, het was wel even wennen, veel gestapt en toch maar eens een drafje proberen, hihi mijn paardje is nog maar net ingereden en kent alleen de BF of niets, het zadel kraakte en hij keek telkens achterom, wat hoor ik nu, waar komt het geluid vandaan?? En mijn vrouwtje rijdt anders, ander gevoel op mijn rug. Weer terug naar stap om het vertrouwen weer terug te geven, het was direct ok. Rustig doorgestapt en later weer opnieuw aandraven, het ging al iets beter, geen omkijken maar wel anders lopen, leek wel voorzichtiger???. Weer terug naar stap en dit een flink stuk volgehouden, er waren veel bergjes op dit pad, beetje expres gedaan om te kijken of het zadel zou schuiven naar voor of achteren. Dit was niet het geval het bleef goed liggen.
Weer aangedraaft en toen was er geen spanning meer. Wel struikelde hij regelmatig. Weet niet of dat door het zadel kwam en mijn gewenning daaraan, misschien lag mijn ballans niet helemaal goed, of dat hij gewoon niet echt aan het opletten was.
Na een tijdje begon het zadel toch lichtjes te schuiven, ik weet het mijn paardje loopt scheef en weet de oorzaak hiervan. Het zadel reageerde hier wel op door lichtjes te schuiven naar de zijkant, misschien moet ik iets strakker aansingelen de volgende keer. Nog even uitproberen wat nu de oorzaak is. Als het blijft schuiven is het dus niks voor mijn paardje.
Het zitcomfort voor de ruiter is erg prettig lekker zacht voor de bibs...
ik had alleen een beetje last van het randje van het bovenste deel van het zadel, dit kan komen omdat het zadel vrij nieuw is en nog niet helemaal mee geeft, ik weet het nog niet precies.
De beugels hebben een aparte ophang manier. er loopt een nylon achtig deel over het zadel naar beneden met daaraan een stukje leer. De gesp zit aan het zadel bij het zweetblad. Dit zou de druk van de beugelsriemen moeten verdelen over het zweetblad en zadel. Je hebt dus meer drukverdeling dan in vergelijking met de BF. Ik vind het een beetje raar zitten met deze beugels die er bij zaten, vreselijke dingen, maar goed ze zaten er bij. Normale beugels heb ik niet alleen western en dat zat helemaal raar dus heb deze maar gekozen om te testen. Misschien dat het met de normale ijslanderbeugels beter zit.
Ook de ruggegraat vijheid is wel o.k. hier stonden de haren netjes "rechtop" daar waar het hoort. Je ziet aan de onderkant een soort kussenverdeling met in het middel ruimte. En reed met een hafpad er onder.
Morgen ga ik weer rijden en een andere singel kijken of het zadel dan weer gaat schuiven. En of ik prettiger ga zitten. Er hangt wel een prijskaartje aan dit zadel. Dus moet er goed overnadenken of ik wel mijn BF zou willen ruilen.
Ik zou alleen willen ruilen omdat ik het gevoel zou hebben dat de drukverdeling van de beugels beter is, en dus meer ruggegraadvrijheid.
Want voor de rest ben ik heel tevree met het huidige zadel.
Bladwijzers