Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Tips in verband met zadelzoektocht

Tips in verband met zadelzoektocht

Aangezien ik van plan ben om een haflinger te kopen, zal ik dus ooit eens moeten starten aan een zadelzoektocht.
    Alleen... Ik begrijp er niets (of toch weinig) van.
    Het ziet er voor mij nogal hopeloos uit.
    Zelf dacht ik aan een barefoot zadel (de enigste die ik eigenlijk ken en waar ik iets van weet). Maar ik wil zeker een passend en goed zadel, dus wil ik niets uitsluiten.
    Nu: hoe begin je eraan, waar moet je op letten, ...
    Ik zie hier op het forum allerlei namen en uitleg enz. staan en dan zit ik hier en krijg ik al zin om te doen alsof zadels niet bestaan.
    Maaaaar dat gaat natuurlijk niet, dus alle hulp is welkom!
    Bestaat er trouwens geen grote zadelreviewsite ofzo, zou altijd praktisch zijn.

Groetjes, Melanie

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: Tips in verband met zadelzoektocht

Eerst raad, koop eerst je paard en dan pas je zadel...

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Eerst raad, koop eerst je paard en dan pas je zadel...
    yup das ook mijn eerste gedachte..want je moet je zadel aanpassen aan je paard. Als je besluit de barefoot te nemen kan ik je in ieder geval mijn ervaring delen over de arizona (die heb ik) Ik vind hem goddelijk zitten, maar de arizona heeft 2 pommelmaten en ik heb m nou als eerste op een haflinger gehad en als tweede een kruising haflinger/paint en bij beide paste het eigelijk niet omdat de pommel knelt op de schouders. Haflingers zijn over het algemeen vrij breed gebouwd. Maar ik weet dus niet hoe het met de andere modellen van de barefoot zit, zoals de cheyenne.

Maar eerst een paardje kopen..want waarom een barefoot of boomloos? Ik kocht er 1 omdat ik lekker zacht wilde zitten..mij vertelt was dat een boomloos altijd past. Nu is boomloos ook handig voor jonge paaarden omdat het zadel gewoon meegaat met de groei..maar koop je een paard dat is uitgegroeit is het misschien verstandig om een boomzadel te kopen of flexibele boom omdat een goed boomzadel beter de druk verdeelt is mij verteld, maar daar weten weer andere mensen hier op het forum meer van.

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Helemaal met bovenstaande eens en lees eens de tekst Past je zadel? op http://www.horsemanship.org onder rijwerk. Erg interessant als je nog niet zoveel van weet.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het is overigens een fabeltje dat boomloos altijd zou passen; Atli kon ineens niet meer fatsoenlijk draven toen ik hem met een barefoot reed en het boomloze IJslandse zadel waarmee ik een tijdlang met plezier heb gereden, pastte ook niet meer toen hij meer bespiering kreeg.

Nog wel een tip voor je: koop Het Zadelboek van Tineke Dekker! Daar staan veel nuttige tips in om te zien of een zadel goed past. En laat iemand die er echt verstand van heeft, met je meekijken! Een goed passend zadel uitzoeken is geen sinecure.

Allesinds bedankt voor jullie reacties.
    Ik ging sowieso eerst wachten tot ik werkelijk een paard heb, maar de zadelzoektocht jaagt me nu al schrik aan!
    Eerlijk gezegd was ik overtuigd om een barefoot te kopen, maar ondertussen weet ik (oa door dit forum) dat ik wat verder moet zoeken.
    Ik ga zeker een zadelpasser laten komen als het zover is.
    Maar ik wou toch even informeren op voorhand, zodat eens het zover is ik niet plots voor een "mysterie" zou staan.
    En ik ga zeker op zoek naar dat zadelboek!

Vriendelijke groetjes, Melanie

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Ja kan het zo vinden via bol.com. Het is inderdaad een erg handig boek! Over de Barefoot: een vriendin van mij heeft dit zadel ook maar de de drukverdeling ervan is niet goed. Als ze intensief gereden heeft is haar paard onder het hele zadel nat behalve onder de stijgbeugelophanding. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door teveel druk op die plek zodat het zweet daar als het ware weggeperst wordt. Zij was altijd wel tevreden over de BF omdat ie in ieder geval lekker zacht zit en ook wel gauw goed ligt. Maar doordat de stijgbeugelriemophaniging zoveel druk geeft kijkt zij nu toch rond voor een boomzadel.
    Als je ook een boomzadel wilt kan ik je aanraden naar een echt goede zadelmaker te gaan. Het is echt moeilijk om zelf over de ligging van een zadel te oordelen (tenzij het het heel slecht ligt natuurlijk) en meteen een goed zadel kan je zoveel ellende en frustratie besparen. Kootstra en van Triest staan bijvoorbeeld goed bekend en ook zijn er in het zuiden van land wel goede zadelmakers maar daar ben ik dan weer niet van op de hoogte. Misschien dat iemand anders dat weet?

Bladwijzers

Forum Rechten