Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 38

Topic: Toch met een bit gaan rijden?

Re: Toch met een bit gaan rijden?

Mooi Lieke, ik kan me hier zeker in vinden.

Maar dan denkende aan wat je zegt over dat "constitentie"
    maar in mijn ogen zegt het hoe duidelijker je bent en ehm wat is het woord....ehm...altijd met de zelfde reageert zeg maar..hoe meer hij je vertrouwt en respecteert en erop vertrouwt dat jij zijn leven kan bewaken
    is het in het kader van; Fjölnir is altijd met bit gereden, dit kent ie, dit wéét ie, misschien de reden om het bit terug in te hangen. Misschien is het nét dat stukje zekerheid als ie ergens niet goed langs durft.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Mooi Lieke, ik kan me hier zeker in vinden.

Maar dan denkende aan wat je zegt over dat "constitentie"
    maar in mijn ogen zegt het hoe duidelijker je bent en ehm wat is het woord....ehm...altijd met de zelfde reageert zeg maar..hoe meer hij je vertrouwt en respecteert en erop vertrouwt dat jij zijn leven kan bewaken
    is het in het kader van; Fjölnir is altijd met bit gereden, dit kent ie, dit wéét ie, misschien de reden om het bit terug in te hangen. Misschien is het nét dat stukje zekerheid als ie ergens niet goed langs durft.
    zolang je niet zo ver bent dat je paard dus volledig op jou vertrouwd is dat een logisch iets om te denken en te overwegen..maar natuurlijk denk ik..als je het vanuit waar het omgaat om dit alles te voorkomen kijkt, maakt het eigelijk dus niet uit of het met of zonder bit word gedaan.

tja ik vind het ook moeilijk hoor..het zet me aan het denken..het bit is natuurlijk...wel respect..maar om angst voor pijn. Maar ja...als dat je leven kan redden...en die van hem...maar ja...tis niet de oorzaak oplossen natuurlijk...

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik denk dat je je principes het beste aan de kant kunt zetten en kijken wat het beste voor hém is. Anders ga je gewoon eens een ritje met bit maken, en kijken hoe het gaat. Als 'ie gewoon vrolijk is, en jullie er allebei wat rustiger onder zijn, waarom niet?
    Het gaat er toch om dat je samen plezier hebt en niet dat je met een optoming rijdt die voor problemen zorgt, alleen maar omdat dat "beter" zou zijn.
    Ik denk ook niet dat 'ie constant in zijn achterhoofd heeft dat het bit hem pijn kan doen, ligt er ook een beetje aan hoe hij er vroeger mee gereden is natuurlijk.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Zo weer een berg nieuwe informatie.
    Lieke; ik begrijp wat je bedoeld, maar ik ga er eens rustig over nadenken.
    Trea en Nienke; ik ben heel benieuwd hoe hij het vindt om buiten te rijden met bit. Dit weekend gaan we het proberen met een ander paard erbij.

Vandaag heb ik eens met zijn bit gereden in de bak. Ik moet zeggen dat het wel heel erg scheelt, met het bit is stelling en buiging zóveel makkelijker. Hij weegt nul gram in mijn handen, wat ik heel fijn vindt om te merken. Tijdens het rijden houd hij zijn mond gewoon stil, ook tijdens hulpen. Alleen als ik wil stoppen en hij loopt door, dan block ik dat en dan doet hij wel z`n mond open (ik gebruik geen neusriem).
    In ieder geval vond ik het wél fijn om te merken dat hij goed reageerde op het bit en een stuk lichter werd op teugelhulpen.

edit; woordje vergeten
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Alleen als ik wil stoppen en hij loopt door, dan block ik dat en dan doet hij wel z`n mond open (ik gebruik geen neusriem).
    Da's niet zo mooi dat doorlopen, zou daar wel een beetje aandacht aan besteden meisie...Ik heb ooit eens een foutje gemaakt, 't was mijn eerste paardje maar toch...Hij stopte ook niet direct op mijn aanwijzingen, ik ben daar fout op ingegaan denk ik achter af...(maar ja dat is altijd achteraf gepraat) En hij wilde niet meer stoppen wanneer ik het wilde, dus vele race partijen gehad en verschirkkelijke angsten voor het beest gekregen.... Verkocht... en heb daar nu nog regelmatig last van, soms als ik denk dat ik de controle verlies zie ik die race beelden weer voor me...verschrikkelijk, ben er nog steeds niet overheen. Maar het heeft mij uiteindelijk wel aan het denken gezet en veel grondwerk en dingen gaan doen. Zorgen dat het paard op de minste geringste aanwijzing reageerd. Tuurlijk lukt ook niet altijd maar voor 95%. En dat voor een net ingereden paardje.
    We gaan voor de 100% maar dat komt vast wel. Moet een beetje geduld hebben.

Voor de rest heb je gelijk hoor, als je soms momenten hebt dat je denkt dat een bitje beter is, vooral gebruiken, wil je weer bitloos dan doe je dat toch gewoon weer. Laat het lekker van de dag afhangen. Niemand veroordeelt je hoor. Je moet vooral je gevoel volgen, dat is het belangrijkste. Zodra je vertrouwen hebt gaat het vaak al veel beter.
    Rot he van die "dip" dagen......
    Maar na regen komt altijd zonneschijn!!

Alleen als ik wil stoppen en hij loopt door, dan block ik dat en dan doet hij wel z`n mond open (ik gebruik geen neusriem).
    Da's niet zo mooi dat doorlopen, zou daar wel een beetje aandacht aan besteden meisie...Ik heb ooit eens een foutje gemaakt, 't was mijn eerste paardje maar toch...Hij stopte ook niet direct op mijn aanwijzingen, ik ben daar fout op ingegaan denk ik achter af...(maar ja dat is altijd achteraf gepraat) En hij wilde niet meer stoppen wanneer ik het wilde, dus vele race partijen gehad en verschirkkelijke angsten voor het beest gekregen.... Verkocht... en heb daar nu nog regelmatig last van, soms als ik denk dat ik de controle verlies zie ik die race beelden weer voor me...verschrikkelijk, ben er nog steeds niet overheen. Maar het heeft mij uiteindelijk wel aan het denken gezet en veel grondwerk en dingen gaan doen. Zorgen dat het paard op de minste geringste aanwijzing reageerd. Tuurlijk lukt ook niet altijd maar voor 95%. En dat voor een net ingereden paardje.
    We gaan voor de 100% maar dat komt vast wel. Moet een beetje geduld hebben.

Voor de rest heb je gelijk hoor, als je soms momenten hebt dat je denkt dat een bitje beter is, vooral gebruiken, wil je weer bitloos dan doe je dat toch gewoon weer. Laat het lekker van de dag afhangen. Niemand veroordeelt je hoor. Je moet vooral je gevoel volgen, dat is het belangrijkste. Zodra je vertrouwen hebt gaat het vaak al veel beter.
    Rot he van die "dip" dagen......
    Maar na regen komt altijd zonneschijn!!

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    ja en dat bedoel ik denk ik ergens ook te zeggen..hoeveel zekerheid heb je meer dat hij gaat stoppen met een bit in..als je in dezelfde situatie zou zitten als pas maar dan met bit in..zou je dan het idee hebben dat ie dan wel te stoppen is? of denk je alleen dat ie beter te stoppen is? Ik denk dat je het pas weet als ie elke keer als ie er vandoor gaat je het zeker weet met bit als ie ook letterlijk stopt...maar is dat ook niet een quick fix? want je wilt natuurlijk beginnen met dat ie er niet van door gaat..de reden daarvan uitzoeken en oplossen lijkt me een beter optie.

tja tis maar net wat je wilt...als je toch lekker wilt rijden buiten met het idee dat je wet dat ie er vandoor wilt gaan..en nu als doel hebt..hoe stop ik hem dan...is een bit "misschien" een oplossing...met als eerste gedachte denk ik dat hij daar hopelijk lichter op reageert...en je hem dus geen pijn hoeft te doen..tot als dat dat ook niet werkt en als laatste dus doorgaat tot ie misschien uit een onconfortabel gevoel stopt..en misschien wel pijn doet.

Ik wil gewoon meedenken...zeg hier niet mee dat ik het wel weet of beter weet...denk gewoon hardop..vooral na de dvd van chris.

Ben ook heel blij dat ik niet in jou schoenen sta en me ook afvraag wat nu? Maar dat ik gelukkig nog niet KAN rijden en dus alleen maar aan dat respect en vetrouwen vanaf de grond kan werken..de verleiding om te rijden is er ook niet...want ik kan niet rijden.

Aangemeld
    Jan 2005

Ja Inger,
    Dat is ook zo. We doen al wel veel grondwerk ook met hem, het is ook wel verbeterd. Misschien dat het vandaag ook kwam doordat hij al een tijd geen bit in gehad heeft. In ieder geval was het niet zo dat hij écht niet reageerde, alleen niet op mijn mini ophouding. Als ik dan echt mijn handen stilhield, zo van tot hier en niet verder stond hij meteen stil.

Ik ben ook zeker niet van plan om vanaf nu met bit te gaan rijden overigens. Ik zie het ook niet als 'oplossing' ofziets, het is alleen een hulpmiddel in het proces zegmaar.

Aangemeld
    Jan 2005

Lieke wij postten tegelijk;

Als Fjölnir écht gaat kan ik hem op dit moment nog niet stoppen, ongeacht wat ik aan of in hem hang. Daar ben ik me echt van bewust.
    Het gebruik van een bit zou ook echt zijn om te kijken of hij dan minder de neiging heeft om te rennen. Van een meisje die op dat kamp werkte hoorde ik dat hij toen met gemak onderweg naar huis vanuit rengalop te stoppen was (en nee, zei was niet de verkoopster, we hadden hem toen allang gekocht). Met een halster of bitloos hoofdstel lukt dat me nieteens in draf. Daarom vraag ik me af of de brug naar het;"jij MOET stoppen als ik dat aangeef" misschien makkelijker is met een bit. En dat doet hem misschien pijn als hij niet reageert ja, hoe lullig dat ook is. Als hij tegen de druk van een halster in gaat doet dat ook pijn.
    Op het moment dat hij niet tegen de druk van het bit in gaat, heeft hij er totaal geen last van.

Het is een vaag verhaal geworden en misschien ben ik het er morgen al niet meer mee eens. Ik ben blij met je ideeen!

Bij sommige karakters (en koudbloeden met hun introverte, leftbrainde karakters zijn niet de gemakkelijkste) duurt het zo ontzettend lang eer je DIE relatie/communicatie hebt opgebouwd dat ze uit vrije wil voor je stoppen. Ze hebben altijd wel ergens een idee over, en soms strookt dat niet met het jouwe. Het is niet voor niks dat ik zeg dat ik aan 1 Enya echt genoeg heb.

Om dan al die tijd binnen de omheinig te blijven rijden is ook geen oplossing, want ze zijn slim genoeg om je dan niet te testen.

Het is en blijft zoeken naar de beste weg voor jullie samen. Soms moet dat (tijdelijk) met een hulpmiddel. Probeer ontzettend creatief te blijven in het vinden/zoeken van hulpmiddelen en schuw niet om ze weer weg te laten als je paard je het idee geeft dat het kan.

Aangemeld
    Oct 2005

Lieke wij postten tegelijk;

Als Fjölnir écht gaat kan ik hem op dit moment nog niet stoppen, ongeacht wat ik aan of in hem hang. Daar ben ik me echt van bewust.
    dat is dus iets wat ik me toch nog afvraag..maar is denk ik ook omdat ik denk dat weer elk paard anders reageert..1 gevoeliger..hoge pijngrens..of juist eerder kunt overdonderen met een plotselinge ingreep zeg maar..

Het gebruik van een bit zou ook echt zijn om te kijken of hij dan minder de neiging heeft om te rennen.
    meer zo van dat je maar minder hoeft te doen dat hij sneller reageert vooral bij het stoppen dan dus zonder bit bedoel je?En dat in een nog niet vlucht situatie.

Van een meisje die op dat kamp werkte hoorde ik dat hij toen met gemak onderweg naar huis vanuit rengalop te stoppen was
    ja hierbij denk ik weer, was er iets anders wat hem afleidde, waardoor hij ook meer aandacht had voor de ruiter? was hij over zijn angst heen door genoeg te hadden gerent om te besluiten maar weer te stoppen met rennen...dat is weer iets wat je niet weet..maar misschien ook elke keer anders is bij jou

Met een halster of bitloos hoofdstel lukt dat me nieteens in draf. Daarom vraag ik me af of de brug naar het;"jij MOET stoppen als ik dat aangeef" misschien makkelijker is met een bit.
    kun je altijd proberen, maar in een rustige situatie is het weer ander dan een vlucht situatie en zelfs dan kan het nog anders zijn...snappie?

En dat doet hem misschien pijn als hij niet reageert ja, hoe lullig dat ook is. Als hij tegen de druk van een halster in gaat doet dat ook pijn.
    Op het moment dat hij niet tegen de druk van het bit in gaat, heeft hij er totaal geen last van.
    Ja ik denk ook..als je dan toch met bit aan het rijden bent "toevallig". En je komt in zo'n situatie en het gaat hem pijn doen, dan zou ik ook zo reageren..al is het maar als laatste poging om te zorgen dat je stopt om niet te verongelukken..jij en hem.

Het is een vaag verhaal geworden en misschien ben ik het er morgen al niet meer mee eens. Ik ben blij met je ideeen!
    tja phoe..ik denk nu ook wat denk ik toch veel maar ja..ergens wil ik ook gewoon weten hoe dit het beste opgelost kan worden mag ik ooit in jou situatie belanden..kan ik jou weer om advies vragen

Aangemeld
    Jan 2005

Ja Lieke, ik begrijp precies wat je bedoeld. Ik heb het ook allemaal al in mijn hoofd doorlopen.

Ik bedoel het rijden met een bit niet op de manier waarop je het interpreteerd volgens mij. Ik denk dat, omdat hij is ingereden op een bit, daarbij misschien meer de reactie heeft; ophouding betekend stoppen. Meer als een reflex, snap je?
    Ik weet het niet zeker, maar ik merk wél dat hij veel lichter reageert op een bit. Hij gaat de discussie niet aan.

Het is ook niet dat dit de eerste keer was dat hij niet wilde stoppen. Als ik onderweg naar huis ben uit het bos en hij loopt voorop in draf wil hij niet meer stoppen. Hij vertikt het gewoon. Ik zou dan heel hard de ors erin kunnen gaan stampen, maar die doet hij best in het bakje en in paniekloze situaties...tot hij het echt niet wil. Het trainen daarvan heb ik een tijdje gedaan, maar hij vindt het zó stom. Als hij dan wel gewoon stopt met een bit (zie eerste alinea), wat ik niet zeker weet, is dat misschien tijdelijk wel fijner? Wat ik wel weet is dat het goed voor hem is om die ritten te maken, hij leeft daarvan op. Tja...ik weet even niet wat ik verder moet schrijven, maar misschien dat dit een aanvulling is nav je reactie

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nicky, volgens mij zoek je nu een oplossing in de verkeerde hoek. Je wilt zekerheid halen uit het bit, maar die zekerheid heb je helemaal niet.
    Zoals je zelf al schrijft, loopt hij vaker door het bit heen. In de bak en in andere situaties waarin hij best wil luisteren, reageert hij goed op het bit en ook op het touwhalster, begrijp ik. Maar als hij om wat voor reden dan ook zijn eigen plan trekt, reageert hij op geen van beiden goed. Je zegt tenslotte zelf dat hij al vaker niet te stoppen is geweest, en dat hij soms ook door de druk van het bit heenloopt.

Dat betekent m.i. maar één ding: opvoeden! Hij is gewoon ongehoorzaam op die momenten.
    Dat hij het niet leuk vindt om de ors te trainen, zie ik niet als reden om het dan maar niet te doen. Dat hij het in de bak goed doet, is al heel mooi en een goed begin. Ik zou nu dan gaan beginnen hem ook buiten te oefenen, gewoon op momenten dat er niets aan de hand is.
    Of als je toch liever met bit gaat rijden, werk er dan aan dat hij consequent een reactie geeft (en dus vertraagt of stopt) op momenten dat jij daarom vraagt. Maar dan nog vind ik het remmen op 2 teugels in een noodsituatie niet veilig; het werkt domweg niet. M.i. zou je je paard toch echt moeten leren in te buigen, en dat aanleren doe je het best op touwhalster. Als dat goed gaat, kun je het ook met het bit gaan doen. Maar hij móet leren dat jij ook over zijn hals controle hebt; dat je die onder alle omstandigheden kunt laten inbuigen zodat hij te stoppen valt. Dat hij "al" 20 is maakt voor mij niet uit...

En ondertussen denk ik dat je moet accepteren dat hij af en toe niet te stoppen is buiten... Als jij je daar onveilig bij voelt (wat ik me heel goed kan voorstellen!) is het misschien verstandiger om voorlopig even niet met hem buiten te rijden, of in elk geval niet alleen (tenminste, als het wel beter gaat als je met iemand anders rijdt).

Waar maak je trouwens uit op dat Fjölnir het trainen van de ors stom vindt? En waarom vind je dat een reden om het niet meer te trainen? Het gaat hier toch om een basisvaardheid, nl. remmen...

Ik ben laatst eens met Atli in een ander bos gaan rijden, met een voor hem onbekend paard. Thuis in ons eigen bos stopt hij altijd heel licht, zelfs vanuit een rengalop richting huis. Maar nu liep hij de hele tijd te dribbelen en wilde hij alsmaar voorop, en dan ook nog hard. Telkens als hij harder ging dan ik wilde, liet ik hem naar links of rechts inbuigen (ors dus), en als hij dan zacht werd, liet ik hem weer los en vooruit gaan. Dit heb ik heel erg vaak moeten herhalen, voor hij wat rustiger wilde worden. En reken maar dat hij dat stom vond, die ors telkens! Hij wilde lopen, voorop, hard, niks inbuigen, niks langzamer gaan. Maar denk je dat het mij wat kon schelen dat hij het niks vond? Echt niet! Gehoorzaamheid en veiligheid staan toch echt voorop. En ik heb er dan ook echt geen problemen mee om door mijn fases heen te gaan om die ors te verkrijgen: als ik vraag "stop", dan wil ik dat het antwoord is: "stop"!

Ik denk dat je ook niet té lief voor je paard moet willen zijn.

Aangemeld
    Jan 2005

Marja; Ik begrijp je reactie,
    Toch wil ik vandaag weer proberen hoe hij reageert op het bit. Ik vond het verschil gisteren dermate groot, dat ik graag wil kijken hoe het vandaag gaat.
    Uiteraard neem ik mee wat je verteld in mijn overdenkingen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

En... hoe ging het vandaag?

Bladwijzers

Forum Rechten