Het voelt heel raar dat ik er over na ga denken, maar na gisteren wil ik het toch doen.
Fjölnir is 20 jaar oud en heeft altijd met een bit gelopen. Sinds ik hem heb merk ik regelmatig dat hij door een touwhalster of bitloos hoofdstel heen loopt. Niet alleen als hij in rengalop zit, maar ook als hij draaft of zelfs stapt onderweg naar huis. Bij druk op het halster/hoofdstel begint hij keihard terug te duwen. Het voelt erg onveilig om zo door te rijden, het voelt als een gok. In de bak gaat het best goed met een bitloos hoofdstel, sturen en stoppen gaan heel licht. Een ors vindt ik wel heel moeilijk, Fjölnir wordt er heel pissig van als ik het oefen.
Nu heb ik het er met meerdere mensen over gehad en ik krijg eigenlijk van bijna iedereen de reactie; "waarom ga je niet gewoon weer met bit rijden? dat is hij toch gewend?". Dat is heel begrijpelijk...zó begrijpelijk zelfs dat ik me niet meer kan herinneren waarom ik het persé niet wil. Als hij het nou gewend is en begrijpt dat hij met een bit in móet stoppen, is dat dan zo slecht?
Ik ben oprecht benieuwd naar reacties van anderen. Hoe denken jullie hierover? Het is niet bedoeld als discussiepunt en ik vat ook niets op als kritiek, ik ben gewoon benieuwd.
Bladwijzers